Liūdnų filmų magija – kodėl mėgstame žiūrėti širdį draskančias kino juostas?

Kadras iš filmo "Titanikas"
Kadras iš filmo "Titanikas"

Ar kada nors susimąstėte, kodėl žmonės mėgsta liūdnus filmus, nesvarbu, kokie jie verksmingi bebūtų ir kaip smarkiai jie plėšytų širdį? Studentas iš Pietų Korėjos panoro tai išsiaiškinti.

Studentas iš Pietų Korėjos Ahn Dohyun laisvu nuo mokslų krimtimo metu mėgdavo žiūrėti liūdnus filmus apie tragišką meilę. Nors šie jį liūdindavo ir kartais priversdavo ašaroti, mėgstamiausius iš jų vaikinas žiūrėdavo vėl ir vėl.

„Šie filmai – tokie liūdni ir „griebiantys už širdies“, tačiau juos žiūrėti labai malonu“, – sakė studenas, nusprendęs išsiaiškinti „liūdnų filmų žiūrėjimo teikiamo malonumo paradoksą“, rašo msn.com.

Tam, kad išsiaiškintų, kodėl liūdni filmai taip domina žiūrovus, Pietų Korėjos Sungkyunkwan universiteto sąveikos mokslų departamento studentas A. Dohyun paprašė 165 amerikiečių studentų pažiūrėti filmą „Angel Baby“ – meilės istoriją tarp dviejų šizofrenija sergančiųjų žmonių Harry ir Kate. Filmo eigoje Kate tampa nėščia, tačiau begimdydama miršta, palikdama Harry vieną su jų naujagimiu.

Kai tyrimo dalyviai pasižiūrėjo minėtą filmą, A. Dohyun su kolegomis jų paklausė, kaip šis privertė juos pasijusti ir, svarbiausia, kurio iš dviejų pagrindinių filmo herojų – Harry ar Kate – istorija juos privertė graudintis labiau.

Ahn Dohyun išsiaiškino, kad liūdesys atskleidžia studentų realybės vertinimą ir kad liūdnas filmas gali keisti jų pasaulėžiūrą. Žmonės su malonumu renkasi liūdnus filmus, kad šie jiems padėtų suvokti supantį pasaulį.

„Žvelgiant paviršutiniškai, tai paradoksalu ir prieštarauja mūsų intuicijai. Rodos, sveikas protas sako, jog žmonės jaučiasi liūdnai, mat tragiška filmo istorija jiems atrodo reali. Vis dėlto, viskas yra atvirkščiai, žmonės suvokia pasaulį, nes jaučia liūdesį“, – esminį niuansą aiškina A. Dohyun, kurio tyrimas neseniai buvo aprašytas ir atspausdintas „Journal of Media Psychology: Theories, Methods and Applications“ žurnale.

Emocijos, tarp jų ir liūdesys, padeda žmonėms surinkti ir apdoroti informaciją. Liūdnų filmų, kaip priemonės suprasti pasaulį, pasirinkimas A. Dohyun pasirodė įdomus todėl, kad filmų tragedijos koncentravosi ties meile ir švelnumu, o ne ties kerštu ir pagieža. Jo tvirtinimu, žmonės, žiūrėdami liūdnus filmus, pastebi subtilias jų detales, vertina filmą kaip labiau realistišką, ir taip kinta jų pasaulėvoka.

„Trumpai tariant, mėgavimasis gali būti skirstomas į du tipus. Pirmasis tipas – nukreiptas į save, antras – nukreiptas į kitus. Mėgavimasis liūnais filmais priklauso antrai mėgavimosi rūšiai, varomo altruistinės motyvacijos. Pažiūrėję liūdną filmą, žmonės turi daugiau užuojautos kitiems, tampa supratingesni“, – kalbėjo tyrėjas.

Nors dauguma tyrimo dalyvių buvo moteriškos lyties, A. Dohyun nelinkęs manyti, kad tyrimo, atlikto su vyriškos lyties asmenimis, rezultatai reikšmingai skirtųsi. Jo įsitikinimu, mėgavimasis liūnais filmais yra aukštesnio lygio mąstymo ženklas.

„Nors moteriškos ir vyriškos lyties atstovams būdingos skirtingos empatijos tendencijos, jos variacijos negali peržengti bendro bruožo – buvimo žmogumi. Dauguma žmonių turi emocinių patirčių, įskaitant liūdesį ir užuojautą“, – konstatavo tyrėjas.

www.lrt.lt
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Kinas

E. Vėlyvis ėmėsi ambicingo projekto – kuria filmą apie V. Šapranauską (76)

2014 balandžio mėn. 16 d. 18:15
Vytautas Šapranauskas ir Emilis Vėlyvis filme "Redirected"
Stopkadras
Penktadienį, balandžio 18 dieną sueis lygiai metai, kai Anapilin išėjo Vytautas Šapranauskas. Per šiuos metus žiūrovams buvo pristatyti filmai, kuriuose savo paskutinius vaidmenis sukūrė žinomas aktorius. Pastatyti spektakliai, kuriuose jis nebespėjo suvaidinti.

M. Freemanas nesutiktų, kad jo smegenys būtų perkeltos į kompiuterį (3)

2014 balandžio mėn. 16 d. 14:12
Morganas Freemanas
ACME film
Žmogaus sąmonė, virtusi kibernetiniu protu – fantastika ar ateities realybė? Ši neįtikėtina idėja įgyvendinama naujajame trileryje „Viešpatavimas“ (angl. „Transcendence“). Ji tampa paskutiniu šiaudu, kurio griebiasi mirštančio genialaus mokslininko artimieji. Gegužės 2 dieną Lietuvos kino teatrus pasieksiančiame filme fanatišką dirbtinio intelekto mokslininką Vilą Kasterį įkūnijo Johnny Deppas. Filmo aktorių gretas papildė ir viena ryškiausių Holivudo legendų – Morganas Freemanas.

Atskleidė, kuo filme pakeis tragiškai žuvusį P. Walkerį (7)

2014 balandžio mėn. 16 d. 10:36
Kino kompanija „Universal“ nusprendė, kas naujausiame filme „Greiti ir įsiutę 7“ (Fast & Furious 7) pakeis tragiškai avarijoje žuvusį Paulą Walkerį, skelbia perezhilton.com.

Naujame filme „Pakeliui“ M. Jankavičius įkūnijo dainininką, dėl potraukio kvaišalams pasiekusį dugną (11)

2014 balandžio mėn. 14 d. 19:00
Vilniaus „Šekspyro“ viešbutyje pirmadienio vakarą aidėjo aktoriaus ir dainininko Manto Jankavičiaus dainos bei nuotaikingos kalbos apie kiną. Pašnekesiai ir improvizuotas koncertas tapo naujojo kelio filmo „Pakeliui“ pristatymo dalimi. Juostos kūrybinė grupė pirmąsyk papasakojo apie šiltą ir netikėtumų kupiną lapkričio 21 dieną Lietuvos kino teatrus pasieksiantį filmą.

I. Jonyno filmui „Lošėjas“ – du prizai iš K. Zanussi rankų (1)

2014 balandžio mėn. 14 d. 15:30
Oona Mekas filme "Lošėjas" (Igno Falkausko nuotr.)
Kovo 30 - balandžio 13 dienomis vykusiame Tarptautiniame Paryžiaus kino festivalyje „L’Europe Autour de l’Europe“ pagrindinėje programoje „Prix Sauvage“ varžęsis Igno Jonyno „Lošėjas“ buvo apdovanotas Specialiuoju žiuri prizu ir „Prix Luna“ už geriausią filmą.
PASKUTINĖ KREPO JUOSTA Samuel Beckett
PASKUTINĖ KREPO JUOSTA
2014 balandžio 17 d. 19.00 val.
ŽUVĖDRA Antonas Čechovas
ŽUVĖDRA
2014 balandžio 24 d. 19.00 val.
Bilietų į „Hamletą“ brazilai eilėje laukė nuo pat ryto „Norisi vėl į Braziliją. Ten buvo gerai“, – nostalgiškai OKT/Vilniaus miesto teatro gastroles į tolimąjį Pietų Amerikos žemyną prisimena Julius Žalakevičius. Čia aktorius kartu su kolegomis pirmą kartą vykstančiame San Paulo teatro festivalyje sėkmingai pristatė spektaklį „Hamletas“.
Bilietų į „Hamletą“ brazilai eilėje laukė nuo pat ryto
2014 balandžio 14 d.