Išraustos sostinės gatvės beveik tapo naujuoju miesto veidu. Kasdien vilniečių akis užkliūva už naujai iškastų duobių. „Nešaliname gedimų, neįvyko jokia avarija. Atliekame modernios eismo valdymo sistemos diegimo darbus“, – paaiškino iš duobės lipdamas darbininkas. Norėdama sumažinti automobilių spūstis sostinėje, savivaldybė šiais metais nusprendė keisti miesto šviesoforus ir sureguliuoti jų veikimą.

Tikimasi, kad pastarosiomis dienomis mieste diegiama centralizuota eismo valdymo sistema padės spręsti opias sostinės problemas – sumažins miestą smaugiančias spūstis, tolydžio didėjantį užterštumą ir triukšmą.

„Tai moderni, didžiuosiuose Europos miestuose jau kurį laiką veikianti transporto srautų reguliavimo technologija“, – dienraštį tikino darbus atliekančios įmonės „Eismas“ generalinis direktorius Paulius Arštikys. Prieš keletą metų atsiradusi modernios eismo reguliavimo sistemos idėja reikalavo kruopščios analizės ir ekspertų įvertinimo, todėl jos įgyvendinimas užtruko. „Iki šiol buvo ilgas pasiruošimo etapas, per kurį tirtos sankryžos, projektuotas sistemos veikimas“, – pasakojo P.Arštikys.

Rezultatus pajus rudenį

Šiuo metu vykdomi darbai yra labiausiai pastebimas projekto etapas. Kalvarijų gatvės sankryžose montuojami jutikliai, kurie ateityje matuos eismo srautus. Prietaisai reaguos į susidariusias grūstis ir valdys šviesoforų signalus. Toje sankryžoje, kur automobilių srautas bus didesnis, žalia šviesa degs ilgiau nei įprastai.

Nors šį pavasarį pradėti darbai sparčiai juda į priekį, naujos sistemos veikimo principus ir efektyvumą vilniečiai pajus ne anksčiau nei šių metų rudenį. Kalvarijų, Antakalnio gatvėse ir Savanorių prospekte darbininkai keičia kabelius, šviesoforus, diegia naują įrangą.

„Kiekvieną technologiją reikia įvaldyti. Keleto mėnesių mums reikės vien tam, kad išmoktume valdyti naują sistemą. Kelis darbuotojus siųsime į Vokietiją mokytis“, – planus atskleidė savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Vaidotas Antanavičius.

Pradėti nori be trikdžių

Vienas iš šešių pagal naują sistemą veiksiančių eismo koridorių jau baigtas. Šviesoforai nuo Tarptautinio Vilniaus oro uosto iki Operos ir baleto teatro jau pakeisti, juose įrengti specialūs valdikliai, kurie reaguodami į šviesoforo daviklių signalus sankryžą reguliuos pagal esamą situaciją.

„Centrinėje dispečerinėje serveriai jau pastatyti, programinė įranga įdiegta, tačiau koridorius kurį laiką dar neveiks – vyksta sistemos derinimo darbai. Norime, kad pradėjus niekas nestrigtų, nebūtų nesusipratimų ar kliūčių“, – priežastis, kodėl delsiama pradėti pirmo eismo koridoriaus veiklą, aiškino V.Antanavičius.

Projektas už 145 mln. litų

Viliamasi, kad modernūs eismo koridoriai miestui duos teigiamų poslinkių. Eismo valdymo sistema esą mažins ne tik spūstis gatvėse, bet ir bus naudinga sostinės specialiajam transportui. „Jutikliai reaguos į skubųjį transportą: greitosios pagalbos, policijos ir ugniagesių automobilius“, – kalbėjo P.Arštikys.

Specialiajame transporte irgi bus įmontuoti davikliai, kurie siųs tam tikrą informaciją į centrinę eismo valdymo būstinę. „Joje bus fiksuojama, kur važiuoja specialusis transportas ir pagal tai bus reguliuojami šviesoforai“, – dėstė „Eismo“ vadovas.

Lietuvoje tokia sistema diegiama pirmą kartą. Tvarkymo darbai suskirstyti į 6 vadinamuosius koridorius, kurie sujungia tam tikrose gatvėse esančias sankryžas – iš viso apie 210 šviesoforų. Šiam projektui įgyvendinti miestas skyrė 145 mln. litų.