Bet Vilniuje susidariusi paradoksali situacija, kai kokybės sąskaita taip išauga kaina, o kartu taip iškreipiama visa taksi paslaugų rinka, kad nuo to nukenčia ne tik paslaugos vartotojai, bet ir visi kiti, kurie šia paslauga visai nesinaudoja! Būtent taip nutiko su garsiąja ir nešlovingąja Vilniaus savivaldybės įmone „Vilnius veža“.

Sostinės meras steigdamas šią paslaptingą bendrovę kartojo, kad taip norima „pakelti kokybės kartelę“ ir vilniečiams bei miesto svečiam pasiūlyti tai, ko jie dar nėra regėję. Na, gana neblogų taksi automobilių ir pakankamai kokybiškos paslaugos mes tikrai neregėjome.

Kaip ir „Sodra“ bei Valstybinė mokesčių inspekcija neregėjo mokesčių, kurie yra slepiami. Sutapimas? Nemanau.

Pradėkime nuo to, kad „Vilnius veža“, kuriai vadovauja mero partijos kolega Benas Renatas Baltusis, yra eilinis sostinės savivaldybės projektas. Eilinis, nes ji, kaip ir kiti savivaldybės užmojai, dengiamas devynių mįslių šydo, kurio vis dar neišnarplioja mokesčius administruojančios institucijos. Na, po kelių mėnesių gali tekti raitotis rankoves ir pradėti įgyvendinti pažadus rinkėjams.

Vis dėlto kad nebūtų taip skalsu burnoje – šiek tiek faktų, kad akys atsivertų plačiau ir sostinės mero žarstomi žodžiai ausims – nebūtų tokie patiklūs.

Greičiausiai jau susipažinote su vieno „Vilniaus veža“ darbuotojo išpažintimi, apie kurią neseniai rašė žiniasklaida. Kaip jis teigė, atlyginimai šioje bendrovėje vėluoja nuolat. Tai yra faktas.
Tą patį man patvirtino ir kitas, dabar jau buvęs „Vilnius veža“ darbuotojas, su kuriuo asmeniškai bendravau ir kuris man papasakojo labai įdomių dalykų. 

Dauguma darbuotojų, kaip žinia, jau sulaukė atleidimo lapelių arba pasiūlymo pereiti į dar paslaptingesnę asociaciją „Amber Taxi Association“, kuriai vadovauja kitas Vilniaus mero Zuoko bendražygis Tomas Peleckas. 

Šioje asociacijoje vairuotojai kviečiami dirbti pagal individualios veiklos pažymėjimus bei mokesčius mokėti patiems. Tai irgi faktas.

O kaip jums ši mintis – vairuotojams, kviečiamiems dirbti į šią asociaciją, yra siūloma įdomi „motyvacinė“ sistema. Pavyzdžiui, jei keleiviui nereikia čekio, taksometre esantį mygtuką, kuris suteikia 10 proc. nuolaidą, siūloma programuoti taip, kad ši nuolaida padidėtų iki 90 proc. Tuomet, už kelionės sumą susidariusį skirtumą vairuotojas pasiima sau nedeklaruodamas sumos likučio. O kadangi tas pats vairuotojas moka fiksuotą sumą už naudojimąsi automobiliu – tarsi nenukenčia nei jis, nei bendrovė. Nepatikėsite, bet tai irgi faktas, kurį išgirdau iš jau minėto buvusio „Vilnius veža“ darbuotojo. 

Liūdna, žinoma, nes dėl šios aferos nukenčia ne tik „Sodra“, Valstybinė mokesčių inspekcija, net ne tik vilniečiai, bet ir visi mokesčių mokėtojai. 

Tiesa, norint dirbti su šia asociacija, reikia iš jos nuomotis automobilį, kuris kas mėnesį vairuotojų kišenes paplonins po maždaug 1700 eurų / 6000 litų kas mėnesį, priklausomai nuo dirbančių su tuo pačiu automobiliu vairuotojų skaičiaus. Šis mokestis traktuojamas kaip dispečerinės paslaugos, nors į mokestį ir įeina dispečerinės paslaugų kaina, pats mokestis taip ir vadinasi – automobilio nuomos mokestis. Šių paslaugų kaina rinkoje paprastai siekia apie 150 eurų / 500 litų.
Tačiau „Vilnius Veža“ automobilis nuomininkui nelieka visą parą, o keičia keturias poras rankų kas dvylika valandų.

Vienas iškalbingesnių faktų yra tas, kad 2014 metų pradžioje įmonėje „Vilnius veža“ dirbo 149 darbuotojai, o metų pabaigoje – jau tik 54. Kad būtume visiškai atviri paminėkime ir tai, kad administracijoje darbuojasi 11 darbuotojų, kurių absoliuti dauguma yra Vilniaus mero partiečių, nes ponas A. Zuokas, matyt, nemoka samdyti žmonių pagal jų gebėjimus, o ne partinį bilietą.
Net nekalbėkime apie tai, kad užsieniečiai vis dar į Konstitucijos prospektą iš oro uosto kartais vežami pro Televizijos bokštą, kad šie galėtų pasigrožėti fiasko šiais metais patyrusia lazerių eglute. Ir, žinoma, keliskart daugiau susimokėti už kelionės maršrutą, kurio visai neprašė.

Kaip jums tokia veiklos schema? Skaidri, aiški? Atrodo, viskas gražu? Kalbant jau klasika tampančiu interneto folkloru galime atsakyti – viskas gerai turbūt, bet mintys kyla įvairios.
Kadenciją baigiančio mero sukurtas modelis išties veikia: turime iškeltą „kokybės“ kartelę, neblogus ir beveik lizingu išmokėtus automobilius, demotyvuotus vairuotojus, iškreiptą taksi rinką Vilniuje, kuri Konkurencijos tarybos sprendimu yra prasilenkianti su bet kokiomis teisės normomis, nemokamus mokesčius, kas, tiesa, daugumoje taksi įmonių buvo paplitę iki šiol, ir, kas svarbiausia – gerokai išaugusį kelionės tarifą.

O tai jau atrodo gražu? Nelabai ir įvairių minčių nebelieka. Tik viena – tai dar vienas subliuškęs rožinių A. Zuoko svajonių burbulas. 

Bet nenusiminkime – mero Zuoko triukų pabaiga jau nebe už kalnų – jau kovo 1 dieną. Tik jis vyks ne teisme, o prie balsadėžių.