Šiuo savo komentaru nesieksiu išsamiai išanalizuoti visų Pažangos strategijos detalių ar lyginti jos su kitų šalių ilgalaikėmis strategijomis. Vietoj to aptarsiu kelis, mano manymu, svarbius jos įgyvendinimui aspektus. O kartu tikiuosi paskatinti tolesnes diskusijas šia aktualia Lietuvai tema ir prisidėti prie tų, kurie mano, jog tikint idėja ir dedant pastangas jos įgyvendinimui galima svajones priartinti prie realybės.

Tautos įtraukimo svarba

Visų pirma reikia pabrėžti, kad idėja kurti šią strategiją yra labai sveikintina. Turbūt pirmą kartą per Lietuvos istoriją naudojamasi tokio masto visuomenės įtraukimu kuriant ilgalaikį strateginį dokumentą. Manau, jog šis įtraukimas yra esminė strategijos pridėtinė vertė. Jis ne tik telkia tautą pilietinei veiklai, bet kartu skatina suvokti, jog tautos likimas – mūsų visų, ne tik valdžios rankose. Idėja, jog visi piliečiai yra atsakingi už tautos ir valstybės klestėjimą, yra labai svarbi, jei ne esminė mūsų tautos išlikimui.

Manfredas Limantas
Visuomenės įtraukimas yra esminė strategijos pridėtinė vertė. Jis ne tik telkia tautą pilietinei veiklai, bet kartu skatina suvokti, jog tautos likimas – mūsų visų, ne tik valdžios rankose.
Manau, jog platus ir nediskriminacinis tautos bei jos šviesuomenės įtraukimas turi dar labiau sustiprėti strategijos įgyvendinimo etape. Kadangi pati strategija yra gana bendro pobūdžio deklaratyvus dokumentas, sudarytas iš plačiai priimtinų tiesų, esminį vaidmenį vaidins konkretūs jos įgyvendinimo būdai ir veiksmai. Būtent todėl įgyvendinimo etape išliks svarbus tolesnis visuomenės susitelkimas ir įtraukimas. Priešingu atveju (kaip dažniausiai nutinka) strategija išliks gražus, sparnuotas šūsnis idėjų, taip ir neišvydusių dienos šviesos ir netapusių mūsų kasdienybe 2030-aisiais.

Taigi, mano pirmas siūlymas Valstybės pažangos tarybai, Vyriausybei ir visiems mums - užtikrinti aktyvų, nediskriminacinį visuomenės dalyvavimą rengiant galutinį Valstybės pažangos strategijos variantą ir ją įgyvendinant. Kartu turėtų būti sukurtas išsamus veiksmų planas, kaip tokį tautos įtraukimą pasiekti ir valdyti. Sprendžiant iš šiai strategijai aptarti sukurtame lietuva2030.lt tinklapyje patalpintų piliečių idėjų skaičiaus (332), akivaizdu, kad darbo šioje srityje dar labai daug.

Įgyvendinimo mechanizmo trūkumai

Įvertinus Strategijoje išdėstytą jos įgyvendinimo mechanizmą, kyla abejonių, ar jis pakankamas, kad būtų pasiekti Strategijoje įtvirtinti tikslai. Įgyvendinimo mechanizmas nėra sistemiškas ir išsamus, lyginant su Strategijoje suformuluotomis užduotimis. Neaiškus ir strategijos įgyvendinimo koordinavimas, jos suderinamumas su kitais valstybės strateginiais dokumentais (kurių priskaičiuojama iki 250).

Panašu ir tai, kad Strategijoje minimas Forumas 2030 neužtikrins reikiamo visuomenės įsitraukimo. Atvirkščiai, gali sukurti (klaidingą arba ne) įspūdį, jog tai centralizuota, elitaristinė, valdančiųjų partijų ar NVO tipo organizacija, neužtikrinanti plataus piliečių dalyvavimo. Manau, jog be Forumo 2030 taip pat būtina decentralizuoti įgyvendinimo planų rengimą, patį įgyvendinimą ir stebėseną, sistemiškai įtraukiant visus Lietuvos regionus, opozicines jėgas, socialinius partnerius, mokyklas, universitetus bei išeiviją. Tikrai nepakanka įtraukti tik bendruomenių ir NVO, kaip minima Strategijoje. Nepakanka ir galimybės lietuva2030.lt tinklapyje pateikti savo idėją. Šiuolaikinės technologijos leidžia išplėsti dalyvavimą ir taip sukurti visuomeninę sinergiją. Tam galima būtų pasinaudoti pasaulyje sėkmingai dirbančių Lietuvos IT įmonių paslaugomis – sukurti specialias informacines sistemas strategijai administruoti ir sekti jos įgyvendinimą.

