Kritikuoja ypač populiarią dietą: nežinote, kas jūsų laukia

 (12)
Šiuo metu tarp siekiančių numesti svorio ir patobulinti kūno linijas vis labiau populiarėja vadinamoji sulčių dieta. Ji apsiriboja šviežių vaisių bei daržovių sulčių vartojimu. Iš pirmo žvilgsnio patogus dietos variantas, atnešantis greitus rezultatus, gali sukelti ir nepageidaujamą poveikį. Apie tokios skysčių dietos privalumus ir trūkumus su DELFI skaitytojais žiniomis dalinasi specialistės.
Obuolių ir morkų sultys
© Shutterstock

„Visų pirma, sulčių dietos nevertinčiau labai teigiamai. Apskritai dieta, susidedanti iš vos vienos rūšies maisto produkto, kitaip tariant, monodieta, nėra patikimiausia priemonė. Jos nepriskiriame vertingoms bei teikiančioms ilgalaikę naudą“, – pokalbį pradėjo žinoma dietologė Jūratė Dobrovolskienė.

Pasak specialistės tai, kas madinga, populiaru, nebūtinai yra sveika ir naudinga.

Sulčių dietos privalumai

Prieš pradedant laikytis tokio pobūdžio dietos, dvi ar tris dienas rekomenduojama atsisakyti mėsos, pieno produktų, kavos, cukraus, alkoholio, taip pat gerti daugiau vandens bei į mitybos racioną įtraukti didesnį daržovių kiekį. Tokiu būdu organizmas paruošiamas dietai.

Štai dietologės Rūtos Petereit teigimu, niekas nepaneigs natūraliose sultyse esančių vitaminų, mineralų ir mikroelementų naudos.

„Vaisiuose bei daržovėse gausu organizmui svarbių skaidulinių medžiagų, kurios būtinos virškinamo trakto funkcijoms palaikyti, o ir vidurių užkietėjimo profilaktikai“, – kalbėjo sveikos mitybos ekspertė R. Petereit.

Pašnekovė pridūrė, jog siūlytų neišmesti išspaudų, kadangi kokteiliai vertingesni už grynas sultis.
„Be abejo, ši dieta padeda lieknėti, nes kuomet kas valandą ar dvi geriamos sultys, užpildomas skrandis, tad automatiškai atsiranda sotumo jausmas ir nesinori valgyti. Taip pat iš organizmo pašalinami susikaupę toksinai. Nepaisant to, ši pakankamai populiari dieta negali būti laikoma išsigelbėjimu. Sugrįžus prie įprastos mitybos, grįžta ir numesti kilogramai, dažnai net su kaupu“, – pabrėžė ilgametę patirtį turinti specialistė.

Sultys neatstos pilno komplekso

J. Dobrovolskienė, paklausta, kokių vaisių ir daržovių sultis vertėtų rinktis, atsakė, kad tai galima daryti pagal savo skonį.

„Vartojamos morkų, burokėlių, pomidorų, salierų, špinatų, žalios spalvos obuolių, agurkų, baltagūžių kopūstų, lapinių salotų sultys. Leidžiamas ir anakardžių bei migdolų pienas“, - aiškino ji.

Daugeliui iškyla klausimas, kiek laiko turėtų būti laikomasi tokios dietos tam, kad būtų pasiektas norimas rezultatas. Specialistė teigė, jog sulčių dieta griežtai netinkama ilgam periodui.

„Ilgiausiai šios galima laikytis 3 dienas. Apskritai jokios monodietos, kaip jau minėjau, nepatarčiau rinktis ilgam laikui. Norėčiau pabrėžti, kad visuomet reikėtų įvertinti su šeimos gydytoju bendrą sveikatos būklę, pasikonsultuoti su dietologu, prieš kažko imantis. Savavališki drastiški būdai į naudą neišeina“, – svarstė J. Dobrovolskienė.

Ji palankiai nevertina tiek badavimo, tiek gausaus skysčių vartojimo ilgiau nei 3 dienas: „Tikslingiausia būtų sulčių dietą rinktis kaip efektyvią priemonę iškrovos dienai, o ne kaip mitybos planą savaitei ar dar ilgiau. Praktika rodo, kad neatsakingai pasirinkus dietą, galima patirti priešingą – žalingą poveikį. Sutrikdyti skrandžio, žarnyno veiklą, pajusti įvairias alergines reakcijas: odos bėrimus, taip pat gali atsirasti dusimas, sukeltas kvėpavimo sutrikimų.“

Mitybos specialistė, J. Dobrovolskienė pateikė pavyzdį apie tai, kas vyksta pervartojus morkų sulčių: „Didelis morkų sulčių kiekis gali iššaukti pakitusią odos spalvą (gelsvą atspalvį) dėl jose esančio oranžinės spalvos pigmento karotino.“

Be to, apsiribojant vien sultimis, organizme sutrinka itin svarbių makroelementų: riebalų, baltymų, angliavandenių pusiausvyra.

