LŽ atliko nedidelį eksperimentą, kurio tikslas - išsiaiškinti, kaip elgiasi vairuotojai, kada pro šalį važiuoja tiek penktadalį milijono, tiek vos tūkstantį litų kainuojantys automobiliai.

Brangaus daikto galia

Lietuvos vairuotojai - keistoki žmonės. Pamatę šalimais važiuojantį prabangų automobilį jie neretai traukiasi iš kelio, užleidžia vieta persirikiuojant, kartais net stengiasi važiuoti atokiau. Tuo metu išvydę priešais ar paskui važiuojantį pigų aprūdijusį kledarą, nevertą nė tūkstančio litų, nevengia pademonstruoti savo išskirtinumo ar net įžūlumo. Tokį automobilį dažnai palydi signalai, nepagarbūs žvilgsniai, o kartais - ir įžeidžiantys vairuotojų gestai.

Kelias dienas pasivažinėjęs porą šimtų tūkstančių litų kainuojančiu nauju „BMW X5“ visureigiu pasijunti tarsi kelių karalius. Pro šalį važiuojantys automobiliai nė nemėgina, kaip įprasta, pavojingai manevruoti, juoba chuliganiškai lenkti ar nemandagiai užlįsti į priekį prieš pat sankryžą. Susidaro įspūdis, kad kartu su Europos kultūros sostinės vardu į Vilnių pagaliau atkeliavo ir skandinaviška vairavimo kultūra. Kuo ilgiau buvo važinėjama šiuo automobiliu, tuo labiau stiprėjo įspūdis, kad vairuotojai tapo gerokai kultūringesni.

Merginų akutės blizgėjo

Penktadienio vakaras. Vilniaus senamiestis. Visureigis iš lėto važinėja siauromis senamiesčio gatvėmis. Sėdint prie vairo nesunku pastebėti, kad į automobilį kartkartėmis krypsta pro šalį einančių jaunų merginų, dėvinčių gana provokuojančius drabužius, žvilgsniai. Kas tuo metu dėjosi jų galvose, atspėti nelengva, tačiau nevalingai peršasi mintis, kad į automobilį (ir į tą, kuris sėdi prie vairo) merginos žvalgėsi ne šiaip sau. Galbūt jos tikėjosi, kad nepigus automobilis sustos, prasivers langas ir vairuotojas pasiūlys pasivažinėti po naktinį Vilnių arba pakvies į netoliese esantį restoraną vakarienės. Galbūt... Bet automobilis nuvažiavo toliau, palikdamas naktinių pažinčių ištroškusias merginas.

Vairuotojų bei praeivių elgesys nepasikeitė ir tada, kai iš BMW buvo persėsta prie naujo, maždaug 150 tūkst. litų kainuojančio naujo E klasės "Mercedes" automobilio vairo. Važinėjant juo po Vilnių kai kurie eismo dalyviai ne tik įdėmiai nužiūrinėjo ką tik rinkoje pasirodžiusį modelį, bet ir vėl demonstravo kultūringą elgesį. Niekas nė nemėgino įžūliai lenkti, o važiuojant pirma eismo juosta nemažai automobilių net persirikiuodavo į antrą juostą, taip užleisdami kelią juodam mersedesui.
Važinėjantis po naktinį Vilnių dėmesį vėl rodė jaunos merginos: vienų veiduose švietė šypsenos, kitos žvelgė lediniu žvilgsniu.

Iš karietos - į vežimą

Situacija kardinaliai pasikeitė tada, kai brangūs automobiliai buvo grąžinti savininkams ir persėsta į aprūdijusį, ko gero, nė tūkstančio litų nekainuojantį 11 metų senumo čekišką automobilį "Škoda Felicija". Estetinį vaizdą senokai praradusį automobilį lenkė kas netingėjo, o kai kurie vairuotojai, turbūt pasipiktinę, kad jų kelyje pasipainiojo toks kledaras, nevengė ir pasignalizuoti. Merginų dėmesio šis automobilis taip pat nesulaukė. Be to, per keletą valandų nė vienas vairuotojas nesutiko gatvėje užleisti vietos persirikiuojant. Daugelio jų galvose, ko gero, sukosi viena ir ta pati mintis: "Mano automobilis juk geresnis ir brangesnis už tavo, tad kodėl turiu tave praleisti?"

Po šio nedidelio eksperimento viltys, kad sostinėje vairuotojai tapo kultūringesni, žlugo. Kita vertus, jei kultūrą matuotume piniginės storiu, matyt, ji vis dėlto egzistuoja.

Išlenda kompleksai

Pasibaigus eksperimentui LŽ savo įspūdžiais pasidalijo su žinomais psichologais ir paprašė jų išsakyti savo nuomonę apie tai, kodėl keliuose ir gatvėse vairuotojai vieni kitus vertina pagal tai, kokį automobilį jie vairuoja.

Psichologas Gediminas Navaitis LŽ teigė, kad toks vairuotojų elgesys lengvai paaiškinamas. Jo nuomone, tie žmonės, kurie vairuodami geresnius automobilius siekia keliuose demonstruoti galią ir nepagarbą kitiems eismo dalyviams, greičiausiai kada nors patys buvo panašiai žeminami. Psichologas įvardijo ir kitą priežastį - savigarbos nebuvimą. "Vairuotojai, kurie važinėja geresniais automobiliais ir gatvėse elgiasi nepagarbiai prastesnius automobilius vairuojančių žmonių atžvilgiu, dažnai yra kamuojami vienokių ar kitokių kompleksų. Tačiau žmonės, kurie vertina save, vertins ir kitus. Nesvarbu, ar apskritai gyvenime, ar keliuose bei gatvėse", - LŽ sakė psichologas G.Navaitis.

Baimės vedami

Žinomas psichiatras ir psichoterapeutas Raimundas Alekna įsitikinęs, kad situacija, kai prastesnių automobilių vairuotojai gatvėse stengiasi "neišsišokti" prieš brangių ar prabangių mašinų savininkus, yra pagrįsta baime.

"Daugelis vairuotojų vadovaujasi nuostata, kad jeigu prieš tavo mašiną nemandagiai užlindo prabangus automobilis, geriau vengti konflikto ir važiuoti toliau. Juk žmonės dažniausiai mano, kad prie brangaus automobilio vairo sėdi arba kriminalinio pasaulio atstovas, arba koks nors įtakingas žmogus. Todėl kilus tokiai situacijai suveikia baimės faktorius. Tai yra visuomenės problema, nes Lietuvoje žmonės vieni kitus įpratę vertinti pagal išorę: įvairius blizgučius, drabužius, automobilius ir panašiai", - LŽ teigė R.Alekna.

Lietuvoje vairavimo kultūra gerėja vėžlio greičiu, o LŽ kalbinti psichologai mano, kad praeis dar ne vieni metai, kol vairuotojai pradės vieni kitus vertinti ne kaip potencialius varžovus, o kaip lygiaverčius kolegas.