A. Tapinas. Kodėl „Viasat“ niekada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų retransliacijos

 (663)
Prieš kelias savaites baigėsi tris mėnesius trukęs rusiško kanalo „RTR Planeta“ retransliacijos Lietuvoje sustabdymas. Kiek anksčiau į eterį grįžo „NTV Mir Lithuania“. Šie kanalai ir, žinoma, PBK (Pervyj Baltijskij Kanal) sudaro Lietuvoje platinamos pro-Putiniškos propagandos stuburą. Apie tai ir dar daugiau – šiame žurnalistiniame tyrime.
The Kremlin, Moscow
The Kremlin, Moscow
© Reuters/Scanpix

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) atstovas Viktoras Popandopula nurodė, kad jei šie kanalai ir toliau pažeidinės Lietuvos įstatymus, jiems gali būti taikoma ilgesni retransliacijos ribojimai ar netgi visiškai uždraudžiama kanalo retransliacija.

Tačiau yra kur kas didesnė problema, kurią pabrėžia visos atsakingos struktūros – LRTK ir kabelinių televizijų atstovai.

Tai – „Viasat“.

Andrius Tapinas
Andrius Tapinas
© A.Solomino nuotr.

Vienas didžiausių palydovinės televizijos transliuotojų Lietuvoje „Viasat“ priklauso Švedijos žiniasklaidos grupei „MTG“ („Modern times group“). Lietuvoje švedai dar turi TV3, TV6 ir TV8 kanalus ir yra vienintelė užsienio kapitalo kompanija, kontroliuojanti nacionalinės aprėpties TV kanalus mūsų šalyje. Kitaip tariant, užtikrinanti skandinavišką skaidrumą ir neutralumą, tampanti atsvara lietuviško kapitalo lietuviškos televizijoms LNK, BTV ir„ Lryto“ televizijai.

„Viasat“ ignoravo Lietuvos institucijų reikalavimus sustabdyti rusiškų kanalų retransliacijas. Nuleidę rankas LRTK teisininkai pripažįsta, kad prokuratūrai atsisakius pradėti tyrimą, Lietuva daugiau nieko padaryti negali.

Tokio sprendimo priežastis komentaruose interneto portalui DELFI „Viasat“ pateikė labai gražiai.

„Rusiškų kanalų retransliacijų neribojame gerbdami žodžio laisvę“, – MTG viešųjų reikalų vadovas Henrikas Toremarkas.

„NTV Mir Lithuania“ nėra reguliuojamas Lietuvoje, todėl „Viasat“ negali nutraukti kanalo, su kuriuo turi sutartį ir už kurį moka klientai, rodymo. Mes puikiai suprantame, kad tai yra labai jautri tema, todėl kreipiamės į „NTV Mir Lithuania“, norėdami išreikšti susirūpinimą ir kviesdami elgtis atsakingai“, – MTG viešųjų reikalų vadovas Peras Lorentzas.

„Kreipėmės į teisininkus, norime išgirsti “nešališką nuomonę”, – tas pats Peras Lorentzas.

Taigi – nešališka nuomonė, kvietimas elgtis atsakingai, žodžio laisvė. Viskas gražu, demokratiška ir vakarietiška.

Ir viskas yra totalus bullshit.

MTG yra vienintelė užsienio kompanija, valdanti Rusijos televizijos kanalą. Tai – STS televizija, kuri kartu su trimis kitais nišiniais kanalais, priklausantiems „STS Media“ grupei, užima antrąją vietos Rusijos televizijos rinkoje – 14,8 proc. reklamdaviams svarbiausioje 10-45 metų demografinėje kategorijoje.

Akcijos
Akcijos

Savo reklaminėse ataskaitose ji skelbiasi, jog „Viasat“ pagalba pasiekia 4 milijonus rusiškai suprantančių gyventojų Baltijos šalyse.

Nuo 2002 metų MTG valdo 39 proc. „STS Media“ akcijų , 25  proc. nuo 2011 metų priklauso bendrovei „Telcrest Investments Limited“, 36  proc. po 2006 metais įvykdyto IPO yra laisvai parduodami biržoje.

A. Tapinas. Kodėl „Viasat“ niekada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų retransliacijos

Į „STS Media“ direktorių tarybą MTG yra delegavusi:

Jorgą Madsenną Lindemanną, dabartinį MTG prezidentą ir valdybos pirmininką, Iriną Gofman, MTG Rusija valdybos pirmininkę, Lorenzo Grabau, taip pat priklausantį MTG direktorių valdybai.

Į kitus direktorių tarybos narius, ypač į antrojo akcininko „Telcrest“ interesams atstovaujančius Aleksandrą Pentią ir tarybos ko-pirmininką Angelo Codignoni dėmesį atkreipsime vėliau.

Kol kas pirmasis klausimas.

Rusijos žiniasklaidos rinka, kuri yra suveržta geležiniu Kremliaus priežiūros žiedu, nepriklausomo balso beveik nelikę. Užsienio kompanijos Rusijoje irgi vis dažniau skelbiamos nepageidaujamos. O čia – Švedijos kompanija kontroliuoja antrą pagal dydį žiniasklaidos grupę Rusijoje. Kaip tai įmanoma? Koks turi būti glaudus ryšys su Kremliumi, kad toks modelis galėtų nevaržomai veikti?

Kitas dalykas. Pagrindinis ir kone vienintelis kanalas, kuriuo į „STS Media“ grupes ateina reklamos pinigai yra didžiausia Rusijos reklamos agentūra „Video International“.

Nors žodis „didžiausia“ tai dar labai švelnus. Rusijos fedaralinės antimonopolinės tarnybos duomenimis, Video international“ valdo apie 70  proc. nacionalinės ir tiek pat regioninės televizijos reklamos rinkos. Kadangi tai Rusija, realiai šitas procentas yra didesnis, artėjantis link natūraliosios monopolijos teritorijos. Juolab, kad „Video international“ rado landą antimonopoliniuose apribojimuose ir kaip pastebi laikraštis „Kommersant“ – ten, kur negali pardavinėti reklamos, tiesiog „konsultuoja“ žiniasklaidos kanalus.

Tokią tad turime situaciją – skaidrioji švedų kompanija MTG Rusijoje yra iki ausų susijusi su Kremliaus struktūromis ir artimuoju prezidento Putino ratu, palindusi po Nacionalinės medijos grupės ir banko „Rossija“ gaubtu.
Andrius Tapinas

„Video International“ turi išskirtinius ilgalaikius kontraktus su Kremliaus ruporais „Pervyj kanal“, VGTRK (valstybinių „Rossija“ kanalų grupė), Nacionalinės medijos grupe (Penktasis kanalas, REN TV). Ir čia tik televizija.

Nors „STS Media“ turi savo nuosavą reklamos agentūrą „EvereST-S“, tačiau „Video International“ skelbiasi teikianti visapusišką palaikymą „everestams“. Kitaip tariant, tvirtai laiko reklamos pinigų žarną.

Kaip taip gali būti, kad privati kompanija tokia kaip „Video international“ turėtų tokią nežmonišką įtaką? Kaip tai galėjo leisti Kremlius?

Aha, bet „Video international“ jau seniai nėra privati. Iki 2010 metų jos akcininkais buvo privatūs asmenys, o štai po 2010 metų liepos akcijos tvarkingai perėjo į kitas rankas – bankui „Rossija“, vienai didžiausių Rusijos naftos ir dujų kompanijų „Surgutneftegazui“ ir vienam turtingiausių oligarchų Mordašovui, valdančiam „Severstal“.

Įdomu pažymėti, kad visiems jiems priklauso ir Nacionalinė medijos grupė, nors „Video International“ tarsi ir veikia atskirai.

Be jau minėtų televizijos kanalų ir „Video international“ Nacionalinei medijos grupei dar priklauso įtakingas laikraštis „Izvestija“, Rusijos naujienų tarnyba ir 25 proc. Pirmojo kanalo akcijų. O grupės ašis yra bankas „Rossija“.

Jurijus Kovalčiukas
Jurijus Kovalčiukas
© AFP/Scanpix

Nuo 2012 metų liepos Nacionalinės medijos grupės direktorių valdybai vadovauja Putinui ištikimas oligarchas Jurijus Kovalčiukas, kuris tuo pačiu yra grupės akcininko – banko „Rossija“ didžiausias akcininkas. 1996 metais kartu su Putinu jis netgi įsteigė bendrą kooperatyvą „Ežeras“.

JAV finansų tarnybų teigimu, Kovalčiukas yra laikomas „asmeniniu Putino kasininku“ ir yra įtrauktas į sąrašus asmenų, kuriems JAV taiko sankcijas. Beje, sankcijos yra taikomos ir pačiam bankui „Rossija“.

Dar smagiau – Nacionalinės medijos grupė turi visuomeninę tarybą, kuriai vadovauja Alina Kabajeva, ne kartą viešai sieta su Rusijos prezidentu.

Žiūrim dar giliau, kas gi įkūrė „Video international“? Ogi 1987 metais tai padarė Michailas Lesinas.

Buvęs Rusijos spaudos, radijo ir televizijos bei masinės komunikacijos ministras, prezidento Dmitrijaus Medvedevo patarėjas, vėliau pašalintas iš šių pareigų, Rusijos žurnalistų teigimu, dėl pernelyg glaudžių ryšių su Kovalčiuku. Būtent Lesinas buvo propagandinio kanalo „Russia Today“ iniciatorius, šaltinių teigimu, prisidėjo ir prie Nacionalinės medijos grupės formavimo.

Kai kurie Rusijos žurnalistai pastebi, kad bet kurioje kitoje pasaulio valstybėje toks mega-holdingas kaip Nacionalinė medijos grupė, kuri kontroliuoja ir žiniasklaidos priemones, ir joms reklamą tiekiančią agentūrą, ir dar konsultuoja, būtų neįsivaizduojamas. Bet ne Rusijoje.

Nes Nacionalinė medijos grupė buvo ir yra Kremlius. Ir „Video International“ yra Kremlius. Tiesiai, aiškiai ir paprastai.

Dar vienas niuansas – Codignoni savo laiku buvo ir Nacionalinės medijos grupės visuomeninės tarybos narys. Tos pačios, kuriai vadovauja Alina Kabajeva.

Alina Kabajeva
Alina Kabajeva
© RIA/Scanpix

Įdomu pažymėti, kad kovą įsigaliojusios JAV sankcijos bankui „Rossija“ palietė ir „STS Media“. „Telcrest“ deleguoti direktorių tarybos atstovai negali aptarinėti ir priimti su „STS Media“ veikla susijusių sprendimų. Galėjo būti ir dar blogiau, po sankcijų presu galėjo pakliūti ir pati „STS Media“, bet JAV finansų departamentas pritaikė „50 proc. taisyklę“, tai yra sankcijos taikomis tik toms įmonėms, kurių didžiąją akcijų dalį kontroliuoja banko „Rossija“ įmonės.

O paprastai tariant, blokuojantį akcijų paketą turintis „Telcrest“ buvo ir yra Kremlius. Tiesiai, paprastai ir aiškiai.

Tokią tad turime situaciją – skaidrioji švedų kompanija MTG Rusijoje yra iki ausų susijusi su Kremliaus struktūromis ir artimuoju prezidento Putino ratu, palindusi po Nacionalinės medijos grupės ir banko „Rossija“ gaubtu.

Juos ne tik prižiūri sarginiai „Telcrest“ šunys – Pentia ir Codignoni, bet ir “Video international” bet kurią akimirką gali nutraukti reklaminių pinigų srautus. O „STS Media“ yra labai svarbi MTG grupės dalis, šiai dienai jos rinkos kapitalizacija yra 1,7 milijardo dolerių, vadinasi, MTG turimos akcijos vertos apie 650 milijonų dolerių. Bendra visos MTG grupės kapitalizacija 2013 metų duomenimis sudarė 22 milijardų Švedijos kronų arba kiek daugiau nei 3 milijardus dolerių. Skaičuokite.

Kyla klausimas – kiek savo noru, o kiek gražiai paprašyta MTG grupė perleido teisę blokuojantį akcijų paketą įsigyti Kremliaus valdomam „Telcrest“? Tuometinis MTG grupės prezidentas Hansas Holgeris Albrechtas šitą sprendimą pakomentavo labai gražiai:

„Mes pozityviai padiskutavome su banko „Rossija“ akcininkais dėl mūsų tolimesnės partnerystės ir „STS Media“ vystymo“.

O „asmeniniu Putino kasininku“ vadinamas Jurijus Kovalčiukas tada atsakė dar gražiau:

„Mes, bankas Rossija, žvelgiame į MTG kaip į ilgalaikį strateginį partnerį“.

Ar dabar įsivaizduojate situaciją, kas nutiktų, jei kuri nors MTG priklausanti struktūra nuspręstų nutraukti Kremliaus kanalų retransliaciją?

Štai taip nuo vieno „Viasat“ sprendimo išsirito visas siūlų kamuoliukas.

O jūs sakote – žodžio laisvė, nepriklausomi ekspertai. Nieko asmeniško, tik verslas. Verslas Rusijoje, bekraščių galimybių šalyje.

Šaltiniai: DELFI, diena.lt, vedomosti.ru, Dun and Bradstreet duomenų bazė, SEC duomenų bazė, US Treasury department, Interfax naujienų agentūra, forbes.ru, kommersant.ru

Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Be sienų

Šnipas tarp draugų: britų inteligentas, šlykščiai išdavinėjęs SSRS ne tik tėvynę, bet ir artimiausius draugus (100)

Kimas Filbis – įžymiausias XX a. šnipas, Kembridžo universiteto auklėtinis, talentingas Britanijos slaptosios žvalgybos tarnybos MI6 pareigūnas, kuris ištisus dvidešimt metų Sovietų Sąjungai išdavinėjo savo draugus ir šalį.

Baisusis laikotarpis: mirties stovyklos, eutanazija ir planai sterilizuoti (29)

Antony Polonsky, Brandeis (JAV) universiteto profesorius, yra bene autoritetingiausias Rytų Europos žydų istorijos tyrinėtojas. Vienas naujausių jo darbų „Žydai Lietuvoje, Lenkijoje ir Rusijoje“ pateikia išsamų sintetinį istorinės, politinės ir kultūrinės žydų bendruomenės raidos minimose valstybėse vaizdą.

G. Mažeikis. Girdžiu veidmainiavimą: užuojautą aukoms su Bastilijos šturmo ir revoliucijos idealų ignoravimu (100)

1789 metais liepos 14 dieną buvo šturmuota ir užimtas Bastilijos kalėjimas-tvirtovė. 2016 liepos 14 sulaukėme atsakymo. Laiko ratas apsisuko. Labai borchesiška. 1789 metais kalėjime tuo metu buvo vos keli kaliniai ir jokios strateginės reikšmės tvirtovė neturėjo. Tai buvo tik tamsus absoliutizmo valdžios simbolis.

R. Bogdanas. Velniškai sunki moteris (83)

– She’s a bloody difficult woman. (liet. Ji yra velniškai sunki moteris.)

G. Inčiūra. Nors laimėjo ne graikai, Euro 2016 nuvylė: Rusijoje bus daug geriau (106)

Futbole – kaip meilėje ir kare, visos priemonės tinkamos, viskas galima ir viskas įmanoma. Tačiau klaidos čia fatališkos. Pirmu atveju, gali iškristi iš svarbiausio sporto karaliaus turnyro, antruoju – prarasti didžiausią savo gyvenimo meilę, o trečiuoju – apskritai žūti. Triumfuoja tas, kuris jų išvengia arba bent jau padaro mažiausiai.