Dažniausiai daromos klaidos

R. Petereit nuomonė apie tokio pobūdžio dietą irgi nėra itin teigiama.

„Mano manymu, pabandžius keletą dienų galbūt organizmui nieko blogo ir neatsitiks, tačiau būtina griežtai įvertinti savo sveikatos būklę, kadangi ne kiekvienas gali taip eksperimentuoti. Visgi, tai kiekvieno žmogaus apsisprendimas“, - kalbėjo specialistė.

Pasak dietologės, atsižvelgiant į amžių, ūgio ir svorio proporcijas, žmogaus fizinį aktyvumą, turėtų būti užtikrinta subalansuota visavertė mityba netgi dietos laikymosi metu.

„Taip pat norėčiau paminėti, kad klaidinga sulčių dietą rinktis sergantiems cukriniu diabetu bei kenčiantiems nuo skrandžio opaligės. Tiesa, pirmąsias dienas sulčių dietos besilaikantys žmonės jaučiasi kupini energijos, žvalūs, tačiau vėliau aplanko silpnumo jausmas, skundžiamasi jėgų stoka“, – pridūrė pašnekovė.

J. Dobrovolskienė kaip vieną pagrindinių klaidų įvardijo taip pat per ilgą dietos laikotarpio pasirinkimą.

„Laikantis jos ilgesnį laiką ir griežtai apribojus valgiaraštį, lėtėja medžiagų apykaita, energija naudojama labai taupiai, kinta organizmo struktūra. Būtent dėl šių priežasčių, sugrįžus prie įprastos mitybos, svoris ima augti daug sparčiau“, – svarstė gydytoja J. Dobrovolskienė.

Abi specialistės vieningai mano, kad tai labiau mados suformuotas dalykas ir šios monodietos visgi nerekomenduotų savo pacientams.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveika mityba

Nuodai lėkštėje: žuvis, kurios geriau vengti (40)

Lietuviškos žuvies pasirinkimas ganėtinai gausus. Stengdamiesi gyventi kuo sveikiau, vis labiau atsižvelgiame į savo mitybos racioną. Žuvis – tiesiog būtina pastarojo dalis. Vienos auga natūraliuose vandens telkiniuose, kitos yra veisiamos akvakultūros ūkiuose. Apie tai, kokios žuvys naudingiausios mūsų organizmui, o kurių geriau vengti, kalbamės su šios srities specialistais.

Į šipulius sudaužė populiarią mitybos taisyklę: niekam nesigirkite, jei jos laikotės (44)

Tarp galybės dietų ir mitybos strategijų viena populiariausių – mažiau valgyti vakarais arba išvis nevalgyti po šeštos valandos vakaro. Daugybė moterų giriasi, kad būtent tokiu būdu pagražino savo kūno linijas, tačiau mitybos konsultantai kategoriški – tai ne tik neefektyvu, bet dar ir žalinga, todėl vakarienė – svarbi raciono dalis.

Aliejaus paslaptis: kurio šiukštu negalima naudoti? (45)

Saulėgrąžų, rapsų, alyvuogių, graikinių riešutų, kokoso, sviesto – tai tik keletas aliejų rūšių, kuriuos šiandien naudojame savo virtuvėje. Tačiau, ar žinome, koks aliejus sveikiausias, kokį geriausia naudoti salotoms, kokį desertams, o kuris labiausiai tinka kepimui?

Stebuklingoji grikių galia: receptas, kurį tikrai verta išbandyti (10)

Mūsų laikais maisto pramonė itin gerai išvystyta, todėl dažnam sunku nepasiklysti produktų, mitybos rekomendacijų ir naujovių mariose. Tačiau dauguma gydytojų ir mitybos specialistų vieningi dėl gerai patikrintų ir lietuvių racione įprastų kruopų - grikių. Mitybos konsultantė Anastasija Zizas ir sporto medicinos gydytojas Juozas Jankauskas DELFI vardija, kodėl grikius verta įtraukti į kasdienę mitybą.

Pavojingiausi vaistų deriniai: klaidos, kurių geriau nedaryti (15)

Kuo daugiau vaistų vartojame, tuo didesnė jų sąveikos ir šalutinių poveikių rizika. DELFI TV Gyvai konferencijoje viešėjusi „AND klinikos“ šeimos gydytoja Jūratė Valiukienė paaiškino, kada ir kokie netinkami vaistų deriniai yra pavojingi žmogaus sveikatai.