Tačiau įstatymo šalininkai tokius pareiškimus vadina alkoholio gamintojų šantažu ir tikina, kad tai rodo, esą reklamos draudimas turės įtakos alkoholio vartojimui.

V.Garastas: smūgis sportui

„Tai yra didelis smūgis sportui. Jei šis įstatymas įsigalios, jie (aludariai – DELFI), aišku, nebegalės tiek duoti: gal duos mažiau, gal perpus mažiau, gal visai nebeduos. Čia jų reikalas“, - DELFI sakė Lietuvos krepšinio federacijos (LKF) prezidentas Vladas Garastas. Jis stebėjosi, kad Seimo nariai išsigando užrašo ant krepšininko krūtinės „Švyturys“ arba šūkių „Švyturys ir krepšinis yra jėga“.

V. Garastas pastebėjo, kad Lietuvos tautinis olimpinis komitetas iš „Švyturio“ gauna per milijoną litų paramos, pusę milijono atseikėjama Lietuvos vyrų krepšinio rinktinei. Tad jis nuogąstauja, kad uždraudus reklamą, parama sportui sumažės.

„O kur tie kiti rėmėjai? Tegul man parodo tuos kitus. Mek juk iš žemių naftos negauname, deimantų kasyklų nėra. Mes nieko neturime – tik smėlį kasame“, - į pasiūlymus ieškoti kitų rėmėjų reagavo LKF vadovas.

Antradienį septynių Lietuvos sporto organizacijų išplatintame kreipimesi į Prezidentą ir premjerą prašoma V. Adamkaus nepasirašyti įstatymo, o Vyriausybės – pateikti Seimui patobulintą Alkoholio kontrolės pakeitimo įstatymo projektą, nedraudžiantį alaus bei kitų silpnųjų alkoholinių gėrimų reklamos. Kreipimesi tikinama, jog įsigaliojus įstatymui Lietuvos sportui būtų padaryta didelė finansinė žala, mat šiandien valstybė dar nepajėgi visiškai finansuoti sporto.

Uždraudus alaus reklamą, Lietuvos sporto federacijų duomenimis, jos kasmet prarastų apie 11 milijonų litų rėmėjų lėšų, finansiškai nukentėtų žaidimų sporto klubai.

M. Jovaiša: reikia riboti alkoholio prieinamumą nepilnamečiams

„Seimas nuėjo pačiu paprasčiausiu, naiviausiu keliu, tikėdamasis lengvai užsidėti sau taškų. Vien tik draudimas problemų neišspręs“, - teigė Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMAA) valdybos pirmininkas Marius Jovaiša. Anot jo, KOMMA ketina išplatinti pranešimą, kuriame prašys Prezidento įvertinti visas galimas neigiamas pasekmes ir vetuoti įstatymą.

„Be žiniasklaidos palaikymo parduoti renginio rėmimo praktiškai neįmanoma“, - tikino KOMMA valdybos pirmininkas. Jis sako, kad priėmus įstatymą nebebus abipusės naudos, kai už renginio rėmimą gaunamas reklaminis paminėjimas. Tad aludarių esą reikės maldauti paremti renginį ar sporto varžybas.

M. Jovaiša sako, kad šalyje reklamos rinka skurdi – pagrindiniai reklamos davėjai aludariai, mobiliųjų telefonų ir mobiliųjų ryšių paslaugų teikėjai, bankai bei mažmeniniai prekybos tinklai. „Čia milžiniški nuostoliai televizijoms, sporto ir kultūros renginių organizatoriams“, - pastebėjo pašnekovas, įsitikinęs, kad reikia ne drausti reklamą, o riboti alkoholio prieinamumą nepilnamečiams.

Tačiau dar lapkritį apie Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas M. Jovaiša DELFI kalbėjo kitaip. Tuomet jis tikino, kad Europoje šiuo metu pastebima tendencija griežtinti alkoholio reklamą, tai esą neišvengiama, nes būtina atsižvelgti į reklamos įtaką nepilnamečiams.

M. Jovaiša atkreipė dėmesį, kad taikant ribojimus nebūtų prieita prie kraštutinumų, kaip, anot jo, nutiko Rusijoje - ten reklamuojant alų ir kitą alkoholį draudžiama rodyti žmonių veidus, nes laimingi žmonių veidai skatina vartoti alkoholį.

A. Veryga pareiškimus vertina kaip šantažą

„Visų šitų kalbų nevertinčiau kitaip kaip šantažo“, - buvo įsitikinęs įstatymo šalininkas, Nacionalinės tabako ir alkoholio koalicijos prezidentas, Nacionalinės sveikatos tarybos narys Aurelijus Veryga.

Jis sako, kad aludarių deklaruojami sportui skiriami 8 milijonai – „Lietuvos mastu - mizeris“. Pasak A. Verygos, Lietuva vien dėl papildomų 5 laisvų dienų per metus praranda apie 380 milijonų litų. „Vieną tų dienų – Jonines – „pramušė“ aludariai, tai jeigu tą dieną sugrąžintume, jau būtų 76 milijonai pagaminto bendro vidaus produkto, kurį galima panaudoto rėmimui“, - aiškino jis.

Kaip kitą būdą gauti lėšų sportui jis įvardija akcizo alkoholiui padidinimą. Pasak A. Verygos, naujausiais Statistikos departamento duomenimis, alkoholis atpigo puse procento, nors planuota, kad kaina kils bent jau tiek, kiek kyla gyventojų pajamos.

Tokiu atveju, pasak jo, nekiltų grėsmė kontrabandos didėjimui, nes reali perkamoji galia nesumažėtų ir gautus pinigus galima būtų panaudoti tiek kultūrai, tiek sportui. „Aludariai vysto masyvų šantažą ir masyviai puola – tai aiškus rodiklis, kad reklamos draudimas turėtų įtakos vartojimui“, - aiškino pašnekovas. Anot jo, jei tai neturėtų įtakos vartojimui, nebūtų laužomi kardai ir špagos.

Jis priminė, kad „Gubernija“ ir bankrutuodama rėmė „Žalgirį“ – tai esą rodo, kad rėmimas nedarytas dėl altruizmo, neturint didelės naudos.

A. Veryga teigė, kad pagrindinis įstatymo tikslas - kad augantys vaikai būtų kiek įmanoma labiau atriboti nuo reklamos. Jis sako, kad pataisų rezultatas bus matomas, kai užaugs karta, kuriems reklama nebeformuos socialinių nuostatų, mados, alkoholio vartojimo kultūros. „Tiems, kurie geria, esminės įtakos tai neturės, tačiau blefas ir tai, kad žmonės nustos gerti alų ir puls gerti degtinę – tai tik viešųjų ryšių triukas“, - aiškino Nacionalinės tabako ir alkoholio koalicijos prezidentas, Nacionalinės sveikatos tarybos narys.

Anot jo, dabar pagrindinis įstatymo šalininkų tikslas - stengtis, kad Prezidentas įstatymo pataisų nevetuotų.

„Labai daug pasako tai, kad kiekviena Lietuvos gyventojų šeima sveikatos priežiūrai per metus išleidžia vidutiniškai 5 proc. pajamų, tiek pat skiria alkoholiui ir tabakui pirkti“, - Nacionalinės sveikatos tarybos metiniame pranešime teigia sveikatos apsaugos viceministrė Janina Kumpienė.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją