Liūdnų filmų magija – kodėl mėgstame žiūrėti širdį draskančias kino juostas?

Kadras iš filmo "Titanikas"
Kadras iš filmo "Titanikas"

Ar kada nors susimąstėte, kodėl žmonės mėgsta liūdnus filmus, nesvarbu, kokie jie verksmingi bebūtų ir kaip smarkiai jie plėšytų širdį? Studentas iš Pietų Korėjos panoro tai išsiaiškinti.

Studentas iš Pietų Korėjos Ahn Dohyun laisvu nuo mokslų krimtimo metu mėgdavo žiūrėti liūdnus filmus apie tragišką meilę. Nors šie jį liūdindavo ir kartais priversdavo ašaroti, mėgstamiausius iš jų vaikinas žiūrėdavo vėl ir vėl.

„Šie filmai – tokie liūdni ir „griebiantys už širdies“, tačiau juos žiūrėti labai malonu“, – sakė studenas, nusprendęs išsiaiškinti „liūdnų filmų žiūrėjimo teikiamo malonumo paradoksą“, rašo msn.com.

Tam, kad išsiaiškintų, kodėl liūdni filmai taip domina žiūrovus, Pietų Korėjos Sungkyunkwan universiteto sąveikos mokslų departamento studentas A. Dohyun paprašė 165 amerikiečių studentų pažiūrėti filmą „Angel Baby“ – meilės istoriją tarp dviejų šizofrenija sergančiųjų žmonių Harry ir Kate. Filmo eigoje Kate tampa nėščia, tačiau begimdydama miršta, palikdama Harry vieną su jų naujagimiu.

Kai tyrimo dalyviai pasižiūrėjo minėtą filmą, A. Dohyun su kolegomis jų paklausė, kaip šis privertė juos pasijusti ir, svarbiausia, kurio iš dviejų pagrindinių filmo herojų – Harry ar Kate – istorija juos privertė graudintis labiau.

Ahn Dohyun išsiaiškino, kad liūdesys atskleidžia studentų realybės vertinimą ir kad liūdnas filmas gali keisti jų pasaulėžiūrą. Žmonės su malonumu renkasi liūdnus filmus, kad šie jiems padėtų suvokti supantį pasaulį.

„Žvelgiant paviršutiniškai, tai paradoksalu ir prieštarauja mūsų intuicijai. Rodos, sveikas protas sako, jog žmonės jaučiasi liūdnai, mat tragiška filmo istorija jiems atrodo reali. Vis dėlto, viskas yra atvirkščiai, žmonės suvokia pasaulį, nes jaučia liūdesį“, – esminį niuansą aiškina A. Dohyun, kurio tyrimas neseniai buvo aprašytas ir atspausdintas „Journal of Media Psychology: Theories, Methods and Applications“ žurnale.

Emocijos, tarp jų ir liūdesys, padeda žmonėms surinkti ir apdoroti informaciją. Liūdnų filmų, kaip priemonės suprasti pasaulį, pasirinkimas A. Dohyun pasirodė įdomus todėl, kad filmų tragedijos koncentravosi ties meile ir švelnumu, o ne ties kerštu ir pagieža. Jo tvirtinimu, žmonės, žiūrėdami liūdnus filmus, pastebi subtilias jų detales, vertina filmą kaip labiau realistišką, ir taip kinta jų pasaulėvoka.

„Trumpai tariant, mėgavimasis gali būti skirstomas į du tipus. Pirmasis tipas – nukreiptas į save, antras – nukreiptas į kitus. Mėgavimasis liūnais filmais priklauso antrai mėgavimosi rūšiai, varomo altruistinės motyvacijos. Pažiūrėję liūdną filmą, žmonės turi daugiau užuojautos kitiems, tampa supratingesni“, – kalbėjo tyrėjas.

Nors dauguma tyrimo dalyvių buvo moteriškos lyties, A. Dohyun nelinkęs manyti, kad tyrimo, atlikto su vyriškos lyties asmenimis, rezultatai reikšmingai skirtųsi. Jo įsitikinimu, mėgavimasis liūnais filmais yra aukštesnio lygio mąstymo ženklas.

„Nors moteriškos ir vyriškos lyties atstovams būdingos skirtingos empatijos tendencijos, jos variacijos negali peržengti bendro bruožo – buvimo žmogumi. Dauguma žmonių turi emocinių patirčių, įskaitant liūdesį ir užuojautą“, – konstatavo tyrėjas.

www.lrt.lt
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Kinas

Į Vilnių po metų pertraukos sugrįžta Kino naktis

2014 rugsėjo mėn. 30 d. 13:33
Nematomas frontas
Organizatorių nuotr.
Spalio 10 d. Vilniuje, kino centre „Multikino“, po metų pertraukos grįžta vienintelis toks renginys mieste, kviečiantis kino mėgėjus naktį praleisti kino salėse. Lygiai 22 val. veiksmo, nuotykių ir kino filmų ištroškę žiūrovai galės mėgautis trimis iš dešimties galimų naujausių kino filmų. Tiek filmų nuo pradžios iki pabaigos buus įmanoma pamatyti kino naktinėtojams.

Aktorius G. Savickas nusifilmavo intymioje scenoje (1)

2014 rugsėjo mėn. 30 d. 13:07
„Nežinau ko griebtis“,- sako aktorius Giedrius Savickas, žvelgdamas į savo partnerės krūtinę naujame filmo „Traukinio apiplėšimas, kurį įvykdė Saulius ir Paulius“ anonse.

Pasikalbėti kviečia Kauno kino festivalio svečiai

2014 rugsėjo mėn. 29 d. 18:37
Aleksandras Ratiy
Organizatorių nuotr.
Visą savaitę Tarptautinio Kauno kino festivalio lankytojai galės susipažinti ne tik su filmais, bet ir jų kūrėjais bei kitais kino profesionalais. Nuo rugsėjo 29 iki spalio 4 d. festivalyje viešės ukrainiečiai prodiuserė Anna Palenčuk, specialiosios Ukrainos programos kuratorius ir tarptautinio kino festivalio „Molodist“ programos sudartojas Denisas Nikitenko, režisierius Aleksandras Ratiy, Kaune gyvenantis prancūzas dailininkas Gilles’is Vuillardas, britų režisierius ir kino kritikas Edwardas Lawrensonas bei belgų menininkė Anouk De Clercq.

Apdovanoti visų trijų Baltijos šalių dokumentininkai

2014 rugsėjo mėn. 29 d. 18:16
Konkursinės programos žiuri. Lino Vasiliausko nuotr.
11-asis Vilniaus dokumentinių filmų festivalis uždarytas konkursinės programos laureatų paskelbimu ir lietuviška premjera. Šeštadienį sausakimšoje „Skalvijos“ salėje festivalį užvėrė Julijos ir Rimanto Gruodžių trumpametražis filmas „Sėkmės metai“. Jo herojė – jauna moteris, bandanti pamiršti patirtas nuoskaudas ir susikurti laimingą gyvenimą. Jau daugelį metų kartu kuriantys režisieriai teigia vis dažniau atsigręžiantys į jaunus žmones ir jų patirtis. „Sėkmės metus“ jie vadina asmeninėmis savo paieškomis.

San Sebastiano kino festivalio prizą laimėjo „Magical Girl“

2014 rugsėjo mėn. 28 d. 15:13
Carloso Vermuto filmas "Magical Girl"
AOP nuotr.
Ispanų režisieriaus Carloso Vermuto filmas „Magical Girl“ apie tėvą, bandantį įgyvendinti paskutinį savo sergančios dukters norą, pelnė geriausio filmo apdovanojimą šiemetiniame San Sebastiano kino festivalyje.
DUGNE Maksimas Gorkis
DUGNE
2014 spalio 03 d. 19.00 val.
FEAST FASHION Simona Biekšaitė, Marit Sirgmets
FEAST FASHION
2014 spalio 03 d. 21.00 val.
Nenorinčių išsigelbėti neišgelbėjo ir režisierės OKT stu­di­jo­je ir Prof­są­jun­gų rū­muo­se vyks­ta tea­tri­nio žai­di­mo „Feast Fas­hion“ re­pe­ti­ci­jos. Be­dar­bių is­to­ri­jo­mis par­em­tą spek­tak­lį ku­ria Si­mo­na Biek­šai­tė ir es­tė Ma­rit Sirg­mets – tea­tri­nis due­tas „Gut­sU­ni­ted“. Suo­rga­ni­za­vu­sios dirb­tu­ves Es­ti­jo­je jos vi­sų pir­ma su­si­dū­rė ne su vi­suo­me­nės mar­gi­na­lų kū­ry­biš­ku­mu, o abe­jin­gu­mu.
Nenorinčių išsigelbėti neišgelbėjo ir režisierės
2014 rugsėjo 25 d.