Jau senokai buvo prabilta apie papildomų pajamų biudžetui poreikį. Tai reiškė viena — teks didinti mokesčius. Tačiau kokius, kiek ir kaip — išaiškėjo iki privalomo sprendimo priėmimo likus keletui savaičių. Kodėl? Nejau Lietuvos visuomenė neverta iš anksto sužinoti planuojamų pokyčių? Negi jos nuomonė nesvarbi? Ar valdininkai vis dar mano, kad tik jie žino, kaip geriausia tvarkyti valstybės reikalus?

Nepamirškime, kad biudžetą sunešame mes visi — kiekvienas doras pilietis ir verslininkas, mokėdamas mokesčius. Todėl kiekvienas iš mūsų turi teisę pareikšti savo nuomonę ir būti išklausytas. Todėl Vyriausybės pasiūlymai dėl mokesčių pakeitimų turi būti pateikti iš anksto. Todėl reikia uždrausti naktines mokesčių reformas.

Kieno sąskaita dalijamos lengvatos?

Artėjant biudžeto tvirtinimui ir vardijant augančio pinigų poreikio priežastis, visi mėgsta skambias frazes: „Naujų mokestinių lengvatų nebus!“. O nuo kitų metų įsigaliojantis lengvatinis 9 proc. PVM tarifas viešbučiams vietoje visiems galiojančio 21 proc. yra kas? O kaip bus kompensuoti biudžetui šios lengvatos kaštai? Kitu mokesčiu. Todėl šis klausimas — ne tik Vyriausybės ir viešbučių reikalas. Tai — ir visos Lietuvos bendras reikalas. Ar tikrai viešbučiai yra tas segmentas, kuriam labiausiai reikalinga pagalba? Ar tikrai tai paskatins turizmą? Ir ar girdėjote viešą diskusiją apie šios lengvatos įvedimą?

Aš asmeniškai — ne. Gal vis tik turėtume viešai aptarti, ar kitos verslo šakos pritaria, kad viešbučiams būtų suteikta privilegija mokėti mažesnius mokesčius, o iš kitų viešųjų paslaugų būtų pareikalauta atseikėti gerokai daugiau? Ar gyventojai sutinka, kad pirkdami duoną, mėsą ir daržoves jie kaskart į biudžetą sumokėtų 21 proc. nuo kainos, o užsisakydami viešbučio kambarį — tik 9 proc.?

Nesakau, kad mokesčių lengvata viešbučiams nereikalinga — tai turi suskaičiuoti ir įvertinti specialistai, o gautus argumentus pateikti viešai diskusijai. Tokiu pat būdu turėtų būti viešai aptariami ir planuojami visi mokesčių pakeitimai — didėjantis žemės mokestis, augantys akcizai tabakui bei alkoholiui.

Svarbus ne tik rezultatas

Jei norime įrodyti sau, kad per 24–erius nepriklausomybės metus išaugome iš sovietinio mentaliteto ir išmokome mąstyti demokratiškai, šiuo metu tam būtų pats tinkamiausias laikas. Nes ne tik rezultatas svarbu — toli gražu ne, demokratijai ne mažiau svarbus ir kelias, kokiu būdu jis buvo pasiektas.

Negalima vienašališkai už ministerijų durų susidėlioti biudžeto skaičių, kaip kažkam patinka, — tai svarbūs ir esminiai klausimai, reikalaujantys aukščiausio skaidrumo standarto. Priimant bet kokį įstatymo pakeitimą, susijusį su mokesčių pakeitimu, būtina išklausyti ir įsiklausyti į ekspertų, verslo, gyventojų ir bendruomenių nuomones, nes mokesčius moka būtent jie. Jei sprendimus priima vienas ar keli valdininkai už savo kabinetų durų, o visa visuomenė juos privalės vykdyti skubiai ir nekvestionuodama — man tai nepanašu į demokratiją.

Arba štai — oficialus pasiūlymas dėl akcizų alkoholiniams gėrimams didinimo gimė tik dabar, nors apie tai kalbama jau pusę metų. Maža to — siūloma alkoholiniams gėrimams didinti akcizus nuosekliai, trejus metus, tačiau įstatymo projekte vėl staigmena — tik vieneri metai. Tai kaip bus iš tikrųjų? Kodėl verslas paliekamas nežinioje? Ar valdžia vėl nori pasilikti sau teisę priimti paskutinės minutės sprendimą kitais metais? Gaila, bet klausimų daugiau nei atsakymų.

Dar blogiau, kai pasiūlyti pakeitimai staiga koreguojami, atšaukiami, net neprasidėjus diskusijai. Ką tai reiškia? Valdininkai taip greitai pasiduoda interesų grupių spaudimui? Kodėl taip greitai buvo atsisakyta akcizo dujoms, kurios naudojamos šildymui? Ar tai dėl „įvykusios viešos diskusijos“, kuri truko vos keletą valandų? Greičiausiai — ne. Apie priežastis galime tik spėlioti, o dėmė ant valdžios munduro jau atsirado.

Reformas reikia uždrausti

Bet kokie mokesčių ar jų administravimo pasikeitimai turėtų būti žinomi iš anksto, jau nekalbant apie pakankamą laikotarpį jiems apsvarstyti. Šiemet mokesčių pakeitimai gali turėti dar didesnį poveikį — įvedus eurą, bet kokius kainų pokyčius žmonės sies būtent su nauja valiuta, todėl paralelinis mokesčių didinimas didins ir nepagrįstą nepasitenkinimą euru bei Europos Sąjunga.

O valdžia, kaip taisyklė, naudojasi išimtimi, kad mokesčių pakeitimai įsigalioja nedelsiant — su nauju biudžetu. Taigi, išimtis tampa taisykle, ir kasmet visi laukiame naktinės mokesčių reformos.

Todėl Darbo partijos programoje yra numatytas tikslas, kad mokesčių įstatymai negali būti keičiami dažniau kaip du kartus per ketverius metus, neleidžiant mokesčių įstatymų keisti kartu su pateiktu valstybės biudžeto projektu. Atitinkamas įstatymo projektų paketas jau yra ruošiamas.

Asmeniškai aš esu įsitikinęs, jog šiuo metu geriausia mokesčių reforma būtų uždrausti bet kokias reformas. Nes jau praleidome laiką diskusijoms, ir dabar bet kokie pokyčiai bus paprasčiausiai primesti. Geopolitinė situacija labai įtempta, ir susierzinimas gali kilti dėl menkos priežasties, o priešiškos jėgos nepraleis progos jį sustiprinti. Nes valdžios atstovams atėjo laikas pasirinkti ir kitiems parodyti, kokiais principais vadovaujamės savo valstybėje: laikomės demokratijos taisyklių ar ir toliau mąstome ir elgiamės taip, kaip Sovietų Sąjungoje.