R.Vainienė. Kiek uždirbi, žmogau?

 (269)
R.Vainienė. Kiek uždirbi, žmogau?
Rūta Vainienė
© LLRI nuotr.

Lietuvos statistikos departamentas skelbia, kad bruto darbo užmokestis šalies ūkyje (be individualiųjų įmonių) antrąjį 2009 m. ketvirtį sudarė 2172,6 lito. Valstybės sektoriuje vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis sudarė 2316,8 lito, o privačiame sektoriuje – 2073,8 lito.

Vidutinis mėnesinis neto darbo užmokestis šalies ūkyje (be individualiųjų įmonių) antrąjį 2009 m. ketvirtį sudarė 1687,1 lito, valstybės sektoriuje – 1792,4 lito, privačiame sektoriuje – 1615 litų. Ką pastebime? Pirma - algos viešajame sektoriuje aukštesnės nei privačiame. Antra - algos „ant popieriaus“ penktadaliu didesnės nei „į rankas“. Tačiau šį kartą ne apie tai – o apie nematomas visų mūsų uždirbamas algas. Legalias, bet mums dažniausiai nematomas.

Statistikos departamentas, žinoma, viską suskaičiavo teisingai ir skaičiavimo klaidos nepadarė. Tačiau jūs vidutiniškai uždirbate ne 1687 litus, ir ne 2172,6, nurodytus darbo sutartyje o 2848 litus, t.y. 675 litais daugiau. Privačiame sektoriuje žmogus vidutiniškai uždirba 2717 litų, valstybės sektoriuje žmogus uždirba vidutiniškai 3035 litus. Uždirbame trečdaliu daugiau, nei parašyta darbo sutartyje ir visais 70 procentų daugiau, nei gauname „į rankas“.

Jei žmogus pamatytų, kad jis uždirba 2850 litų, o gauna tik 1700, patikėkite, spaudimas pagaliau įvykdyti Sodros reformą būtų žymiai didesnis. (...) Darbuotojas turėtų ne tik matyti visą savo uždarbį (kartu su darbdavio dabar mokama dalimi), bet ir pats ją sumokėti, pervesdamas į VMI ir Sodros sąskaitas.
Rūta Vainienė
Nieko naujo nepasakiau, tiesiog suskaičiavau vidutinę vienos darbo vietos kainą, kurią sudaro alga, kurią matome „ant popieriaus“ ir darbdavio mokamos Sodros įmokos. Ją žino kiekvienas darbdavys, kiekvienos įmonės buhalteris, tačiau šias pajamas uždirbantis žmogus – žino tikrai retai. Nors teisiškai šios įmokos laikomos darbdavio lėšomis sumokama valstybinio socialinio draudimo dalimi, ekonomiškai tai yra darbuotojo uždirbtos pajamos, jo algos dalis. Lietuvoje teisės aktai nustato, kad Sodrai darbdavys moka 30,98 – 31,7 proc., o darbuotojas – 3, tačiau ekonominė prasmė nepasikeistų, jei visas draudimo įmokas Sodrai mokėtų pats darbuotojas.

Darbuotojo alga, jo mokesčiai ir darbdavio mokesčiai yra neatskiriamos vieno kūno dalys. Negalima mokėti algų ir nemokėti darbdavio dalies Sodrai. Jei darbdaviui trūksta lėšų savo įmokos daliai į Sodrą sumokėti, jis mažins ir darbuotojo algą. Sodros įmokos, nors ir pateikiamos 31+3 formule, yra tie patys darbuotojo uždirbti pinigai, darbo vietos kaina. Beje, Sodros įmokos tarp darbuotojo ir darbdavio įvairiose šalyse padalintos labai skirtingai.

Pavyzdžiui, Nyderlanduose darbuotojų įmoka (22,5 proc.) didesnė už darbdavių (10,4 proc.), Kipre darbuotojai ir darbdaviai moka vienodas įmokas (po 6,3 proc.). Įmokų „pasidalijimas“ yra ne darbdavio ir darbuotojo sutarties objektas, bet įstatymu nustatytas politinis dydis. Dabar, kai svarstoma Sodros mokesčio kėlimo idėja, įvyks naujas, vėl politinis, o ne aktuarijų, ne susitariančių asmenų sprendimas - kiek kelti ir kaip padalinti šio mokesčio naštą.

Tiesa, jei visa Sodros įmoka tektų darbuotojui, šis, gaudamas tas pačias pajamas į rankas, pamatytų ir tikrąją – trisdešimčia procentų didesnę - savo uždirbtą sumą „ant popieriaus“. Dabar gi darbdavio už darbuotoją mokama Sodros dalis daugumai darbuotojų lieka nematoma, mokesčių našta suskaidoma į dalis ir paslepiama. Ar ne toks yra šio darbdavio ir darbuotojo priverstinio solidarumo, šio politinio žaidimo pagrindinis tikslas? Juk jei žmogus pamatytų, kad jis uždirba 2850 litų, o gauna tik 1700, patikėkite, spaudimas pagaliau įvykdyti Sodros reformą būtų žymiai didesnis. Tai svarbu dar ir dėl to, kad parodo, kiek realiai darbuotojas yra vertinamas rinkoje, kiek jis sukuria pridėtinės vertės.

