Tai numato Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų projektas, kurį parengė Seimo vicepirmininkas Gintaras Steponavičius ir parlamentarai Eligijus Masiulis bei Vytautas Grubliauskas, o parašais parėmė beveik 50 parlamentarų.

Draudimą kritikavo net prezidentas

„Alkoholio pardavimo rugsėjo 1 dieną apribojimas – beprasmis, – Liberalų frakcijos pranešime cituojamas E. Masiulis. – Tie, kas nori svaigintis, susiras būdų, kur įsigyti alkoholio, kad numalšintų savo troškulį, net ir paaugliai. Todėl siūlome racionaliai įvertinti faktą, kad viešbučiuose, kavinėse, galų gale lėktuvuose, laivuose, galimybė paaugliui įsigyti alkoholio yra labai menka. Panaikinus tokius barbariškus ribojimus, civilizuotam pasauliui nereikės gūžčioti pečiais, o mums – mekenti, aiškinant tokių draudimų prasmę“.

Jis su kolegomis siūlo draudimo pardavinėti alkoholį pirmąją mokslo metų dieną netaikyti alkoholiniams gėrimams, parduodamiems stacionariose viešojo maitinimo įmonėse, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kur yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, stacionariuose pastatuose vykstančiose parodose bei mugėse.

Toks draudimas, anot parlamentarų, turėtų būti netaikomas alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 proc., parduodamiems nestacionariose viešojo maitinimo įmonėse kurortinio, poilsio bei turizmo sezono laikotarpiu.

Be to, draudimo siūloma netaikyti alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 proc., parduodamiems nestacionariuose pastatuose vykstančiose parodose bei mugėse.

Pasak Seimo narių, tokią pataisą parengti juos paskatino viešojo maitinimo paslaugas teikiančių įmonių reiškiamos pastabos dėl nustatytų draudimų nepagrįstumo.

„Kavinėse ir restoranuose daug lengviau užtikrinti, kad nepilnamečiai nevartotų alkoholinių gėrimų ir ši išimtis pašalins nereikalingą draudimą vartoti alkoholį tiems, kurių vartojimas neperžengia socialinių normų ir nekelia grėsmės aplinkiniams“, - pažymėjo liberalai.

Šiemet toks draudimas visoje Lietuvoje buvo taikomas pirmą kartą. Tuo itin piktinosi nemažai prekybininkų, taip pat žmonės, rugsėjo 1 dieną šventę gimtadienius, vestuves ar linksminęsi panašiomis progomis.

Prezidentas Valdas Adamkus dar vasarą prisipažino, kad toks draudimas yra kvailystė ir apgailestavo pasirašęs tokią įstatymo pataisą.

„Uždaryti restoranus, minibarus traukinių vagonuose, atsisakyti aptarnauti svetimtaučius tik todėl, kad Rugsėjo 1-ąją jaunimas neišgertų alaus ir studentija nepasilinksmintų mokslo metų pradžios proga – didesnės, dovanokite, kvailystės negalėjome sugalvoti, - DELFI teigė šalies vadovas. – Studentai rugpjūčio 31-ąją prisipirks tiek alaus, kad užteks ne tik rugsėjo 1-ajai, bet ir 2-ajai bei 3-iajai“.

Pasak V. Adamkaus, girtavimą galima suvaldyti ne tokiu keliu: „Reikia pradėti nuo šeimos, mokyklos, Bažnyčios, visuomenės įsisąmoninimo, alkoholio vartojimo kultūros. Tada mes nežudysime savo žmonių ir nepražudysime savęs“.

Vyno ir alaus reklamą nori palikti

Seimo nariai taip pat siūlo alkoholio reklamą drausti transliuoti nuo 6 iki 22.30 val., išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinių gėrimų, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 15 proc., reklamą. Kitaip tariant, dienomis būtų leidžiama reklamuoti alų, vyną ir natūralios fermentacijos sidrą.

Tai numatyta projekte, kuriuo siūloma pakeisti dar neįsigaliojusį įstatymą. Nuo sausio 1 dienos įsigaliosiančios pataisos numato, kad radijuje ir televizijoje nuo 6 iki 23 val. būtų draudžiama visų rūšių alkoholio reklama.

Šiuo metu galiojančiame įstatyme reklamos draudimas yra gerokai švelnesnis – reklamuoti draudžiama tik stipresnį nei 22 proc. alkoholį, o ir reklamos draudimas galioja nuo 15 val. (savaitgaliais – nuo 8 val.) iki 22.30 val.

Anot liberalų, įteisinus jų siūlymą stiprus alus nebūtų reklamuojamas, nes to neleidžia Lietuvos aludarių garbės kodeksas. „Lengvų gėrimų (alkoholiniai kokteiliai čia nepatenka, nes jie nėra natūralios fermentacijos) reklama turėtų pagerinti alkoholinių gėrimų vartojimo kultūrą, tai yra teigiamai keisti vartojamų gėrimų struktūrą, silpnųjų gėrimų naudai“, - pažymėjo Seimo nariai.

Tačiau jie ragina Lietuvos jurisdikcijai priklausančius transliuotojus ir retransliuotojus įpareigoti skirti eterio laiko blaivybę propaguojančiai ir apie alkoholio žalą informuojančiai reklamai. Šio laiko kaina turėtų būti lygi ne mažesnei kaip 10 proc. jų metinių pajamų, gautų už alkoholinių gėrimų reklamą, sumai.

„Visuotinai pripažįstama, jog didžiausias poveikis visuomenei gali būti daromas informuojant, o ne tik griežtai draudžiant, - pažymėjo parlamentarai. – Dėl šios priežasties greta griežtai apribotos alkoholio reklamos siūloma skleisti socialinę reklamą, kuri leistų pasiekti prevencinius tikslus, ugdyti saikingą alkoholio vartojimą ir teisingą visuomenės požiūrį į alkoholinių gėrimų vartojimą“.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją