Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai

 (70)
Specialistai atkreipia dėmesį, kad lietuviai savo automobilių dažniausiai tinkamai neprižiūri. Toks požiūris – viena iš priežasčių, kodėl Lietuvoje įvyksta tiek daug avarijų. Ekspertai ragina nuolat tikrinti bent esmines automobilio dalis, viena iš jų – stabdžių sistema, kurios gedimas gali lemti tragišką avariją, ypač žmogui nežinant, kaip elgtis, kai automobilio stabdžiai dingsta.
© DELFI / Tomas Vinickas

Kad Lietuvoje nemažai vairuotojų nesirūpina stabdžiais rodo techninių apžiūrų statistika. Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, stabdymo netolygumas yra dažniausiai pasitaikantis trūkumas, o techninės apžiūros talonas dėl stabdžių sistemos trūkumų nesuteikiamas 12,5 proc. automobilių.

Serviso „007“ vadovas Tomas Menkeliūnas aiškina, kad su stabdžių sistema juokauti jokiu būdu negalima ir atsiradus bent menkiausiam signalui, kad kažkas negerai, važiuoti pas meistrus. Jis priduria, kad ženklų, kurie signalizuoja problemas su stabdžiais yra pačių įvairiausių.

*
*

„Visų pirma, jei automobilis nestabdo arba nebestabdo taip, kaip anksčiau stabdė, tai reiškia, kad kažkas negerai. Taip pat, bet koks veiksmas ar atoveiksmis, kuris nutinka palietus stabdžio pedalą, ar tai garsai, vibracijos, šniokštimas, užsidegusios lemputės susijusios su stabdžiais, tai reiškia kad kažkas negerai“, – sako serviso vadovas.

Vis dėlto vairavimo instruktorius ir saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas atkreipia dėmesį, kad stabdžiai gali sugesti ir staiga, o jokių nelaimę pranašaujančių ženklų gali ir nebūti.

„Man gyvenime porą kartų dingo stabdžiai, tai buvo pagrindinio ir stabdžių cilindriuko gedimas. Tu niekaip to nepajausi, vieną kartą paspaudei ir stabdis nuėjo į dugną, automobilis nebestoja“, – pasakoja A. Pakėnas.

Svarbiausia – profilaktika

Ekspertai vienbalsiai sutaria, kad norint apsisaugoti nuo stabdžių problemų reikia automobilį nuolat tikrinti, tačiau lietuviams šis patarimas nė motais, jie vis tiek važinėja su automobiliu iki tol, kol jis jau nebejuda.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© G.Matulaičio nuotr.

„Visų pirma, kad tokių dalykų nebūtų, reikia prižiūrėti automobilį, o ne jį remontuoti. Pas mus žmonės linkę važiuoti į servisą tada, kai mašina sugenda, bet neatlikinėja profilaktinių darbų. Jei automobilis nuolat prižiūrimas, tada nereikėtų ir galvoti apie stabdžių nebuvimą“, – tikina A. Pakėnas.

Pašnekovas priduria, kad net atkreipus dėmesį į esamas problemas, žmonės dažnai tikisi, kad viskas dar bus gerai.

„Pavyzdžiui, servise keičiat trinkeles, o jums sako, jau reikia diskus keisti, ar iš karto keičiate diskus? Žmonės dažnai sako, dar užteks, dar atlaikys, dar kaip nors. O paskui kritinėje situacijoje, kai stabdžių diskas avarinio plonumo, ekstremaliai stabdoma ir diskas trūksta būtent tada“, – konstatuoja specialistas.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© DELFI / Tomas Vinickas

T. Menkeliūnas priduria, kad savo praktikoje yra matęs tokių pavyzdžių, kai automobilis pas juos atvežamas jau su visiškai kritinės būklės stabdžiais.

„Automobilį reikėtų tikrinti po žiemos ir prieš žiemą. Prieš kiekvieną šaltą sezoną, kai keičiame ratus, stovėdami šalia keičiančio meistro turėtume paprašyti, kad jis pasižiūrėtų, ar tvarkingi stabdžių diskai, ar nesibaigia kaladėlės, ar nėra akivaizdžių pažeidimų stabdžių šlangelėse ir panašiuose dalykuose. Bent vizualinė, paprastai visiškai nemokama trunkanti kelias minutes patikra turi būti atliekama.

O kiekvienas geras vairuotojas atvažiuos prieš kiekvieną žiemą į servisą pasitikrinti automobilio pakabą, tame tarpe būtinai pasitikrins ir stabdžių būklę“, – sako T. Menkeliūnas.

Priekiniai stabdžių diskai dydžiu prilygsta nedidelių hečbekų ratlankiams.
Priekiniai stabdžių diskai dydžiu prilygsta nedidelių hečbekų ratlankiams.
© Gamintojo archyvas

Pamiršta stabdžių skystį

Pašnekovas priduria, kad Lietuvoje taip pat yra keistas vairuotojų požiūris į stabdžių skystį, daugumai atrodo, kad jo tikrinti nereikia.

„Stabdžių skystis turi būti keičiamas kas tris metus, šita tema pas mus apskritai pamiršta. Niekas to nedaro. Tepalus keičiame visi, o stabdžių skystį mes pamirštame“, – sako T. Menkeliūnas.

Dėl nekeičiamo ir neprižiūrimo stabdžių skysčio lygio daug greičiau dėvisi stabdžių sistemos dalys, be to, mažėja stabdymo efektyvumas, o vairavimo mokyklos „Autologija“ vadovas Kastytis Povilaitis DELFI anksčiau yra pasakojęs, kad kartais dėl to įvyksta ir didesnių nelaimių.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© DELFI / Andrius Ufartas

„Vienas pavyzdys – vairuotojas visą savaitę važinėjo su mirksinčia lempute, kuri rodė, kad trūksta stabdžių skysčio. Galiausiai nutiko taip, kad posūkyje buvo nuspaustas stabdžio pedalas, bet jokio stabdymo nebuvo. Įvyko avarija – automobilis neremontuojamas. Gerai bent, kad žmonės nebuvo sužeisti“, – sakė K. Povilaitis.

Ką daryti dingus stabdžiams?

Jei visgi patekote į tokią situaciją, kai nuspaudus stabdžių pedalą automobilis nelėtėja, A. Pakėnas aiškina, kad pirmasis dalykas, kurį turi padaryti ir žinoti kiekvienas vairuotojas – stabdyti automobilį pavaromis.

Situacija, kurios bijo kiekvienas vairuotojas: ką daryti, jei automobilyje dingo stabdžiai
© Gamintojo nuotr.

„Reikia jungti žemesnes pavaras. Reikia jas perjungti palaipsniui ir nuosekliai atleidinėti sankabą. Aišku, viskas priklauso nuo situacijos. Kaip tu viską darysi palaipsniui, kai prieš nosį yra staigus posūkis. Tokiu atveju, nors ir labai negerai iš ketvirtos pavaros yra iškart jungti antrą pavarą, bet vis tik geriau daryti taip negu nedaryti nieko.

Šioje situacijoje viską diktuoja aplinkybės, jeigu ramu, tada viską darome palaipsniui, norėjome pristabdyti, mašina nestoja, vietos priekyje daug, tada laisvai jungiame trečią pavarą, po to antrą, o galų gale išjungi variklį ir sustoji. O jei yra posūkis ir reikia staigiai stabdyti, tada svarbiausia stabdymą ir žemesnės pavaros perjungimą atlikti dar nepasukus vairo, kad užstabdymas įvyktų tiesiu vairu, kad mašina nepradėtų slysti“, – aiškina A. Pakėnas.

Pašnekovas tik garsiai pasijuokia iš kai kada girdimų patarimų automobilį bandyti stabdyti kojomis arba šokti iš važiuojančio automobilio, tokio elgesio pasekmės tikrai bus tragiškos ir to daryti jokiu būdu negalima.

Rankinį stabdį ekspertas taip pat ragina tokioje situacijoje naudoti atsargiai, nes per daug jį užtraukus automobilis slys ir gali verstis.

„Nepatyręs žmogus iš streso gali taip užtraukti rankinį, kad užblokuos ratus ir mašina pradės čiuožti, o tada jis nulėks nuo kelio velniai žino kur. Rankinį stabdį galima bandyti naudoti tik sumažinus greitį pavaromis bent iki 40 km/h, bet tam reikia patirties“, – sako A. Pakėnas.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Mano automobilis

Akiplėšiškas būdas pasipelnyti iš Lietuvos vairuotojų: apsisaugoti praktiškai neįmanoma (122)

Ryte sėdote į automobilį, užkūrėte variklį ir išgirdote, kad šis šaižiai suriaumojo, didelis šansas, kad šiąnakt katalizatorių vagys jums pridarė didelių nuostolių, o savo kišenę pasipildė keliais šimtais eurų. Specialistų teigimu, apsaugoti savo automobilį nuo tokių ilgapirščių praktiškai neįmanoma.

Svarbios taisyklės, kurias vos gavęs pažymėjimą pamiršta dažnas vairtuotojas (14)

Teisingai sureguliuoti automobilio vairuotojo sėdynė - tai viena iš pirmųjų taisyklių, kurią vairavimo mokykloje būsimiems vairuotojams diegia instruktoriai.

Su aukštakulniais ratą keitusi vizažistė: makiažas irgi savotiškas remontas

Visą šią savaitę DELFI vyko rato iššūkis. Tradicinė situacija, kai užmiesčio kelyje nuleidžia padangą, gali atsitikti bet kuriam vairuotojui, tačiau ne visi su ja susitvarkytų be pagalbos. Todėl nusprendėme patikrinti, ar lietuviai sugebėtų patys teisingai pasikeisti ratą.

Instruktorių stebina lietuvių požiūris į automobilius: mąstymas kaip iš praeito amžiaus (126)

Lietuvos keliuose aukų skaičius stabiliai mažėja, tačiau išlieka vienas iš didžiausių Europos Sąjungoje. Ekspertų teigimu, jei tautiečiai persėstų į naujesnius automobilius, situacija gerokai pasikeistų, tačiau bent kol kas dauguma vairuotojų apie tai net negalvoja.

Svarbiausi patarimai keičiantiems ratą: vieną klaidą daro daugelis vairuotojų (51)

Įsivaizduokite tradicinę situaciją – važiuojate užmiesčio keliu, esate vienas ir staiga nuleidžia padangą. Taip atsitikti gali bet kuriam vairuotojui, tačiau ne kiekvienas pats susitvarkytų su šia problema. Todėl nusprendėme patikrinti, ar vilniečiai sugebėtų patys pasikeisti ratą.