Kaip rašo „Irishmirror“, auga „iBabies“ (liet. informacines technologijas puikiai suprantančių ir jomis besinaudojančių mažylių iki metų laiko karta) karta. Pastebima, kad planšetės ar išmanieji telefonai vaikams įduodami sulaukus vos 6-7 mėnesių.

Leidinio atliktos apklausos metu net 8 proc. tėvų pripažino, kad jų vaiko pirmasis ištartas žodis buvo planšetė arba žodis, kuriuo tėvai vadina planšetę (pavyzdžiui, „tablet“, „iPad“). 40 proc. tėvų savo vaikams leidžia žaisti su išmaniaisiais įrenginiais apie valandą laiko kasdien, o 7 proc. – 3-4 valandas. 81 proc. tėvų patikino, kad turėti planšetę yra nuostabu – vaikas naudodamasis ja nurimsta bei yra užimamas. Todėl planšetę vaikui jie įduoda tuomet, kai nori, kad jis elgtųsi gražiai, pavyzdžiui, parduotuvėje ar ilgos kelionės metu – jai suteikiamas vaikų auklės vaidmuo.

Tuo tarpu lietuviai tėvai, nors ir pastebi augančią naujųjų technologijų įtaką dabartiniame ugdymo procese, nemano, kad situacija yra tokia gąsdinanti, kokią ją bandoma parodyti.

Planšete leido naudotis sulaukus 2,5 metų

„Nuo technologijų šiais laikais nepasislėpsi. Tad su žmona specialiai nesistengiame stipriai riboti naudojimosi kompiuteriu, planšete, telefonu ar televizoriumi. Vyresnysis mano sūnus jau nuo 5 metų turi savo telefoną. Planšete jis pradėjo žaisti būdamas maždaug 2,5 metų, panašaus amžiaus tai daryti leidome ir jaunesniam sūnui. Tačiau labai įdomu tai, ką mes pastebėjome. Nors abu mūsų vaikai turėjo galimybę planšete žaisti neribotą laiką, po 5-6 mėnesių intensyvaus jos naudojimo, abiems vaikams planšetė atsibodo. Nereikėjo nei kažko riboti, nei atiminėti. Jie paprasčiausiai atsižaidė, dabar net mums pasiūlius, jie atsako, kad žaisti su planšete nebėra įdomu“, – pasakojo su sūnus auginantis vilnietis Dalius.

Nors jis pasakoja pažįstantis žmonių, kurie naudojimąsi technologijomis vaikams riboja, yra įsitikinęs, kad tai nėra teisingas sprendimas.

„Dabar visi vaikai auga naudodamiesi kompiuteriais, žaisdami ir tuo pačiu mokydamiesi. Vaikams tai natūralu. Jeigu dabar griežtai uždrausime tuo užsiimti, gali būti, kad vėliau mokykloje bendraudamas su bendraamžiais jis jausis nevisavertis, nes nemokės to, ką jie moka, ir neturės įgūdžių, kuriuos turi kiti vaikai“, – įsitikinęs jaunas tėtis.

Atkreipia dėmesį į vaiko norus

Pats su tuo laiku moderniais laikytais prietaisais rankose augęs informacinių technologijų specialistas Tomas pasakoja, kad panašaus ugdymo modelio savo vaikams netaiko.

„Mane augino taip, kad jokios technologijos nebuvo ribojamos. Vaikystėje labai mėgau žaisti įvairiausius kompiuterinius žaidimus nuo „Tetrio“ iki žaidžiamų konsolėmis prijungiant juos prie televizoriaus, žaidimais mainydavomės su draugais, juos kolekcionuodavome. Man visuomet buvo įdomu ne laimėti žaidimą, o stebėti, kaip jis padarytas. Ilgainiui atsirinkau, kas man patinka, ir supratau, kas sėdėti prie kompiuterio iki 4 val. ryto nėra taip smagu kaip kad gali pasirodyti. Būdamas 12 metų susidomėjau programavimu ir tai iki šiol yra didžiausia mano aistra.

Augindamas savo dukrą stengiuosi atkreipti dėmesį į jos poreikius. Nors turiu ir pats naudoju planšetę, išmanųjį telefoną ir kompiuterį, dukrai tai kol kas nėra įdomu. Jai smagiau piešti, kartu išeiti į lauką, ten žaisti su kamuoliu ar suptis ant sūpynių. Jokios jos veiklos neriboju. Manau, kad reikia vaiką auginti kaip mąstantį individą, kuris pamažu mokosi iš savo klaidų, o ne spraudžiant į rėmus“, – patikino 2 metų dukrą turintis vyras.

Tačiau jis pabrėžė, kad naudojančius išmaniąsias technologijas vaikus reikia prižiūrėti ir stebėti, ką jie su jomis veikia. Jeigu technologijos pasitelkiamos tam, kad vaikas būtų lavinamas, puiku, tačiau jei tik tam, kad padėtų jam nusiraminti ar užimtų, kol tėvai apsipirkinėja – tai didelė klaida.

Planšetė neturi tapti išmaniąja aukle

Lietuviai gydytojai kol kas nesiryžta komentuoti naujųjų technologijų daromos įtakos vaikams. Anot jų, kol nėra atlikti jokie detalesni tyrimai, kažką komentuoti yra sunku. Tačiau minėto leidinio kalbintas Airijoje dirbantis gydytojas Gummeris Gettis patikina, kad naudotis išmaniaisiais įrenginiais vaikams tikrai nėra pavojinga, tačiau reikėtų kontroliuoti, kiek laiko jie prie jų praleidžia, nes tai ilgainiui gali tapti rimta problema.
G. Gettis
Naudodamasis išmaniaisiais įrenginiais vaikas mokosi, ieško, tobulėja, ugdomas jo kūrybiškumas. Tačiau žvelgiant iš kitos pusės, taip nesivysto jo socialiniai ir komunikaciniai įgūdžiai, pirštų raumenys. Išmanieji įrenginiai daro žalą ir vaiko laikysenai, regai. Būtent todėl technologijoms turi būti nustatytas tam tikras laikas ir vieta. Jei vaikai su įrenginiai paliekami vieni, jie galbūt ir sutelkia dėmesį ilgesniam laikui, atrodo ramesni, tačiau nieko naujo neišmoksta. Planšetė neturi padėti prižiūrėti vaiką, tai tėvų pareiga.

„Nėra nieko blogo, jei vaikai prižiūrimi tėvų susipažįsta su technologinėmis naujovėmis, naudojasi jomis. Tačiau svarbu elgtis apdairia, stebėti, kiek laiko vaikas praleidžia prie įrenginių ir ką su jais veikia. Tai tikrai gali tapti naudingu pomėgiu. Vaikas mokosi, ieško, tobulėja, ugdomas jo kūrybiškumas. Tačiau žvelgiant iš kitos pusės, taip nesivysto jo socialiniai ir komunikaciniai įgūdžiai, pirštų raumenys. Išmanieji įrenginiai daro žalą ir vaiko laikysenai, regai. Būtent todėl technologijoms turi būti nustatytas tam tikras laikas ir vieta. Jei vaikai su įrenginiai paliekami vieni, jie galbūt ir sutelkia dėmesį ilgesniam laikui, atrodo ramesni, tačiau nieko naujo neišmoksta. Planšetė neturi padėti prižiūrėti vaiką, tai tėvų pareiga“, – patikino gydytojas.

Jis taip pat priminė ir tai, kad kas galima 8 metų vaikams, nebūtinai galima trimečiams. Tad labai svarbu atsiminti ir tai, kad technologijų naudojimas turi būti pritaikytas vaiko poreikiams atsižvelgiant į jo norus, gebėjimus ir, žinoma, amžių.