Galima drąsiai teigti, kad tinklaraščiai užima tvirtas pozicijas bei tampa rimtu konkurentu tradicinei žiniasklaidai. Tačiau sparčiai tobulėjant šiuolaikinėms komunikacijos priemonėms bei atsirandant vis naujoms jų formoms, evoliucionuoja ir patys blogai. Taigi, kokios tendencijos šiuo metu vyrauja tiek pasaulinėje, tiek ir lietuviškoje blogosferoje, kokie pokyčiai laukia tinklaraščių netolimoje ateityje?

Tinklaraščiai ir jų populiarumas

Populiariausius pasaulio tinklaraščius skaičiuojantis Technorati tinklaraščių katalogas skaitomiausiu blogu skelbia JAV politinio gyvenimo aktualijas nagrinėjantį The Huffington Post. Tolimesnį dešimtuką sudarantys TechCrunch, Engadget, Boing Boing, Mashable!, Lifehacker, Ars Technica, Gizmodo bei Smashing Magazine daugiausia dėmesio skiria interneto ir informacinių technologijų naujovėms. Skirtingai nei pasaulio blogosferos lyderiai, Lietuvoje daugiausiai skaitytojų turintys blogai apžvelgia daug platesnį temų spektrą: tai ne tik informacinės technologijos, bet ir rinkodara, reklama, urbanistika, laisvalaikis. Į minėtąjį sąrašą patenka ir keli asmeniai blogai. Populiariausio mūsų šalyje tinklaraščio Nežinau.lt autorius Džiugas Paršonis, bandydamas nuspėti lietuviškos blogosferos raidą bent keliais metais į priekį, teigia, kad Lietuvos tinklaraščiai turėtų pasivyti pasaulio tendencijas. Anot Dž. Paršonio, lietuviai ateityje turėtų daugiausia dėmesio skirti politikos ir visuomenės temoms.

Kitas svarbus aspektas, kuris turėtų dominti tinklaraščius kuriančius ir juos skaitančius interneto vartotojus – ar egzistuoja blogų populiarumo formulė. „Tiek pasaulio, tiek ir Lietuvos pavyzdžiai rodo, kad populiarumą tinklaraščiams suteikia ne vien aktuali bei vartotojams naudinga informacija, bet ne mažiau svarbi tampa ir tinklaraščio autoriaus asmenybė. Populiarumas priklauso nuo tinklaraščio temos, tekstų kokybės ir autoriaus socialumo“, - teigia Dž. Paršonis.

Tinklaraščiai konkuruoja su tradicine žiniasklaida

Bene pagrindinė šiandien su tinklaraščiais ir jų ateitimi susijusi tema – ar blogai savo populiarumu gali nukonkuruoti tradicinę žiniasklaidą, galbūt net ją pakeisti. Dž. Paršonis pasakoja, jog 2008 m. teroristų atakos Mumbajuje (Indijoje) pavyzdys parodė socialines medijas ir tinklaraščius tapus pirminiu naujausios informacijos šaltiniu.

„Tokiose situacijose didieji informaciniai portalai, skelbdami tą pačią naujieną, gali vėluoti keliomis valandomis. Spauda įvykius praneša dar vėliau, kai jie daugeliu atvejų gali atrodyti ne tokie aktualūs“, - teigia populiariausio tinklaraščio Lietuvoje autorius.

Ir patys žurnalistai pripažįsta, kad tinklaraščiai padeda geriau įsigilinti ir suprasti nagrinėjamą temą, nusakyti jos „kampą“, pasisemti naujų idėjų. JAV viešosios nuomonės agentūrų „Middleburg Communications“ ir „The Society for New Communications Research“ 2008 m. atlikti tyrimai parodė, kad net 87% žurnalistų mano, jog blogeriai yra svarbūs nuomonės formuotojai.

Tuo tarpu tinklaraščių žinovas Dž. Paršonis nėra tikras, jog tinklaraštis galėtų būti konkretaus tradicinės žiniasklaidos kanalo konkurentas: „Visas internetas yra tas konkurentas. O kad internetas išstums TV, radiją ir spaudą – nė kiek neabejoju. Tai tik laiko klausimas.“

Anot Dž. Paršonio, į tradicinės žiniasklaidos vietą besikėsinantys blogai tampa populiaresni už įprastus informavimo kanalus, mat pastarieji šiandien yra praradę skaitytojų pasitikėjimą. Tuo tarpu tinklaraščiai jau gali pasigirti išaugusiu skaitytojų lojalumu. Tačiau, kaip pripažįsta Dž. Paršonis, siekiant užsitikrinti tvirtas pozicijas tarp aukštą pasitikėjimą turinčių informacijos šaltinių, tinklaraščiams ne tik būtina išsaugoti savo dabartinius skaitytojus, bet ir kurti stipraus turinio bendruomenes, kaip pavyzdžiui, Digg ar Metafilter.

Naujas tinklaraščių formatas

Nuo tinklaraščių atsiradimo jų turinio kūrimo būdai nelabai pakito. Keisdavosi nebent internetinių dienoraščių temos arba asmeniniai tinklaraščiai tapdavo ne vieno, o kelių žmonių pildomais blogais. Tačiau šiandien tiek ir Lietuvoje, tiek ir pasaulyje atsiranda vis daugiau išradingesnių tinklaraštininkų, kurie sugalvoja naujų informacijos pateikimo formų.

Vienu iš tokių pavyzdžių galėtų tapti JAV gerai žinomos blogerės Julia‘jos Allison pildomas tinklaraštis. Jį skaitytojai pamėgo dėl specifinės formos. Blogas Julia.nonsociety.com yra ne kas kita, kaip kelių nuotraukų, vaizdo įrašų, į puslapį perkeltų elektroninių laiškų, padrikų minčių arba nuorodų rinkinys.

Lietuvos blogosferoje taip pat pasitaiko įdomesnių formatų ar temų. Kaip teigia tinklaraščių specialistas Dž. Paršonis, mūsų šalyje buvo tinklaraštis, kuriame visi įrašai buvo vienu sakiniu, taip pat vien „TeleMaximos“ kodus skelbiantis blogas. Įdomesnį formatą turi lietuviškas tinklaraštis Lolz.lt, kuris dažnai pateikia nuotaikingų ir net pašaipių komentarų apie aktualiausius įvykius, dažnai iliustruodamas juos šmaikščiais paveikslėliais.

Ateities tinklaraštininko paveikslas

Koks turėtų būti ateities lietuviško tinklaraščio kūrėjas? Ar mūsų šalies blogosferos ateitis priklauso išskirtinai jaunajai kartai? „Tinklaraščių ateitis, žinoma, priklauso tiems, kas tik dabar pradeda ar net nepradėjo rašyti. Tikiuosi, kad jų projektai nekopijuos to, kad šiuo metu rašoma, o bandys pranokti, ieškodami naujų formų ir turinio kūrimo būdų,“ – ateities tinklaraštininko portretą bando piešti Dž. Paršonis. Tinklaraščio Nežinau.lt autorius mano, kad ateityje turėtų padaugėti savo mintimis interneto dienoraščiuose besidalinančių vyresnės kartos žmonių. Tokius patirties turinčius ir žinančius, ką pasakyti tautiečius imtis kurti internetinius dienoraščius galėtų paskatinti sėkmingi JAV ir Vakarų Europos pavyzdžiai. „Vyresni žmonės labai svariai prisidėtų prie lietuviško interneto turinio kokybės ir diskusijos kultūros,“ – neabejoja Dž. Paršonis.

Kad į socialines medijas Lietuvoje pradeda žiūrėti rimtai ir vyresnioji karta, rodo šiomis dienomis Lietuvos Vyriausybės žingsnis į tarptautinius socialinius tinklus „Facebook“, „MySpace“ ir „Twitter“. Lietuva iš Baltijos šalių tai padarė pirmoji.

Dž. Paršonis tinklaraščių ateities prognozes pateiks didžiausioje ir vienintelėje Baltijos šalyse organizuojamoje interneto ir tinklaraščių konferencijoje „Login 2009“. Be Dž. Paršonio, vienu metu trijose scenose kalbės 25 pranešėjai iš Lietuvos ir užsienio. Konferencijos metu bus gvildenamos socialinių medijų pritaikymo versle, reklamoje ir komunikacijoje galimybės, pristatomi geriausi naujos kartos interneto panaudojimo pavyzdžiai, vyks praktiniai mokymai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją