1. Puoselėkite vaiko pomėgius

Leiskite jam ištyrinėti dominančią sritį. Jei jūsų sūnus domisi dinozaurais, nupirkite jam knygų apie dinozaurus, nuveskite į gamtos muziejų. Jei dukrai patinka muzika, nupirkite muzikinį instrumentą (žaislą) ar užrašykite į muzikos būrelį. Jei auginate mažą mokslininką, padovanokite jam knygų apie mokslą ir atitinkamų žaidimų. Vaikai, kuriems sudaromos galimybės ištyrinėti savo pomėgius, yra smalsesni ir geriau mokosi.

2. Sudominkite naujais dalykais

Kartais vaikas neturi motyvacijos, nes dar neatrado to, kas jam patinka. Jei tikroji vaiko aistra yra muzika, bet jis neturėjo galimybės su ja iš arčiau susipažinti, ši aistra liks neatskleista. Jei auginate berniuką, nenumokite ranka į „mergaitiškus“ būrelius, pavyzdžiui, šokius ar gimnastiką. Būkite plačių pažiūrų; jūsų tikslas – atrasti vaiko pomėgius.

3. Suskaidykite didelę užduotį į keletą mažesnių

Kartais didelė užduotis vaikui atrodo neįveikiama. Gal ji ir nėra sunki, bet vaikas tiesiog nesugeba įžiūrėti šviesos tunelio gale. Tikriausiai jis pasiduos net nepabandęs. Padėkite jam suskaidyti šią užduotį į keletą mažesnių užduotėlių.

4. Mokykite planuoti laiką

Kai kurie vaikai mokosi greitai ir lengvai. Ir nors tai skamba kaip privalumas, ateityje jiems gali kilti problemų. Pavyzdžiui, šie vaikai ne visada išmoksta planuoti savo laiką taip, kad viską suspėtų, ir vyresnėse klasėse ar universitete nebesugeba susidoroti su didžiuliais krūviais. Todėl mokykite vaiką planuoti ir laikytis plano.

5. Girkite už pastangas

Kartais gabiems vaikams sunku susieti asmenines pastangas ir pasiekimus, nes jie naujų dalykų išmoksta lengvai, be didelių pastangų. Jei norite, kad vaikui sektųsi, girkite jį už pastangas. Šie pagyrimai turi būti konkretūs. Vietoj „Šauniai atlikta“ pasakykite „Ilgai mokeisi, tad tikrai nusipelnei geriausio įvertinimo“.

6. Mokykite kontroliuoti situaciją

Kartais gabiems, bet nelabai gerai besimokantiems vaikams atrodo, kad jų pasiekimai priklauso nuo kažko kito, bet ne nuo jų pačių. Jei jiems pasisekė, vadinasi, taip įvyko dėl išorinių veiksnių. Toks požiūris verčia manyti, kad stengtis yra beprasmiška. Vienas būdų to išvengti – girti vaiką už pastangas. Jūsų sūnus ar dukra turi suprasti, kokį vaidmenį siekiant savo tikslų vaidina asmeninė atsakomybė. Labai svarbu ir tai, kokį pavyzdį rodote. Jei nuolat skundžiatės savo bosu ar kaltinate jį dėl nesėkmių, jūsų vaikas susidaro klaidingą nuomonę.

7. Apie mokyklą kalbėkite tik teigiamai

Vaikai turi žinoti, kad jų tėvai vertina mokymąsi. Atsargiai kalbėkite apie mokyklą ir mokytojus, nes jūsų neigiamas požiūris netruks persiduoti ir vaikui. Paaiškinkite jam, kad mokslas, nepaisant visų su mokykla susijusių problemų, yra labai vertingas, o pastangas galiausiai vainikuos sėkmė. Jei vaikas kaltins mokyklą, jis neišmoks prisiimti asmeninės atsakomybės.

8. Padėkite suvokti ryšį tarp mokymosi ir pomėgių

Kartais vaikams trūksta motyvacijos, nes jie nemato ryšio tarp užduočių ir savo tikslų bei pomėgių. Vaikas, kuris svajoja būti astronautu, turi žinoti, kad jam labai svarbu išmanyti matematiką ir fiziką. Kartu pagalvokite, kokie reikalavimai keliami įvairių profesijų žmonėms. Turėkite omenyje, kad vaikai dažniausiai būna „čia ir dabar“. Jiems sunku įsivaizduoti net tai, kas įvyks po kelių savaičių, jau nekalbant apie tolimą ateitį.

9. Namų darbus paverskite smagiu žaidimu

Vaikai mėgsta iššūkius, tad jei nuobodžius namų darbus paversite žaidimu su iššūkiu, jūsų vaikas juos atliks kur kas greičiau. Kai kuriems vaikams patinka varžytis, tad galite paklausti, per kiek laiko jis viską atliks – be klaidų. Kitas kūrybiškas būdas – susieti namų darbus su pomėgiu. Pavyzdžiui, matematinės lygtys gali būti užkoduota užduotis į Marsą skrendančiam astronautui. Misija nepasiseks, jei į darbą įsivels bent mažiausia klaidelė.

10. Nepamirškite, kad motyvacija ne visada susijusi su mokymusi

Motyvacija mums dažnai asocijuojasi su mokymusi. Visgi būtina paminėti, kad kai kuriems vaikams netrūksta motyvacijos siekti savo tikslų, tik tie tikslai nėra susiję su mokykla. Pavyzdžiui, gabiam paaugliui gali būti daug įdomiau ruošti programą senelių ar vaikų namams, o ne sėdėti prie vadovėlių.

Atliktas darbas – tai ne motyvacija

Nepamirškite, kad net jei jums pavyks priversti vaiką atlikti namų darbus, jis gali niekada neturėti didelės motyvacijos juos daryti.