Algirdo Butkevičiaus vadovaujama koalicinė Vyriausybė stebėtinai ilgai išlaikė nemąžtantį populiarumą, vadovaudamasi paprastu receptu: kai nieko nedarai, tai ir neklysti. Atsigaunanti šalies ekonomika leido vadovautis šituo sėkmės receptu gal net iki kadencijos pabaigos, bet, artėjant prezidento ir Europos Parlamento rinkimams, atsargumą įveikė pagunda įsiteikti visų valdžių mylimiausiai visuomenės daliai – pensininkams.
Romas Sadauskas-Kvietkevičius
© DELFI / Šarūnas Mažeika

Nebūsiu labai originalus primindamas, kad ant 2008-2012 m. šalį valdžiusios Andriaus Kubiliaus Vyriausybės galvų žmonių prakeiksmai pasipylė ne tada, kai teko karpyti biudžetą ir mažinti įvairias išmokas bei pašalpas. Keiksmažodžiu Kubiliaus pavardę pavertė mokesčių didinimas. Būtent dėl jo dužo Seimo langai, o 2012 m. rudenį pozicija ir opozicija apsikeitė vietomis.

Nesu sutikęs nė vieno gyvo žmogaus, kuris patirtų malonumą mokėdamas mokesčius, o ryšys tarp to, ką atiduodame Valstybinei mokesčių inspekcijai bei Sodrai, ir viešųjų paslaugų bei išmokų nesuvokiamas net ir mokantiems naudotis „Excel“ lentelėmis. Lengviau toleruojame netiesioginius mokesčius, tokius kaip PVM ir akcizai, kai atrodo, kad viena ar kita prekių grupė tiesiog pabrango. Bet, kai jau tenka pačiam iš savo sąskaitos pervedinėti nuosavus pinigus į VMI sąskaitą, pavyzdžiui, mokant Žemės mokestį arba Gyventojų pajamų mokestį už parduotą turtą, jaučiuosi lyg pats sau kirviu kapočiau rankos pirštus.

Koalicijos partneriams teks nelengva užduotis apsispręsti – įskaudinti pensininkus, atidedant žadėtą sunkmečiu sumažintų pensijų kompensavimą, ar surizikuoti pirmą kartą šioje kadencijoje pritarti visiškai naujo tiesioginio mokesčio įvedimui.
Romas Sadauskas-Kvietkevičius

Šią savaitę Darbo grupė pensijų kompensavimui pranešė pabaigusi savo darbą ir pateikė teisės aktų projektus valdančiosios koalicijos Politinei tarybai. Koalicijos partneriams teks nelengva užduotis apsispręsti – įskaudinti pensininkus, atidedant žadėtą sunkmečiu sumažintų pensijų kompensavimą, ar surizikuoti pirmą kartą šioje kadencijoje pritarti visiškai naujo tiesioginio mokesčio įvedimui. 

LSDP automobilių mokesčiui pritaria, bet koalicijos partneriai darbiečiai, tvarkiečiai ir lenkai iškart suskubo prieštarauti, nors ką tik Darbo partijos deleguota socialinės apsaugos ir darbo ministrė Algimanta Pabedinskienė džiaugėsi, jog naujasis mokestis leis 2014 m. išmokėti pensininkams apie 90 mln. litų, o iš viso kompensavimui planuojama išleisti 443,6 mln. litų.

Seime mokestinių įstatymų pakeitimams turėtų pasipriešinti opozicinė TS-LKD ir Liberalų sąjūdis. Ypač pastarasis, 2008-2012 m. Vyriausybėje sugebėjęs įtikinti koalicijos partnerius atsisakyti ne vieno mokesčių didinimo.

„Ne, ne ir dar kartą ne. Taip ir lieka paslaptis, ar iš fantazijos stokos, ar iš paprasčiausio kvailumo gimsta tokie absurdiški siūlymai, kaip apmokestinti visus vairuotojus atsižvelgiant tik į automobilių variklio dydį. Beje, šis pavydo mokestis liestų visus, įskaitant ir vairuojančius pensininkus. Ar tokio rezultato laukiame? Nebent valdantieji Lietuvą Europoje mato tik kaip senų automobilių laužavietę,”– trečiadienį savo „Facebook” paskyroje piktinosi liberalų lyderis Eligijus Masiulis.
TS-LKD vadovas ir Seimo opozicijos lyderis Andrius Kubilius ketvirtadienį sakė, kad valdančiųjų socialdemokratų argumentacija dėl automobilių mokesčio yra „neteisinga ir žeidžia pačius pensininkus”.

Dalis mūsų šalies pensininkų mažų pensijų problemą suvokia atsietai nuo kitų Lietuvos ekonominių bei demografinių bėdų. Ryšį pajus tik tada, kai tą sumą, kuria padidės provincijos senjoros pensija, jai teks atiduoti bedarbiui sūnui sumokėti automobilio mokestį už surūdijusį praeito amžiaus pabaigos „pasatą”.
Romas Sadauskas-Kvietkevičius

Opozicijos balsų naujam mokesčiui sustabdyti tikrai nepakaks, bet jie bene pirmą kartą per šią Seimo kadenciją turi galimybę pasitelkti spontanišką visuomenės pasipiktinimą. Mieguistos automobilininkų organizacijos, paskatintos ir paragintos politinės opozicijos, nesunkiai galėtų surinkti prie Seimo ar Vyriausybės įspūdingą piktų vairuotojų minią. Langų daužyti, žinoma, niekas nepradės, bet, būdamas socialdemokratu ar darbiečiu, į gatvę ne pėsčiųjų perėjoje žengti nedrįsčiau.

Lietuvos pagyvenusių žmonių asociacijos prezidentė Grasilda Makaravičienė, 2011 m. pagarsėjusi populistiniu siūlymu visiems valdininkams, ministrams ir prezidentams tris mėnesius pagyventi už 800 litų, demonstruoja, kaip dalis mūsų šalies pensininkų mažų pensijų problemą suvokia atsietai nuo kitų Lietuvos ekonominių bei demografinių bėdų. Ryšį pajus tik tada, kai tą sumą, kuria padidės provincijos senjoros pensija, jai teks atiduoti bedarbiui sūnui sumokėti automobilio mokestį už surūdijusį praeito amžiaus pabaigos „pasatą”, kad tik būtų kuo nuvažiuoti iki parduotuvės ar šeimos gydytojo. Čia jūs mieste galite rinktis – automobilis ar viešasis transportas. Kaime pasirinkimas kitoks – važinėti į darbą automobiliu arba sėdėti namie ir gerti. Brangesnė automobilio eksploatacija ir degalai reiškia didesnį skurdą provincijoje ir socialinę atskirtį.

Pasirinkimas spręsti vienos gyventojų grupės problemas kitų sąskaita yra toks rizikingas žingsnis, nuo kurio gali prasidėti staigus valdančiųjų partijų populiarumo mažėjimas. Ir net jeigu per artėjančius rinkimus visuomet tvarkingai balsuojantys ir todėl politikų labiausiai mylimi pensininkai dar padės jiems išvengti akivaizdaus sutriuškinimo, jau per 2015 m. pradžioje vyksiančius savivaldybių rinkimus automobilininkų kerštas gali būti negailestingas.

Anoniminis naujienų portalo DELFI komentatorius bene aiškiausiai išsakė, kokios gyventojų reakcijos į automobilių apmokestinimą galima tikėtis: „Sutaupysiu naujam mokesčiui pildamas kontrabandinį kurą ir darysiu tai iš principo”. Patikėkite, jis tikrai nejuokauja. Būtent tokiu būdu sunkmečiu liaudis keršijo A. Kubiliaus Vyriausybei.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Gilyn į Rusiją. Vaizdas pro langą į Europą: Baltijos regionas Kremliui – tik viena jo baisios strategijos detalė (38)

Su rusų ekonomistu, žurnalistu Dmitrijumi Travinu DELFI susitiko Europos universitete Sankt...

Paėmusieji būsto paskolas viliojami galimybe sutaupyti nemenką sumą (37)

Tūkstančiai šalies gyventojų įsigydami nuosavą būstą skolinosi pinigų iš bankų....

Azija kuria savo pasaulio tvarką (99)

Pastaruoju metu daug pasakyta apie tai, kaip Donaldo Trumpo administracijos politika kertasi su tuo,...

Oftalmologė perspėja: jei nieko nekeisime, mūsų vaikai ligos neišvengs (2)

Mūsų darbas ir poilsis dažniausiai susiję su informacijos apdorojimu – analizuojame ataskaitas,...

Blogiausia prognozė išsipildė: ledo slinkimas paspartėjo (20)

Prognozuojama, kad Grenlandijos ledynai artimiausiais metais tirps sparčiau, nors pastaruoju metu...

„Alfa Romeo Stelvio“: perėja į vairuotojo pasaulį (3)

2757 metrų aukštyje Italijos kalnuose, netoli Šveicarijos, esanti perėja, kurioje – net 48-ių...

Orai: pajusime tikrą rudens alsavimą (18)

Iki pat savaitės pabaigos šalyje išsilaikys gaivūs orai , dažnai varvės dangus, įsismarkaus...

Traukinys Maskva-Vladivostokas: lietuviai juo vyko, tikėdamiesi nuotykių ir problemų (279)

Šią vasarą aš – Tadas, ir mano brolis Mantas, atostogoms nusprendėme pasirinkti kiek...

Geriausi pusryčiai norintiems sulieknėti (5)

Norintys mesti svorį gali lengviau atsikvėpti – šį kartą nereikės valgyti nieko neįprasto. Ir...

Atlikėjas iš P. Afrikos GSLIM žmoną ir ramybę rado Lietuvoje: dar visai neseniai ten mūsų santykiai būtų buvę nelegalūs (126)

Pusę metų Lietuvoje gyvenantis dainininkas iš Pietų Afrikos GSLIM (Gabriel Sweet Life In Music)...