J. Bernatonis. Revoliucinės permainos savivaldoje iki šiol liko nepastebėtos

 (12)
Artėjantys vietos savivaldos rinkimai bus kitokie iš esmės. Man, kaip vienam iš tiesioginių merų rinkimų iniciatoriui, ypač malonu, kad daugelis politikų ir rinkėjų neabejoja naujo rinkimų būdo nauda.
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Beje, už galutinį įstatymo pataisų variantą Seime balsavo visų parlamentinių partijų atstovai. Kai kurių politologų skepsis taip pat daugiau susijęs su nepakankamu teisinio santykių reguliavimo suvokimu ir ideologinių stereotipų atsisakymo sunkumais.

Mūsų siekis įteisinti tiesioginius mero rinkimus visų pirma rėmėsi piliečių lūkesčiais. Kaip parodė dar pavasarį visuomenės nuomonės tyrimų kompanijos „Baltijos tyrimai“ atlikta apklausa, net 76 procentai Lietuvos gyventojų pritarė tiesioginiams merų rinkimams (tik 8 procentai buvo prieš). Tačiau dar ne visi politikai suvokia, kaip su tiesioginiu merų rinkimų būdu keičiasi visa rinkimų filosofija ir jėgos svertai būsimoje savivaldybėje. Na, o rinkimus laimės tie, kurie geriau perpras naujoves ir pertvarkys savo standartinę pasirengimo rinkimams strategiją. 

Tiesioginis mero rinkimų būdas užgožė kitus įgyvendintus pažangius principus, kurie taip ir liko nepastebėti ir mažai aptarti. Savivaldos rinkimų įstatymo pataisos ėmėsi pirmųjų žingsnių, užkertant kelią rinkėjų apgaudinėjimui. Pagal įstatymo 39 straipsnį numatytas papildomas užstatas už kandidatus, kurių užimamos pareigos nesuderinamos su savivaldybės tarybos nario pareigomis. Užstatas bus grąžinamas, jeigu tas asmuo apsispręs dirbti savivaldos taryboje. 

Tokios pataisos sukėlė tam tikrą nepasitenkinimą politinėse partijose. „Pseudogarvežių“ panaudojimas rinkimuose Lietuvoje jau tapo savaime suprantamu dalyku, netgi nebelaikoma rinkėjų apgaudinėjimu. 

Prisiminkime praeitus savivaldos rinkimus. Vilniaus mieste Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicijos sąrašą vedė Valdemaras Tomaševskis. Paaiškėjo, kad jis nė neketino atsisakyti Europos Parlamento mandato ir dirbti sostinės savivaldybėje, tačiau koalicija gavo net 11 vietų savivaldybės taryboje. 

2015 m. savivaldos rinkimuose V. Tomaševskis žada vėl naudotis tuo pačiu „patikrintu“ metodu. Ir nesvarbu, kad jis ir toliau apgaudinėja piliečius. 

Papildomas užstatas tai tik pirmas žingsnis, tačiau tai, mano supratimu, liečia ne tik savivaldybės pavaldžių įstaigų vadovus, bet ir Seimo narius bei kitus asmenis, kurių pareigos nesuderinamos su savivaldybių tarybos nario pareigomis. 

Pritarčiau kitam žingsniui, kad būtų įstatymuose įteisintas ribojimas apgaudinėti rinkėjus. Jeigu neatsisakai Seimo nario ar Europos Parlamento nario mandato, negali būti registruojamas mero ar savivaldos tarybos, ar kituose rinkimuose. Arba bent jau būtų numatytas išankstinis įsipareigojimas laimėjus savivaldos rinkimus atsisakyti turėto mandato Seime ar Europos Parlamente.

Taip pat politologų ir politikos analitikų liko nepastebėtas ir kitas labai svarbus principinis sprendimas savivaldoje. Iki šiol savivaldybių tarybų nariai kaip ir Seimo nariai turi laisvą mandatą. Gali dirbti, gali ir nedirbti gyventojų labui, o nuopelnus įvertina rinkėjai tik kituose rinkimuose. Savivaldybių tarybų narių ar kitų išrinktų atstovų veltėdžiavimas ar piktnaudžiavimas savo padėtimi kelia didelį žmonių susirūpinimą ir pasipiktinimą.

Vietos savivaldos įstatymas buvo papildytas 251 straipsniu, apibrėžiančiu ne tik mero, bet ir kitų savivaldybės tarybos narių, kurie sulaužė priesaiką arba nevykdo vietos savivaldos įstatyme numatytų įgaliojimų, arba kurių veiksmai prieštarauja Konstitucijai ir įstatymams, galimybę prarasti savivaldybės tarybos nario mandatą. 

Tokį sprendimą priima savivaldybės taryba, remdamasi Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo išvada. Taigi, sukuriamas realus teisinis savivaldybės tarybos narių atsakomybės mechanizmas (savotiškas vietinis „apkaltos“ procesas). Šiandien sunku pasakyti, kokia susiklostys teisinė ir politinė praktika, tačiau akivaizdu, kad tai paskatins savivaldybės tarybos narių ir politinių partijų atsakomybę rinkėjams. O tai gera žinia, kalbant apie realią demokratiją.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Politiko akimis

R. Morkūnaitė-Mikulėnienė. Pertvarka dingo kirtimuose (46)

Apie pasiklydimus bei dingimus kalbant, įprasta sakyti – paklydo miške. Bet kirtimai ten, kur kerta iš peties, iškerta ir reformas. Štai ir pertvarka nepasiklydo, ji jau beveik nukirsta.

G. Songaila. Apginkime Lenkiją (68)

Neva siekiant strateginės partnerystės su Lenkija, Seime atsinaujino 2K (G. Kirkilo ir A. Kubiliaus) projektas – stumti valstybine kalba užrašytas asmenvardžių formas iš Lietuvos piliečių pasų, griaunant fonetinį lietuvių kalbos rašybos principą.

E. Gentvilas. Ar Vyriausybė ryšis „uždrausti“ bent vieną mokestį? (64)

Kuo toliau, tuo liūdniau. Toks jausmas turėtų apimti daugelį Lietuvos gyventojų, jaučiančių kasmet didėjančią mokesčių naštą.

K. Starkevičius. Gal apmokestinkime ir orą? (92)

Seime gegužės 9 dieną pristatytas Seimo pirmininko Viktoro Pranckiečio pasirašytas Dirvožemio įstatymo projektas. Jį, dar dirbdama Žemės ūkio ministerijoje, rengė ir pristatė dabar jau Seimo narė Virginija Vingrienė. Įsigilinus ryškėja nauji dideli reikalavimai žemės savininkams ir naudotojams, o su jais – dar viena našta žemdirbiams, nauji mokesčiai ir naujos sankcijos.

E. Jovaiša. Kokia bus aukštojo mokslo pertvarka? (30)

Diskusijose dėl aukštojo mokslo pertvarkos, svarbiausi dalykai pasimetė tarp antraeilių.