Be to, Pažangos strategijos nuostata, jog valdžios įstaigos atsižvelgs į ją rengdamos savo strateginius dokumentus, taip pat negarantuoja sėkmingo jų harmonizavimo su Pažangos strategija, juo labiau pastarosios įgyvendimo. Minėta nuostata gali lemti Pažangos strategijos įgyvendinimo priemonių išskaidymą į tūkstančius sprendimų ir procesų, kurių piliečiai nepajėgs nei sekti, nei paveikti.

Tokia situacija primintų įprastą biurokratinio valdymo sistemą, kuri nėra efektyvi ir skaidri, o piliečiai lieka toli nuo sprendimų priėmimo. Būtent to turėtų išvengti įtraukimo idėja grindžiama Pažangos strategija. Todėl manau, jog vertėtų aiškiau reglamentuoti ir visaip palengvinti visuomenės prisidėjimą prie šios strategijos įgyvendinimo priemonių rengimo ir vykdymo visose grandyse. Neabejotina, jog tai sudėtingas, gal net neįmanomas uždavinys, tačiau bandyti verta. Jau vien dėl to, kad šis bandymas duotų impulsą aktyvesniam piliečių įsitraukimui į viešajį gyvenimą, įstatymų priėmimo procesus, skatintų atsakomybės už valstybės ateitį sklaidą.

Galiausiai siekiant platesnio visuomenės įsitraukimo, būtų galima sukurti „Pažangos skleidėjų“ judėjimą. Tai būtų neformalus judėjimas, susidedantis iš įvairių visuomenės ir valdžios atstovų, aktyvių vietos ir išeivijos veikėjų, kuriems rūpi Lietuvos ateitis. Principas panašus kaip Pažangos tarybos, bet šis judėjimas galėtų būti gerokai platesnis. Judėjimo nariai aktyviais, iš anksto nustatytais kryptingais veiksmais dėtų pastangas įgyvendinti strategiją savo veiklos srityse.

Strategijos statuso problema

Manfredas Limantas
Įgyvendinimo mechanizmas nėra sistemiškas ir išsamus, lyginant su Strategijoje suformuluotomis užduotimis. Neaiškus ir strategijos įgyvendinimo koordinavimas, jos suderinamumas su kitais valstybės strateginiais dokumentais.
Nors Strategija yra reikšmingas dokumentas, priimtas įtraukiant visuomenę tiesioginės demokratijos principais, jos statusas nėra patenkinamas. Ji neturi aiškios juridinės galios, todėl jos įgyvendinimas gali strigti. Be to, panašu, jog ši Strategija nebuvo patvirtinta visų Lietuvos politinių jėgų konsensusu. Negalima garantuoti, kad pasikeitus valdžiai Strategija nepraras savo reikšmės. Todėl būtina siekti, kad galutinis Strategijos tekstas būtų patvirtintas teisiškai ir gautų visų Lietuvos politinių jėgų pritarimą. Kartu verta svarstyti, ar Pažangos taryboje neatsirastų vietos pagrindinėms opozicinėms jėgoms - reikšmingos rinkėjų dalies atstovams.

Vis dėlto, nors tai ir gana utopinis pasiūlymas, jei atsirastų politinės ir pilietinės valios, galima net svarstyti dėl galutinio šios Strategijos teksto patvirtinimo referendumu. Tokiu būdu Strategija įgytų reikiamą politinę ir teisinę reikšmę, kurios negalėtų kvestionuoti besikeičiančios politinės jėgos. Ji taptų formaliu, tvirtu pagrindu priimant jos įgyvendinimui būtinus įstatymus ir kitas priemones. Be to, referendumas sutvirtintų šios Strategijos reikšmę ir legitimumą visos Lietuvos akyse, sustiprintų jausmą, jog Strategija yra visos tautos dokumentas, panašiai kaip Konstitucija.

Strategijos įgyvendinimo rėmimas

Neabejotina, jog drąsių, ambicingų strategijų įgyvendinimui būtinos lėšos, dažnai net nemažos. Deja, aptariama Strategija labai neaiškiai atsiliepia apie jos įgyvendinimo finansavimą. Manau, jog būtina labai išsamiai įvertinti jos finansavimo būdus ir priemones. Savaime suprantamas biudžeto ir ES struktūrinių fondų lėšų panaudojimas, tačiau kartu būtų galima išplėsti finansinės ir kitokios paramos šaltinius. Tam, kad būtų sustiprintas tautos įsitraukimas ir atsakomybė už jos įgyvendinimą, galima sudaryti galimybes Strategijos ar jos dalies įgyvendinimą remti ir paprastiems piliečiams, verslui, išeivijai, tarptautiniams donorams. Tačiau tokiu atveju būtina griežtesnė Strategijos įgyvendinimo stebėsena. Mokantysis turi matyti, kaip leidžiami jo/jos pinigai.
Rezultatų stebėsena

Išsamią Strategijos rezultatų stebėseną būtų naudinga vykdyti dažniau nei siūloma pačioje strategijoje – pavyzdžiui, kas trejus metus. Tai leistų ne tik geriau stebėti, kaip sekasi įgyvendinti įvairias strategijos dalis ir prireikus imtis korekcinių priemonių, bet ir palaikyti Strategijos aktualumą visuomenėje. Kartu stebėsena skatintų valdžios, verslo ir kitų visuomenės grupių bendrą atsakomybę, atskaitomybę, skaidrumą bei efektyvumą įgyvendinant strategijoje numatytus tikslus. Šioje vietoje svarbus vaidmuo tektų žiniasklaidai, aktyviems piliečiams, ekspertams. Norint pasiekti gerų strategijos įgyvendinimo rezultatų svarbu viešoje erdvėje sukurti ir nuolat palaikyti jausmą, jog tai – visų mūsų labai svarbus projektas, nuo kurio priklauso valstybės ateitis ir gerovė.

Prioritizavimo svarba

Manfredas Limantas
Tikrai nepakanka įtraukti tik bendruomenių ir NVO, kaip minima Strategijoje. Nepakanka ir galimybės lietuva2030.lt tinklapyje pateikti savo idėją. Šiuolaikinės technologijos leidžia išplėsti dalyvavimą ir taip sukurti visuomeninę sinergiją.
Kaip jau minėta, ši strategija yra gana bendro pobūdžio dokumentas, išvardijantis reikiamus modernios valstybės atributus, tokius kaip kūrybingumas ar geras valdymas. Tačiau priimant Startegiją įgyvendinančias priemones būtina numatyti, kokios prioritetinės sritys sukurs pagrindą tolesnių sričių vystymui(si), t.y. reikia identifikuoti „teigiamų pokyčių agentus“ ar „katalizatorius“. Tai galėtų būti intensyvesnė kova su korupcija, verslo aplinkos gerinimas, užsienio investicijų skatinimas, mokyklinių programų reformavimas, elitinės valstybės tarnybos kūrimas ir pan.

Deja, visiems suprantama, jog toks prioritetų išskyrimas yra labai politizuotas procesas, ir skirtingos politinės jėgos turbūt siektų skirtingų tikslų. Vis dėlto galima bandyti bent kai kuriose srityse, dėl kurių visi sutaria, dėti daugiau pastangų (nei dėta iki šiol). Pastebėtina, kad kai kurie šių prioritetų gali būti įgyventinti ne valdžios, o pačios visuomenės ir jos grupių – todėl politinio sutarimo net nereikėtų. Pavyzdžiui, verslas galėtų aktyviau remti inovatyvias verslo idėjas ar mokslo projektus, o aktyvūs piliečiai – jungtis į įvairias nevyriausybines grupes, kuriančias tokius projektus.

Žiniomis grįstas vystymasis

Nepriklausomai nuo to, kokias sritis laikytume „teigiamų pokyčių agentais“, turbūt visi sutiks, jog Lietuvoje vis dar vykdoma nepakankamai tyrimų, nukreiptų į Lietuvos vystymosi veiksnių analizę. Todėl siekiant įgyvendinti Pažangos strategiją, vertėtų pasvarstyti apie daugiadisciplinio tyrimų centro ar mokslininkų tinklo įsteigimą. Toks centras ar tinklas, gavęs tinkamą paramą ir bendradarbiaudamas su užsienio kolegomis, galėtų įsitraukti į Lietuvos ateičiai esminius tyrimus gero valdymo, imigracijos politikos, inovacijų skatinimo, santykių su išeivija palaikymo, švietimo ir kitose srityse, ir teikti kompetentingas išvadas valdžiai bei suinteresuotoms visuomenės grupėms.

Kita vertus, būtina atsisukti ir į universitetus, suteikti didesnę paramą lyginamąjį pranašumą turinčioms studijų ir mokslinių tyrimų kryptims. Reikia pagaliau įgyvendinti ir užstrigusius mokslo ir technologijų parkų projektus.

Vietoje išvadų

Kaip sakė Seneka, jei nežinoma, į kurį uostą plaukiama, joks vėjas nėra palankus. Tęsiant jo mintį galima pridurti, jog nežinant arba netikint, kad apskritai uostas egzistuoja, visai neišplauktume jo ieškoti. Tai atspindi vieną didžiausių Lietuvos problemų – mes netikime, kad gali būti kitaip, nurašydami bet kokią ambicingą, mus peraugančią mintį kaip utopiją, tokią pat nepasiekiamą kaip miražas. Ilgalaikė valstybės vystymosi strategija, nors ir nėra tobula, mums sako – uostas yra. Tačiau vėjai jūrose klastingi. Kad laivas pasiektų savo tikslą, reikalingos tvirtos, tęstinės laivo kapitonų ir įgulos pastangos.

Autorius yra VU teisės fakulteto doktorantas.