Premjero patarėjas Mykolas Majauskas suskubo konstatuoti, kad padėtis Vilniaus miesto taksi paslaugų sektoriuje – ne ką geresnė nei Gariūnuose. Pavadinus Gariūnus „juodąja skyle“ ir įvedus prievolę nuo 2012 m. gegužės 1 d. visai prekybai dengtose turgavietėse naudoti kasos aparatus, ką tik atsirado dar vienas stambus kasos aparatų „klientas“ – taksi vairuotojai. Šią Vyriausybę, matyt, jau reikia praminti „kasos aparatų Vyriausybe“ – į šešėlinės ekonomikos problemą žiūrima itin siaurai ir paviršutiniškai, nematant (ar nenorint matyti) šešėlio priežasčių.
Ar kasos aparatai, o gal žiauriosios akcijos, išspręstų šešėlio problemą? „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis teigia, kad apmokestinus šešėlį, kuris, jo teigimu, sudaro 8-9 mlrd. litų, turėtume subalansuotą ir net perteklinį biudžetą. Tačiau tokie „šešėlio apmokestinimo“ skaičiavimai suprimityvina tikrovę. Jie atliekami vadovaujantis klaidinga prielaida, kad išskaidrintos veiklos apimtys bus tokio pat dydžio, kaip ir šešėlinės veiklos. Dalies pajamų neapskaitančioms įmonėms apsimoka teikti paslaugas, o vartotojams – jas pirkti būtent todėl, kad nuo dalies pajamų nemokami mokesčiai. Privertus jas veikti skaidriai ir mokėti visus didžiulius mokesčius, labai tikėtina, kad didelė dalis įmonių neteks klientų ir tiesiog nebeveiks.
Dar 2008 m. šešėlis sudarė vos 18 proc. BVP, taigi jis žymiai išaugo būtent ekonominio nuosmukio metu, kai vartotojai ieškojo vis pigesnių prekių ir paslaugų, o pardavėjai ir paslaugų teikėjai į vartotojų lūkesčius atliepė visais būdais, taip pat ir mokesčių minimizavimu. Tie, kas nebegalėjo mažinti darbuotojų atlyginimų ir kitų sąnaudų, griebėsi paskutinės priemonės – mokesčių. Nuo banalios tiesos, kad mokesčiai brangina prekes ir paslaugas, niekur nepabėgsi. Paslaugų sektorius, kur ypatingai didelę pajamų dalį praryja mokesčiai darbo jėgai, yra itin jautrus mokesčiams ir tuo pačiu pagundoms sutaupyti jų sąskaita. Nederėtų to suprasti kaip šešėlio pateisinimo. Tiesiog kovojant su šešėliu reikėtų mažinti tas pagundas, imtis veiksmingų būdų, nukreiptų į šešėlio priežastis, o ne pasekmes.
„Policinis“ šešėlio problemos sprendimo būdas gal ir privers sąžiningai mokėti mokesčius, bet nuo to mokesčių mokėtojų skaičius gali tik sumažėti. Tą jau matėme įvedus kasos aparatus maisto produktų prekybai, kai su verslo liudijimais prekiaujančių gyventojų skaičius sumažėjo apie 40 proc. Jeigu Vilniuje nuvažiuoti nuo stoties iki Pilaitės kainuos nebe 30 litų, kaip dabar, o 50 ar 60, vargu ar atsiras daug norinčių važiuoti taksi. Pagrindiniai taksi vartotojai liks tik užsieniečiai. Gali nutikti ir taip, kad įvedus kasos aparatus taksi vairuotojams, jie nulįs dar giliau į šešėlį ir, užuot dirbę įmonėse, uždarbiaus prie priekinio stiklo pritaisę sovietmetį menančią žalią lemputę, o mes „gaudysime“ laisvą mašiną, kaip tai daroma Rusijos miestuose.
Siekdama išskaidrinti taksi paslaugų rinką, vietoje kasos aparatų (kurie nuo nusikaltėlių neapsaugo) Vyriausybė galėtų pasiūlyti grąžinti anksčiau galiojusius verslo liudijimus – tuomet taksi vairuotojai nedirbtų samdomais darbuotojais, o vykdytų individualią veiklą ir pirktų dispečerinės paslaugas. Verslo liudijimai yra paprasčiausia veiklos vykdymo ir mokesčių mokėjimo forma, patraukli eiliniams žmonėms dėl fiksuoto mokesčių dydžio, itin žemos administracinės naštos ir ypatingai tinkanti ten, kur atsiskaitoma grynaisiais pinigais.
Išsipirkdami verslo liudijimus, taksi vairuotojai susimokėtų gyventojų pajamų mokestį, „Sodros“ ir privalomojo sveikatos draudimo įmokas, todėl veiktų skaidriai ir be pagundų ką nors slėpti. Mažai tikėtina, kad kuris nors taksi vairuotojas trykšta noru būti mokesčių vengėju, tad galimybė veikti pagal verslo liudijimą leistų jam dirbti skaidriai. Nuo verslo liudijimo sumokamų mokesčių dydis tapatus mokesčių dydžiui, mokamam nuo minimalios mėnesinės algos, tad ir valdžia nieko neprarastų. O svarbiausia, kad vardan biudžeto, kuriam vis maža ir kurio skaidrumui priekaištai yra kur kas didesni, negu taksi įmonėms, nenukentėtų vartotojas.