Kaip techninę apžiūrą atlieka labiausiai patyrę specialistai Europoje?

 (20)
Belgijoje techninės apžiūros (TA) sistema įkopusi jau į devintą dešimtmetį – ji yra seniausia Europoje, sukurta dar 1933 m. Nepaisant solidžios patirties, belgai atlikti TA gali tik atsistoję į „gyvąją“, kartais ir ilgokai nusidriekiančią, eilę.
© Shutterstock nuotr.

Išankstinė registracija telefonu ar internetu Belgijoje kol kas netaikoma. O vieningą TA informacinę sistema, kaip kad Lietuvos TA įmonėse, belgai tikisi įdiegti nebent po dviejų metų.

Belgijoje taikoma panaši, kaip ir Lietuvoje, TA sistema, o organizacija GOCA – tai asociacijos „Transeksta“ analogas, tiktai papildomai turintis dar ir vairuotojų egzaminavimo funkciją.

Leidimą atlikti TA Belgijos vyriausybė suteikusi 10-čiai privačių įmonių, tačiau aktyviai ją vykdo tik 9, regioniniu principu 25-30 km atstumu išdėstytose 77 TA stotyse. Jose dirba 1960 kontrolierių.

Per metus Belgijoje atliekama puspenkto mln. (4 667 824) TA procedūrų (2013 m. duomenimis). Šios šalies automobilių parko amžiaus vidurkis prieš krizę buvo 8, o dabar – 9 metai. Iš pirmo karto techninės apžiūros patvirtinimą gauna 75 proc. transporto priemonių.

„Stebėdami TA procedūras atkreipėme dėmesį, kad Belgijoje didesnėse patikros stotyse vieną automobilį tikrina net keli kontrolieriai“, – pastebi asociacijos „Transeksta" prezidentas Antanas Dadurka.

Jis su kolegomis Belgijoje ne tik domėjosi belgų veiklos niuansais, bet ir pasidalijo savo patirtimi. Vta.lt rašoma, kad belgus ypač sudomino Lietuvos TA įmonėse jau seniai įdiegta vieninga informacinė sistema, kontrolierių naudojami delniniai kompiuteriai, iš kurių informacija akimirksniu patenka į duomenų bazę, o taip pat Lietuvos TA stotyse naudojama išankstinio užsirašymo telefonu ir pradedama registracijos internetu praktika.

Su kontrolierių darbo pasidalijimu, tikrinant vieną transporto priemonę, lietuviai susipažino netoli Gento esančioje erdvioje TA stotyje. Kontrolierius, atlikęs vizualią apžiūrą, patikrinęs dujas, stabdžius, žibintus, užvažiavo ant keltuvo ir liko sėdėti automobilyje.

Toliau į procesą įsijungė kitas kontrolierius, kuris palindęs po transporto priemone vizualiai įvertino apačios būklę ir atliko įprastas vairo, pakabos, ratų tvirtinimo, amortizatorių patikros procedūras.

Beje, pastarųjų būklė tikrinama prietaisais, pateikiančiais grafinius jų būklės parametrus. Baigę TA procedūrą Belgijos kontrolieriai suveda į kompiuterį rezultatus, kurie maždaug po valandos pasiekia transporto ministerijos duomenų bazę.

Belgijos TA įmonių asociacija GOCA ypatingą dėmesį skiria TA kontrolierių profesiniam parengimui ir tobulinimui.

„Vien pernai GOCA mokymo centre, kuriame dirba 85 profesinio meistriškumo mokytojai, kvalifikaciją kėlė 1936 kontrolieriai, praktiškai beveik visi, turint galvoje, kad Belgijos TA sistemoje iš viso triūsia 1960 kontrolierių“, - teigia „Transeksta" direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.

Lietuvos atstovus domino, ar belgai galėtų atlikti TA užsienyje registruotai transporto priemonei ir išduoti patvirtinančius dokumentus?

„Deja, jie kol kas neturi galimybių išduoti standartus atitinkančią kortelę apie TA atlikimą ir negali perduoti informacijos apie transporto priemonės būklę", – sako „Transeksta" direktorius Gintautas Šlėderis.

Jeigu Belgijoje registruota transporto priemonė ilgesnį laiką eksploatuojama užsienyje, apie jos techninę būklę sprendžiama iš draudikų pateiktos istorijos. Grįžusiai į Belgiją transporto priemonei privalu atlikti TA, kuri šioje šalyje rengiama pagal schemą 4-1-1...

Nors esama ir išimčių. Jeigu transporto priemonės rida per pirmuosius ketverius jos eksploatavimo metus nesiekia 100 tūkst. km, TA gali būti atidėta dvejiems metams. Visgi vėliau ji atliekama kasmet, išlaikant tą patį schemos ...-1-1.. tęstinumą.

„Avarijose nukentėjusios transporto priemonės į eismą grįžti gali tik esant teigiamoms ekspertizės išvadoms, patikrinus kėbulo taškų atitikimą gamintojo reikalavimams, ratų geometriją, vairo sistemą, žibintų kokybę ir kitus eismo saugumui svarbius parametrus“, – įspūdžiais iš Belgijos dalijasi „Transeksta“ vyriausiasis specialistas Ramūnas Vėlavičius. Ypatingas dėmesys Belgijos TA sistemoje kreipiamas ir į senovinių bei „tiuninguotų“ transporto priemonių techninę būklę.

Belgijos įstatymais nustatyta griežta transporto priemonių odometro kontrolė. Kad ir menkiausia priežastimi užsukus į dirbtuves – pasikeisti padangų ar alyvos – visur fiksuojami ir kaupiami odometro parodymai.

Užregistruoti naudotą transporto priemonę Belgijoje leidžiama tik su galiojančiu TA patvirtinimu. Jeigu TA galiojimas būna pasibaigęs 2 mėn. ir daugiau, reikalaujama atlikti techninės būklės patikrinimą pagal schemą TA + papildomos patikros procedūros.

Prieš parduodant transporto priemonę savininkai įpareigoti atlikti TA. Belgai pritaria tokiai nuostatai teigdami, kad TA pakelia parduodamos transporto priemonės vertę, nes pirkėjas įgija patikimą informaciją apie pirkinio techninę būklę. Praėjusiais metais prieš parduodant transporto priemones net 779 439 TA atliktos savininkų iniciatyva.

Transporto priemonių techninė būklė tikrinama ir Belgijos keliuose. Juose pernai surengta beveik 10 tūkst. patikrų.

TA procedūrų tarifus nustato Belgijos Transporto ministerija. TA kaina lengvajam automobiliui – 66,55 euro (229,6 Lt).

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją