Liūdnų filmų magija – kodėl mėgstame žiūrėti širdį draskančias kino juostas?

Ar kada nors susimąstėte, kodėl žmonės mėgsta liūdnus filmus, nesvarbu, kokie jie verksmingi bebūtų ir kaip smarkiai jie plėšytų širdį? Studentas iš Pietų Korėjos panoro tai išsiaiškinti.
Kadras iš filmo "Titanikas"
Kadras iš filmo "Titanikas"

Studentas iš Pietų Korėjos Ahn Dohyun laisvu nuo mokslų krimtimo metu mėgdavo žiūrėti liūdnus filmus apie tragišką meilę. Nors šie jį liūdindavo ir kartais priversdavo ašaroti, mėgstamiausius iš jų vaikinas žiūrėdavo vėl ir vėl.

„Šie filmai – tokie liūdni ir „griebiantys už širdies“, tačiau juos žiūrėti labai malonu“, – sakė studenas, nusprendęs išsiaiškinti „liūdnų filmų žiūrėjimo teikiamo malonumo paradoksą“, rašo msn.com.

Tam, kad išsiaiškintų, kodėl liūdni filmai taip domina žiūrovus, Pietų Korėjos Sungkyunkwan universiteto sąveikos mokslų departamento studentas A. Dohyun paprašė 165 amerikiečių studentų pažiūrėti filmą „Angel Baby“ – meilės istoriją tarp dviejų šizofrenija sergančiųjų žmonių Harry ir Kate. Filmo eigoje Kate tampa nėščia, tačiau begimdydama miršta, palikdama Harry vieną su jų naujagimiu.

Kai tyrimo dalyviai pasižiūrėjo minėtą filmą, A. Dohyun su kolegomis jų paklausė, kaip šis privertė juos pasijusti ir, svarbiausia, kurio iš dviejų pagrindinių filmo herojų – Harry ar Kate – istorija juos privertė graudintis labiau.

Ahn Dohyun išsiaiškino, kad liūdesys atskleidžia studentų realybės vertinimą ir kad liūdnas filmas gali keisti jų pasaulėžiūrą. Žmonės su malonumu renkasi liūdnus filmus, kad šie jiems padėtų suvokti supantį pasaulį.

„Žvelgiant paviršutiniškai, tai paradoksalu ir prieštarauja mūsų intuicijai. Rodos, sveikas protas sako, jog žmonės jaučiasi liūdnai, mat tragiška filmo istorija jiems atrodo reali. Vis dėlto, viskas yra atvirkščiai, žmonės suvokia pasaulį, nes jaučia liūdesį“, – esminį niuansą aiškina A. Dohyun, kurio tyrimas neseniai buvo aprašytas ir atspausdintas „Journal of Media Psychology: Theories, Methods and Applications“ žurnale.

Emocijos, tarp jų ir liūdesys, padeda žmonėms surinkti ir apdoroti informaciją. Liūdnų filmų, kaip priemonės suprasti pasaulį, pasirinkimas A. Dohyun pasirodė įdomus todėl, kad filmų tragedijos koncentravosi ties meile ir švelnumu, o ne ties kerštu ir pagieža. Jo tvirtinimu, žmonės, žiūrėdami liūdnus filmus, pastebi subtilias jų detales, vertina filmą kaip labiau realistišką, ir taip kinta jų pasaulėvoka.

„Trumpai tariant, mėgavimasis gali būti skirstomas į du tipus. Pirmasis tipas – nukreiptas į save, antras – nukreiptas į kitus. Mėgavimasis liūnais filmais priklauso antrai mėgavimosi rūšiai, varomo altruistinės motyvacijos. Pažiūrėję liūdną filmą, žmonės turi daugiau užuojautos kitiems, tampa supratingesni“, – kalbėjo tyrėjas.

Nors dauguma tyrimo dalyvių buvo moteriškos lyties, A. Dohyun nelinkęs manyti, kad tyrimo, atlikto su vyriškos lyties asmenimis, rezultatai reikšmingai skirtųsi. Jo įsitikinimu, mėgavimasis liūnais filmais yra aukštesnio lygio mąstymo ženklas.

„Nors moteriškos ir vyriškos lyties atstovams būdingos skirtingos empatijos tendencijos, jos variacijos negali peržengti bendro bruožo – buvimo žmogumi. Dauguma žmonių turi emocinių patirčių, įskaitant liūdesį ir užuojautą“, – konstatavo tyrėjas.

www.lrt.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Kinas

Kaune filmuojama juosta „Emilija“: masinėms scenoms užsiregistravo virš 2 tūkst. žmonių (19)

Režisierius Donatas Ulvydas, kuriantis naujausią filmą „Emilija“ sulaukė didžiulio žmonių palaikymo, kokio nėra buvę lietuviškame kine. Tūkstančiai savanorių per du mėnesius užsiregistravo filmuotis masinėse filmo „Emilija“ scenose.

„Sostų karų“ žvaigždė P. Dinklage’as – veganiško gyvenimo būdo rėmėjas, vadinantis save atsiskyrėliu

Jis įrodė, kad nuo žmogaus ūgio jo sėkmė nepriklauso. Aktorius Peteris Dinklage’as per du dešimtmečius trunkančią sėkmingą karjerą ne sykį kine ir televizijoje pademonstravo meistriškumą, charizmą ir talentą, nutildydamas pavyduolius ir holivudiškos išvaizdos garbintojus. Pasaulinę šlovę jam atnešė Tiriono Lanisterio vaidmuo populiariame seriale „Sostų karai“, o šiuo metu kino mėgėjai gali įvertinti ir naujausią P.Dinklage’o rolę – Lietuvą jau pasiekė fantastinė veiksmo komedija „Pikseliai“ (angl. „Pixels“). Joje aktorius įkūnijo bekompromisį ir kiek bauginantį kompiuterinių žaidimų virtuozą, kuris suvienija jėgas su jaunystės varžovais, kad išgelbėtų Žemę nuo ateivių invazijos.

A. Užkalnio serialai: „House of Cards“ (84)

Ar laikas užrakinti plunksną rašomojo stalo stalčiuje, kai kone keturis dešimtmečius žiūriu filmus, ir dešimt metų rašau apie juos? Nieko panašaus. Juo labiau, kad kinas nebe toks, kaip buvęs. Anksčiau žmonės klausdavo vieni kitų „kokį filmą pažiūrėti“? Dabar klausia: „kokį serialą žiūri“?

Pristatytas naujausio filmo apie J. Bondą „Spectre“ anonsas (3)

Slaptasis agentas 007 Jamesas Bondas grįžta – pristatytas naujausios juostos „Spectre“ anonsas.

K. Reevesas trileryje žais mirtiną katės ir pelės žaidimą su fatališkomis gundytojomis (1)

Populiarumo sulaukusiame veiksmo filme „John Wick“ pernai pagrindinį buvusio samdomo žudiko vaidmenį atlikęs Keanu Reevesas šį rugsėjį sugrįžta į kino teatrus visai kitokiame amplua. Naujajame trileryje „Tuk tuk tuk“ (angl. „Knock Knock“), kuriame netrūks ir siaubo elementų, jam teko aukos, o ne medžiotojo vaidmuo.
ŽUVĖDRA Antonas Čechovas
ŽUVĖDRA
2015 rugsėjo 06 d. 19.00 val.
DUGNE Maksimas Gorkis
DUGNE
2015 rugsėjo 15 d. 19.00 val.
Oskaro Koršunovo „Hamletas“ pristatomas prestižinėje Venecijos bienalėje Praėjus šešiolikai metų Oskaras Koršunovas sugrįžta į svarbiausiu meno renginiu pasaulyje laikomą Venecijos bienalę. Jau rugpjūčio pradžioje režisieriaus spektaklis „Hamletas“ bus pristatomas bienalės teatro programoje, kurioje šiemet kaip niekad gausu garsiausių Europos teatrinių vardų, tokių kaip italas Romeo Castellucci, vokietis Thomas Ostermeieris ar britas Markas Ravenhillas.
Oskaro Koršunovo „Hamletas“ pristatomas prestižinėje Venecijos bienalėje
2015 birželio 18 d.