Specialiais lipdukais apklijuotus automobilius garso signalais palaikė ir sostinės vairuotojai.

Dėl nuolat brangstančio kuro protestuojančius vežėjus prižiūrėjo 50 policijos ekipažų. Jų duomenimis, nė viena Vilniaus arterija dėl šios akcijos neužsikimšo.

Policininkai stabdė tuos vilkikus, kurie nesilaikydami reikalavimų, ypač lėtai imdavo važiuoti antrąja juosta.

Ši trijų valandų akcija „STOP degalų kainų augimui“ rengiama Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ iniciatyva.

Dar birželio pradžioje vežėjai Vyriausybės prašė mažinti akcizą komerciniais tikslais naudojamiems degalams, sudaryti palankesnes sąlygas importuoti kurą. To paties reikalaujama ir trečiadienio akcija.

Kol kas tik įspėjamoji

„Aš manyčiau, kad akcijoje dalyvauti verta, nes Ispanijos kolegų veiksmai privertė Vyriausybę surasti rezervų ir Ispanijoje kuras atpigo 14 proc. Šiandien jis yra pigiausias Europos Sąjungoje (ES). Kodėl mūsų Vyriausybė neranda valios? Kas nori padaryti ieško būdų, kas nenori – priežasčių“, – žurnalistams tvirtino „Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius.

„Mes norėjome atkreipti valdžios dėmesį, kad degalų kainos Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, yra nežmoniškos ir reikia kažką daryti. Čia yra tik įspėjamoji protesto akcija, jeigu Vyriausybė nekreips dėmesio, mes galvosime apie tolesnius savo veiksmus“, – žurnalistams sakė „Linavos“ generalinis sekretorius Valdas Gilys.

Jis skaičiuoja, kad dėl kuro pabrangimo krovinių vežėjų sąnaudos padidėjo 37 proc. Situacijai nepasikeitus, manoma, kad per metus bankrutuos maždaug 30 proc. krovinių pervežimo bendrovių.

„Mažeikių nafta“, kuri yra Lietuvos valstybėje, tačiau Jūs matote, kokią politiką ji vykdo – pas mus kuras brangesnis nei Estijoje, Latvijoje ir Lenkijoje. Mintys buvo blokuoti „Mažeikių naftą“, bet ją užblokavus, užblokuosim beveik visą Lietuvą, todėl ir atsisakėme šios idėjos“, – tvirtino V. Gilys.

Nebeturės už ką mokėti bankams

„Mūsų visos Lietuvos ir ne tik Lietuvos ekonomikos lauks labai didelis nuosmukis. Kadangi daugiausiai mūsų resursų sudaro degalai, mes finansiškai neišlaikysime tokio brangimo. Pervežimo kainoms nekylant, o kas mėnesį už degalus sumokant vis didesnes kainas, du-trys mėnesiai ir įmonės ims masiškai bankrutuoti“, – DELFI sakė akcijoje dalyvaujantis bendrovės „Vylaista“ savininkas ir vadovas Vytautas Milėnas.

Pašnekovas skaičiuoja, kad nuo gruodžio iki birželio degalai pabrango maždaug 1,30 Lt/l.

„Mes puikiai suprantame, kad degalų kainos nebegrįš atgal. Tačiau mes Vyriausybės prašome, kad ji reguliuotų „Mažeikių naftos“ parduodamo kuro kainas. Kažkodėl latviams, estams parduodame pigiau negu Lietuvai. (...) Šiuo metu Lietuvoje reguliuojamos elektros, šilumos kainos, o kodėl ne „Mažeikių naftos“ produkcijos kainos?“ – svarstė verslininkas.

Jo teigimu, būtina kreiptis į ES dėl naftos produktų apmokestinimo tvarkos peržiūrėjimo mažinti degalų akcizus komerciniam transportui.

„Po mūsų turbūt seks lizingo bendrovės, bankai. Tegul niekas negalvoja, kad vežėjai taip gerai gyvena, pirkdami didelius automobilių kiekius, mes juk mokame nedidelį pradinį įnašą ir toliau atidirbinėjame bankams. Todėl mūsų situacija yra nepaprastai sudėtinga, nes iš vienos pusės turime laiku sumokėti kuro sąskaitas, po to prasidės problemos su bankais – nesugebėsime sumokėti įmokų už automobilius“, - situaciją aiškino pašnekovas.

V.Milėnas skaičiuoja, kad šiuo metu už kurą reikia atiduoti pusę visų bendrovės gaunamų pajamų.

Kol kas, anot jo, naudojamos ankstesniais metais sukauptos lėšos, bet jų pakas porai mėnesių.

Dūsta keleivių vežėjai

Vežėjus su akcijos plakatu palaikęs „Linavos“ keleivinio transporto tarybos pirmininkas Mindaugas Grigelis žurnalistams skaičiavo, kad per pirmąjį šių metų pusmetį keleivių vežėjų sąnaudos dėl pabrangusių degalų išaugo 50 mln. Lt.

Dėl to reikėtų branginti bilietus, bet nuogąstaujama, kad žmonės nebeišgalės jų nusipirkti.

„Viešajam keleiviniam transportui reikia grąžinti bent dalį akcizo. Galima paremti tikslinėmis subsidijomis“, – išeitis siūlė jis.

„Mes matome krizinę situaciją, kuri ateis rugsėjo-spalio mėnesiais. Jeigu mes šiuo metu važiuojame, tai dar nereiškia, kad po mėnesio ar dviejų važiuosime, todėl kad niekas neduos įsiskolinimui kuro“, – aiškino M. Grigelis.

Daugelis vežėjų, anot jo, jau dabar yra skolingi už kurą ir giliau klimpsta į skolas.

Vilniečiams netrukdė

„Palaikome, o kaipgi. Taigi reikia tvarką daryti. Turi pasiekti (savo tikslų – DELFI), o kaipgi gali nepasiekti, jeigu žmonės kažko nori“, - DELFI sakė akciją stebėjęs 70-metis Juozas.

„Palaikom, bet tai nepadės kol kas. Ramiai važinėja, visos lengvos mašinos praleidžia, matyt, nepyksta“, - DELFI tvirtino kitas stebėtojas 60-metis Feliksas.

„Palaikom, aišku, užgrūdo (gatves - DELFI) truputį, bet nė trupučio nepykstu“, - šypsojo 29-erių Raimondas, degalinėje sėsdamas į automobilį.

Kurą besipilantis kitas vilnietis Egidijus taip pat sakė palaikantis vežėjus.

„Man nesutrukdė, aš visom rankom „už“, kad žmonės reiškia savo nuomonę“, - tvirtino 30-metis.

Eismo pažeidimai fiksuoti iš malūnsparnio

Siekiant eismo saugumo, akcijos laiką eismo dalyviai policijos buvo stebimi ir filmuojami iš malūnsparnio. Pirminiais duomenimis, protestuojančių vežėjų transporto kolonų važiavimo trasoje iš viso užfiksuota daugiau kaip 20 Kelių eismo taisyklių pažeidimų. Šiuos pažeidimus padarė tiek protesto akcijos dalyviai (labai lėtai važiavę ne tik pirmąja, bet ir antrąja transporto juosta ar net kelio viduriu, užimant abi eismo juostas), tiek viešojo transporto juosta pasinaudoję, netvarkingai vairavę, antrąja transporto juosta protesto akcijos dalyvių lėtumu važiavę vairuotojai.

Pasinaudoję vaizdo medžiaga, įrodančia padarytus pažeidimus, Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato viešosios policijos Eismo priežiūros tarnybos pareigūnai surašė Administracinių teisės pažeidimų protokolus.

Trečiadienį vežėjai protestavo ir Utenoje bei Marijampolėje, praėjusį penktadienį gatves vilkikai kimšo Šiauliuose.

Nuo sausio Lietuvoje buvo padidintas akcizas degalams, tačiau Lietuva dar nėra pasiekusi minimalaus ES lygio. Šiuo metu dyzelinui visoje ES taikomas minimalus 302 eurų už 1000 l mokestis, o benzinui – 359 eurų. Dabar Lietuvoje galioja 323 eurų už 1000 l akcizas benzinui ir 274 eurų – dyzelinui.

Maždaug pusę degalų kainos sudaro akcizas ir pridėtinės vertės mokestis. Dyzelinas Lietuvos degalinėse nuo sausio iki gegužės vidurio pabrango maždaug 60 ct/l. Ypač aršūs vežėjų protestai vyko Prancūzijoje ir Ispanijoje.

Ar pritariate vežėjų protesto akcijai? Išreikškite savo nuomonę atsakydami į klausimą kolonoje dešinėje.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją