Viena populiariausių svetainių „YouTube“, padėjusi išaiškinti mušeiką kaimo „erelį“, siūlo ir daugiau netikėtos informacijos apie Lietuvą. Norint ką nors pranešti ir parodyti visam pasauliui, nebūtina tapti žurnalistu. Užtenka vaizdo kameros ir bent trupučio fantazijos. Deja, kartais žmonės herojais tampa visai to nenorėdami. Prieš keletą metų internete klaidžiojo mėgėjiškas filmukas, kuriame įamžinta neblaivi mergina, viename iš Lietuvos studentų bendrabučių besimylinti su vaikinu. Vaizdo įraše buvo matyti, kad apie „aktorinį debiutą“ ji nieko nežino. Po to, kai šis įrašas pasklido, mergina turėjo nemažai psichologinių problemų.

Kaimo „erelis“ vėl šėlsta

Interneto paieškos milžinei „Google“ priklausanti „YouTube“ (angl. tube – vamzdis) yra viena populiariausių vaizdo įrašų svetainių, kurioje kiekvienas užsiregistravęs lankytojas gali įdėti savo įrašą. „YouTube“ duomenų bazėje yra apie 5 mln. į kategorijas suskirstytų vaizdo įrašų: filmų, TV laidų ištraukų, muzikos vaizdo klipų, namuose nufilmuotų vaizdelių.

Tarp jų buvo ir įrašas apie kaimo „erelį“ iš Šilutės rajono, kurį į internetą įdėjo vienos samdiniais nepatenkintos ūkininkės sūnus. Kitiems svetainės lankytojams pranešus apie smurto vaizdavimą, filmukas buvo pašalintas, tačiau po kelių dienų jį vėl kažkas įkėlė. Pasaulis toliau gali stebėti, kaip girtas vyras muša ne mažiau girtą moterį.

Skandalas padėjo pasiekti rekordus

Tikru rekordininku tapo vaizdo įrašas apie Europos jaunių čempionato rungtynes tarp Lietuvos ir Serbijos. Jas lietuviai laimėjo 75:71, o į kitą etapą nepatekę ispanai apkaltino abi komandas iš anksto susitarus dėl rezultato.

Šį filmuką ypač aktyviai reklamavo Ispanijos krepšinio federacija. Jį netgi įkėlė į savo skiltį „YouTube“ svetainėje. Lietuvius kompromituojantis vaizdelis vieną dieną buvo peržiūrėtas 27 tūkst. kartų ir tapo populiariausiu sporto tematikos filmuku tą parą. Šiuo metu šį įrašą jau peržiūrėjo 405 tūkst. internautų.

„Bet kokiu atveju tai irgi Lietuvos reklama“, – mano sporto žurnalistas Vidas Mačiulis.

Vis dar populiarus kitas krepšinio rungtynių įrašas. Krepšinio mėgėjai tebesižavi Šarūno Jasikevičiaus metimu per visą aikštę į Ispanijos rinktinės krepšį. Galima rasti kelis fantastiško metimo įrašus, o juos jau peržiūrėjo daugiau kaip 260 tūkst. internautų.

Panašios svetainės padeda išgarsėti tokiems keistuoliams kaip Minedas ar Suopis ir Rambynas Ramonai. Pastarasis duetas daina „O laike, gyvate tu…“ parodijavo lietuvišką „Balių“ ir rusišką popmuziką. Vieniems juoką, kitiems gailestį keliantis kūrinys padėjo jiems tapti bent trumpalaikėmis žvaigždėmis ir netgi patekti į „normalią“ televiziją. Vaikinų sukurto mėgėjiško filmuko pagrindu buvo sukurta vienos telekomunikacijų bendrovės reklama. Be „YouTube“ ar panašių svetainių anksčiau jiems tai būtų buvę nepasiekiama.

Keičia gyvenimą

Galimybė laisvai platinti ir gauti informaciją keičia ir eilinių žmonių gyvenimus. Naujosios Zelandijos policija rugpjūčio pradžioje pagavo vagį, kai jį vaizdo įraše atpažino „YouTube“ lankytojai. Buvo nufilmuota, kaip Greimuto mieste vyras lėtai apžiūri parduotuvę, paima nešiojamąjį kompiuterį, įsideda jį užantin ir išeina.

Vaizdo įrašas buvo paskelbtas „YouTube“ svetainėje. Jį peržiūrėjo pusė milijono žmonių. Vienas lankytojas atpažino vagį ir tai pranešė policijai. Penkiasdešimtmetį Dawsoną Anthony Blissą Greimuto apygardos teismas pripažino kaltu. Teisėjas jam skyrė 1485 dolerių (3747 Lt) baudą ir liepė atlyginti 1478 dolerių (3729 Lt) nuostolį.

Šių metų kovą Australijos Viktorijos valstija mokyklose uždraudė naršyti „YouTube“ svetainėje. Toks sprendimas priimtas po to, kai šiame puslapyje pasirodė filmuota medžiaga, kurioje vieni mokiniai tyčiojasi iš kitų.

Ir dabar „YouTube“ galima rasti įrašą, kuriame matyti besimušantys vienos Kauno gimnazijos moksleiviai.

Lietuvos kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo vyriausiosios valdybos viršininkas Tomas Ulpis teigė, kad gyventojai retai praneša internete pastebėję filmukus ar nuotraukas su vaizduojamais nusikaltimais.

„Jeigu policijai būtų atsiųsti tokie vaizdo įrašai, pareigūnai aiškintųsi įvykio aplinkybes, jei būtų manoma, kad nusikaltimas padarytas Lietuvoje“, – teigė pareigūnas.

Jis pažymėjo, kad kaimo „erelį“ atpažino ne interneto lankytojai. „To vyriškio tapatybė buvo nustatyta, tačiau ne per internetą“, – aiškino T.Ulpis. Tiesa, apie kaimo mušeiką apskritai niekas galėjo ir nesužinoti, jei ne internetas.

Keičia taisykles

„Tokios kompanijos kaip BBC, „SkyNews“, CNN lenktyniauja, kuri pirma pateiks naujausią vaizdą iš įvykio vietos. Jei mobiliuoju telefonu nufilmuosi krentantį lėktuvą, didžiosios televizijos iš tavęs nupirks tokį įrašą. Dabar svarbiausia yra ne vaizdo kokybė, bet greitis, svarbu pirmam paskelbti žinią. Todėl iš pradžių parodomas iš žmonių gautas vaizdas, o paskui jau į įvykio vietą siunčiama televizijos brigada, kuri rengia profesionalų reportažą“, – pasikeitusias televizijų darbo taisykles aiškino agentūros „News Bridgepix“ prodiuseris Liutauras Strimaitis, pats buvęs laisvai samdomas žurnalistas.

Karščiausiuose pasaulio taškuos dirbęs žurnalistas teigė, kad būtent šiomis temomis dabar kalbama per pasaulines konferencijas. „Visur keliamas klausimas, kaip toliau vystysis žiniasklaida. Visuomenė turi galimybę gauti vis daugiau informacijos. Man tai patinka, nors, kita vertus, man, kaip gyvenančiam iš žinių rengimo ir jų pardavimo, aišku, kad tai sumažins darbo įkainius. Tai nėra gerai profesionalams“, – pripažino pašnekovas.

Dalis pasaulio šalių ėmėsi priemonių, kaip apsisaugoti nuo nepageidaujamų vaizdų, plintančių virtualioje erdvėje. „Neseniai kelios arabų šalys paskelbė, kad į jas negalima įsivežti mobiliųjų telefonų, kuriais galima filmuoti ir fotografuoti. Taip jie bando apsisaugoti nuo to, kad nebūtų filmuojamos musulmonų moterys“, – pavyzdį pateikė žurnalistas.

Didžioji politika

Per praėjusius JAV prezidento rinkimus vaizdo mainų sistema „YouTube“ dar net neegzistavo, šiuo metu įsibėgėjančioje naujoje rinkimų kampanijoje jos vaidmuo svarbus. Kandidatai pasitelkia šį portalą tiek rimtiems politiniams debatams, tiek humoristinėms agitacinėms dainoms.

Vienas populiariausių šios rinkimų kampanijos filmukų – juodaodį Demokratų partijos kandidatą Baracką Obamą palaikantis muzikinis klipas „Aš įsimylėjau Obamą“. Jame patraukli mergina, parodijuodama popdainų stilistiką, reiškia jausmus šiam JAV senatoriui. Filmuką jau peržiūrėjo daugiau kaip 2,5 mln. žmonių.

„YouTube“ turėtų keikti JAV Baltieji rūmai, kuriems reikėjo stengtis paneigti, kad JAV prezidentui George'ui W.Bushui lankantis Albanijoje nuo rankos jam buvo nusegtas laikrodis.

Sąmyšį sukėlė įrašas, pasirodęs „YouTube“, o paskui ir Albanijos žiniasklaidoje. Kažkas nufilmavo G.W.Busho susitikimą su jį entuziastingai pasitinkančiais albanais, su kuriais JAV prezidentas sveikinosi ir spaudė rankas. Įraše matyti G.W.Busho ranka su laikrodžiu ant riešo, o po akimirkos ta pati ranka jau be laikrodžio. Daugelis patikėjo, kad albanai „pasišiukšlino“. Tačiau viena JAV televizija vėliau parodė įrašą, nufilmuotą iš kitos pusės. Jame matyti, kad prezidentas pats nusiėmė laikrodį ir įsidėjo į kišenę.

Tačiau kiek žmonių girdėjo apie tai, kad laikrodžio albanai nepavogė? Daugelis prisimins tik pirmąją žinią. Albanijai ši istorija vargu ar pakenkė: daugelis amerikiečių turbūt apskritai pirmą kartą išgirdo apie tokią šalį.