Betvarkė gyvena ne tualetuose, bet galvose – nemirtingoji M. Bulgakovo frazė labai tinka ir šiuo atveju. Kad galėtume išmazgyti Sodros mazgus, šis sprendimas irgi yra būtinas. Reikia pripažinti, kad Sodros įmokų darbdavio dalis yra lygiai taip pat uždirbama darbuotojo – padalijimas yra dirbtinis. Dar daugiau, darbuotojas turėtų ne tik matyti visą savo uždarbį (kartu su darbdavio dabar mokama dalimi), bet ir pats ją sumokėti, pervesdamas į VMI ir Sodros sąskaitas.

Argumentai, kad tai neefektyvu, nepatogu ir švaistomas žmonių laikas šiuo atveju neturėtų būti net keliamas. Juk efektyvumo dėlei nesimaitiname vienoje valgykloje, neperkame vieno modelio batų vienoje parduotuvėje. Yra dalykų, kurie iš pirmo žvilgsnio pasirodantys neefektyviais iš tikro daugiausia prisideda prie efektyvumo. Sodrai ir mokesčių inspekcijai mokesčius surinkti greičiausiai būtų daug daug sunkiau. Galų gale tai leistų visiems suprasti, kaip žmonėms sunku šiuos pinigus uždirbti ir nelengva atiduoti.

Lietuvos laisvosios rinkos institutas
 
269
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Lietuvos pjūvis

Trys priežastys, kodėl Lietuvai reikia NATO bazių (42)

2014 rugsėjo mėn. 3 d. 06:00
Trys priežastys, kodėl Lietuvai reikia NATO bazių
AP/Scanpix
Gali atrodyti paradoksalu, bet JAV prezidento, kuris Europos saugumo sistemą jau laikė baigtu reikalu ir nuolat akcentavo „perkrovimo“ politikos santykiuose su Rusija svarbą, valdymo laikotarpiu Lietuva kartu su kitomis Baltijos šalimis taps visaverte NATO nare.

M. Laurinavičius. Lietuvos pralaimėjimas Lenkijos triumfo šviesoje (122)

2014 rugsėjo mėn. 2 d. 16:34
Praėjusį savaitgalį pasibaigusios aukščiausių Europos Sąjungos postų dalybos didesnių diskusijų Lietuvos viešojoje erdvėje nesulaukė. Per daug džiūgauti dėl Lenkijos sėkmės jos premjerą Donaldą Tuską paskyrus ES Vadovų tarybos pirmininku Lietuvoje turbūt būtų blogo tono ženklas. Dar labiau kartinti pralaimėjimo dėl Italijos užsienio reikalų ministrės Federicos Mogherini išrinkimo ES užsienio politikos vadove, atrodo, nepanoro ne tik politikai, bet ir žiniasklaida.

A. Lašas. Kas kiša koją švietimo ministrui? (54)

2014 rugsėjo mėn. 2 d. 09:18
Paskutiniu metu Lietuvos žiniasklaida mirgėte mirga nuo skambių švietimo ir mokslo ministro Dainiaus Pavalkio sprendimų ir dar skambesnių ateities planų. Reikia sutikti, jog ministras iš tiesų ėmėsi lopyti kai kurias mūsų švietimo spragas, bet yra ir nerimą keliančių tendencijų. Tarp jų – tikslinių vietų skirstymo sistema.

R. Sadauskas-Kvietkevičius. Reikia naujo Lendlizo Ukrainos kovai su putiniškuoju fašizmu remti (202)

2014 rugsėjo mėn. 1 d. 07:00
Romas Sadauskas-Kvietkevičius, I. Sadauskienės nuotr.
Asmeninio archyvo nuotr.
Rugsėjo 1-osios nepastebėti tiesiog neįmanoma, net jeigu mokyklą baigėte prieš kelis dešimtmečius, o moksleiviško amžiaus vaikų dar arba jau nebeturite. Miestai ir miesteliai prisipildo pagal tėvų galimybes ir skonį išpuoštų, kardelių kotus iš susijaudinimo rankose spaudančių pirmokų.

Nomenklatūros medžioklės padėjo įsitvirtinti ir P. Griškevičiui, ir A. Brazauskui (126)

2014 rugpjūčio mėn. 31 d. 07:00
Petras Griškevičius, Lietuvos centrinio valstybės archyvo nuotr.
Šią vasarą sukako 90 metų kai gimė Petras Griškevičius – sovietinės Lietuvos vadovas, kurio valdymas sutapo su L. Brežnevo viešpatavimo metais. Daugelio atmintyje jis išliko kaip pilkas, kabinetinis vadovas, paklusniai vykdęs Maskvos nurodymus. Tačiau buvo sritis, kurioje akivaizdžiai reiškėsi P. Griškevičiaus lyderystė.