Koks turėtų būti mokinių ir mokytojų vaidmuo? Šie keturi pagrindiniai principai turėtų paskatinti mokytojus įtraukti į mokymo procesą naujausius išradimus.

Mokymasis priklauso nuo konteksto

Mums gali būti sunku suprasti, ką reiškia pavieniai žodžiai ar sakiniai, jei nežinome konteksto. Jei mokinys susiduria su kažkuo, ko jis nežino, nepažįsta, mokytis pasidaro sunku, tačiau jei nauji dalykai pristatomi jam pažįstamame kontekste, mokymasis vyksta sklandžiau.

Kaip rodo tyrimai, vaikai daug ko nežino, tačiau tai dar nereiškia, kad jie yra kvaili, jie geba samprotauti ir daryti išvadas remdamiesi tomis žiniomis, kurias turi, ir savo supratimu.

Šiuolaikinės technologijos padeda mokytis, nes jos padeda sudaryti aplinką, padedančią spęsti kompleksines problemas. Kaip pavyzdys gali būti interaktyvus video žaidimas, mokantis spręsti matematikos uždavinius, kartu stebint berniuko Jaspero nuotykius. Kiekviename epizode berniuko laukia nauji išbandymai – apskaičiuoti, kiek degalų reikės skrydžiui į tolimą šalį, kad išgelbėtų pasiklydusį erelį.

Mokiniai turi išspręsti daugybę įvairių užduočių, kad padėtų berniukui įveikti kliūtis. Kadangi žaidimas įdomus, vaikams patinka nuotykiai ir jie noriai žaisdami mokosi matematikos. Užduotys palaipsniui sunkėja ir vaikai, taikydami ankstesnes žinias, lengvai įsisavina naujas.

Tokie kompiuteriniai žaidimai, kuriuose gausu įvairių vaidmenų, padeda suprasti, kam reikalingos žinios ir kaip jos gali būti pritaikytos. Pavyzdžiui, vienas žaidimas gali mokyti, kaip statyti ir valdyti miestą, o kitas leidžia tyrinėti jūros gelmių gyvenimą ir mokantis apie banginių gyvenimą spręsti įvairias problemas.

Aktyvus mokymasis

Papasakok man ir aš pamiršiu.
Parodyk man ir aš prisiminsiu.
Įtrauk mane ir aš suprasiu.
Kinų patarlė

Ši patarlė parodo, koks svarbus mokinių įsitraukimas į mokymosi procesą, ryšių tarp to, ką jie jau moka, ir naujų dalykų atradimą. Kai mokiniai tampa aktyvūs mokymosi proceso dalyviai, jie išmoksta ir programinius dalykus, ir sugalvoja naujų idėjų.

Įtraukti mokinius į aktyvų mokymosi procesą padeda ir naujausios technologijos. Taip lavinama atmintis, aktyvėja smegenų veikla, atsiranda įkvėpimas. Kitos priemonės palengvina bendravimą, padeda įtvirtinti žinias.

Pavyzdžiui, tam tikros programos padeda įsivaizduoti, kaip žemę gali paveikti klimato pokyčiai, kokią įtaką gali turėti šiltnamio efektas ir kiti reiškiniai. Taip galima spręsti įvairias su aplinkosauga susijusias ar socialines problemas.

Mokymasis – socialus procesas

Mokytojai seniai pastebėjo mokymosi grupėmis naudą. Mokiniams naudinga išgirsti kitų nuomonę, kiekvienas siekdamas rezultatų padeda tuo, ką žino ir gali. Tačiau senesnės mokymosi teorijos tam priešinasi, teigdamos, kad mokymasis - tai savarankiškas žinių ir patirties įgijimas. Mokymasis bendraujant ir bendradarbiaujant padeda gerinti socialinius įgūdžius, mokiniai geriau įsisavina ir perima mokytojų žinias.

Toks mokymasis padeda pagerinti santykius ne tik tarp mokinių, bet ir tarp mokyklos ir bendruomenės. Didelę reikšmę šiuo atveju turi ir įvairios naujausios technologijos. Multimedijos, internetas, kitos priemonės padeda mokiniams rinkti informaciją, ja dalintis, sukurti visuotinę duomenų bazę duota tema.

Taip besimokantys mokiniai parodė geresnius standartizuotų testų rezultatus, jie mokėjo išsamiau paaiškinti, parodė gilesnes žinias.
Internetas gali padėti užmegzti ryšius tarp mokyklų ir mokslininkų, mokslo darbuotojai gali padėti mokiniams. Taip vaikai gali pasirinkti patarėjus, mokytis intelektualesnėje aplinkoje, labiau įsitraukti į mokslinės problemos sprendimą.

Pritaikomasis mokymasis

Baigiamosiose klasėse, svarbu mokiniams padėti suvokti ir patirti praktiškai tuos dalykus, apie kuriuos mokomasi. Tam padeda darbas grupėmis, įvairi projektinė veikla, žinių įtvirtinimas.

Mokymąsi palengvina ir grįžtamasis ryšys, mokinys turi žinoti ir mokytojo ar grupės nario nuomonę. Tam didelę reikšmę turi ir technologijos. Taip besimokantieji gali pasiekti geresnių rezultatų. Įrenginiai, padedantys bendrauti ne tik klasėje, bet ir už jos ribų, padeda suvokti dalykų visumą, gauti atsakymus į rūpimus klausimus.

Dar keletas minčių

Pačios technologijos negarantuoja išmokimo. Svarbu, kaip mokytojai ir mokiniai jas naudoja, ar jos efektyvios mokymosi procese. Mokytojų laukia nemaži išbandymai. Pagrindinių mokymosi principų supratimas – svarbus dalykas, norint pradėti taikyti tokius mokymosi metodus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)