Šiemet „YouTube“ savo reklamos kampaniją pradėjo ir Europos Komisija (EK). Atrodo, ji buvo suplanuota itin gerai, nes jau po kelių dienų visas pasaulis kalbėjo apie svetainėje paskelbtą filmuką. Populiarumo rekordus kelias dienas mušė 44 sekundžių trukmės trumpas klipas, vaizduojantis sekso scenas iš daugiausia sėkmės sulaukusių Europos filmų. Filmukas baigiasi orgazmo šūksniais ir užrašu „Susitikime. Milijonai kino gerbėjų mėgsta Europos kiną“. Kaip ir reikėjo tikėtis, dalis internautų kaltina Europos Sąjungą (ES) pornografija, propaganda ir pinigų švaistymu. Žinoma, tai paskatino dar didesnį susidomėjimą, o filmukas jau peržiūrėtas 4 mln. kartų. Nei EK, nei „YouTube“ siužetjuostės neketina išimti, nes pornografine ją sunku pavadinti. Palyginimui – kitą „teisingą“ EK filmuką „Tu gali kontroliuoti klimato kaitą“ pažiūrėjo 7 tūkst. žmonių.

Televizijos kampe

Didžiosios televizijos akivaizdžiai išsigando „YouTube“ populiarumo ir per ją bando atgauti žiūrovus. Švedijos nacionalinis televizijos kanalas „Sveriges Television“ (SVT) paskelbė bendradarbiausiantis su „YouTube“.

JAV, kur CBS, NBC ir „Fox“ televizijos kanalai jau susitarė su „YouTube“, daugumos programų žiūrimumas išaugo. BBC ir Norvegijos nacionalinis transliuotojas NRK taip pat planuoja pasirašyti sutartis su šiuo tinklalapiu.

O „MTV Networks“, kuriai priklauso televizijos kanalai MTV ir „Comedy Central“, kuria strategiją tam, kad iš tokių puslapių kaip „YouTube“ ir „MySpace“ atkovotų jaunus žiūrovus.

Pas mus - ramybė

Lietuvos televizijos į šiuos procesus kol kas žiūri ramiai.

„Kol kas nemanau, kad tokie tinklalapiai kaip „YuTube“ mums sudaro didelę konkurenciją. Aišku, tam tikrą auditorijos dalį jie atima, tačiau tyrimai rodo, kad žmonės visai žiniasklaidai skiria vis daugiau dėmesio ir mūsų pyragas auga. Kitas niuansas, kad Lietuva negali lygintis žiūrovų skaičiumi su JAV, Rusija ar Kinija. Žmonės kalbas pas mus moka dar palyginti prastai ir žiūri mūsų parengtą turinį. Kai angliškai puikiai supras didžioji visuomenės dalis, gali iškilti sunkumų, nes mes niekada negalėsime tiek investuoti į turinio rengimą, kiek didžiosios pasaulio televizijos“, – įsitikinęs Liutauras Elkimavičius, „TV3“ programų direktorius.

Vadovas neslepia, kad televizija interneto galimybes stengiasi daugiau išnaudoti savireklamai – netalpinamos visos laidos, o tik jų fragmentai, žiūrovai gali pasižiūrėti medžiagą, kurios dėl vienų ar kitų priežasčių netransliuos pagrindinis kanalas. Tam tikslui pasiekti bendradarbiaujama su keliais tinklalapiais. Stiprinamas ir pačios „TV3“ internetinis puslapis.

Suteiks galimybę užsidirbti

Kai kurių šalių bulvariniai dienraščiai moka pinigus skaitytojams už įdomias nuotraukas. Žinoma, didžiausios premijos galima tikėtis įamžinus įžymybę.

Prieš keletą metų Didžiojoje Britanijoje taip atsitiko su princu Hariu. Jis privačiame vakarėlyje sumanė ant rankos užsirišti raištį su svastika, o vienas jaunuolis tai nufotografavo. Paskui pardavė nuotrauką laikraščiui už 10 tūkst. svarų sterlingų (apie 50 tūkst. litų).

„YouTube“ irgi pranešė, kad ketina mokėti pinigus populiariausių portale vaizdo filmukų kūrėjams. Tinklalapis yra sudaręs sandorius su NBA, BBC ir kitomis kompanijomis, kurioms mainais už turinį moka dalį pinigų, gautų iš reklamos.

Jau atrinkti žmonės, kurie taps pirmaisiais portalo partneriais bei gaus dalį reklamos pajamų. „YouTube“ neatskleidė, kokį procentą galės uždirbti nepriklausomi vaizdo filmukų gamintojai.

Pinigus gaus tik tie, kuriuos atrinks pati kompanija, tačiau savo pageidavimą dalyvauti programoje gali pareikšti kiekvienas kūrėjas. Turbūt neatsitiktinai viena vaizdo kamerų gamintoja pradėjo pardavinėti aparatus, kuriais galima filmuoti ir perkelti filmukus tiesiai į „YouTube“.

Šaltinis
Savaitraštis „Panorama“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją