Kaip skelbia „Frankfurter Allgemeine“, separatistai Vakarų žurnalistams papasakojo apie nurodymą, gautą iš karto po to, kai buvo numuštas keleivinis lėktuvas.

Vienas separatistas prisipažino, jog vadeiva jiems nurodė skubiai vykti į vietą, kur nukrito lėktuvas, ir ieškoti pilotų, kurie galėjo išsigelbėti prieš lėktuvui sudūžtant – esą galbūt iššoko su parašiutais.

„Toks nurodymas, duotas vos numušus lėktuvą, byloja vieną faktą – separatistai turėjo informacijos apie Malaizijos keleivinio lėktuvo tragediją, tad galima daryti išvadą, jog būtent jie jį ir numušė“, - rašo vokiečių dienraštis.

Dar du maištininkai žurnalistams patvirtino faktą, jog turėjo ieškoti lėktuvo pilotų. Vienas iš jų pareiškė, jog visi virš „Donecko liaudies respublikos“ skrendantys lėktuvai įvardijami kaip priešų, tad nieko keisto, jog Malaizijos keleivinis lėktuvas buvo numuštas.

„Visi lėktuvai, skrendantys virš šios teritorijos, yra priešų, nes mes lėktuvų neturime“, - teigia teroristas.

Paaiškėjo, jog teroristai planavo sutrukdyti Malaizijos oro linijų keleivinio lėktuvo tragedijos tyrimui – jie ketino nelaimės vietoje primėtyti kitų lėktuvų liekanų ir išvežti lavonus, skelbia news.sky.com.

Jungtinės Karalystės žvalgybos pareigūnai turi įrodymų, jog prorusiškai nusiteikę separatistai svarstė galimybę iš lauko, kur nukrito keleivinis lėktuvas, surinkti ir slapta išvežti žuvusiųjų palaikus. Taip pat esą ketinta lėktuvo juodąsias dėžės išsiųsti į Maskvą.

„Sky“ gynybos korespondentas Alistairas Bunkallas teigia, jog, anot šaltinių, separatistai norėję suklaidinti tyrėjus.

„Manau, jog šios naujienos dar paskatins nuogąstavimus, jog ne visų žuvusiųjų artimieji galės atgauti artimųjų palaikus, be to, akivaizdu, jog teroristai bando slėpti įrodymus. Tyrėjams patekti į incidento vietą taip pat buvo labai sunku“, - teigia korespondentas.

Raketos smūgio Malaizijos laineriui įkalčių daugėja, tačiau atsakymai lieka migloti

Kaupiantis daiktiniams įkalčiams, bylojantiems, kad Ukrainoje sudužęs Malaizijos laineris buvo numuštas raketa „žemė–oras“, ekspertai antradienį perspėjo, kad aiškių atsakymų dar gali tekti ilgai laukti ir kad tik pagal palydovines nuotraukas būtų įmanoma nustatyti, kas paspaudė raketos paleidimo mygtuką.

Neseniai paskelbtose nuotraukose matomas oro bendrovės „Malaysian Airlines“ fiuzeliažo fragmentas, „padengtas gana tankiomis, tačiau taip pat plačiai pasklidusiomis skeveldrų žymėmis“, būdingoms „žemė–oras“ tipo raketos SA-11 sprogimo pažaidomis, sakė gynybos analitikas Justinas Bronkas.

Kiti įrodymai taip pat byloja, kad lėktuvas „Boeing 777“ buvo numuštas iš prorusiškų sukilėlių kontroliuojamo Ukrainos regiono raketa, paleista iš zenitinių raketų komplekso SA-11, dar žinomo kaip „Buk“.

„Iki šiol matytos skeveldrų pažaidos lėktuvo korpuso dalimis atitinka tai, ką būtų galima tikėtis pamatyti arti sprogus SA-11 kovinei galvutei“, – pridūrė J.Bronkas, dirbantis karybos analitiku Londone įsikūrusiame Karališkajame jungtiniame gynybos tyrimų institute (RUSI).

„Tačiau norint gauti išsamų atsakymą, turėtumėte išsivežti tą orlaivį ir kiek įmanoma geriau jį rekonstruoti“, – ekspertas sakė naujienų agentūrai AFP, siūlydamas atlikti tyrimą, koks buvo atliktas su JAV oro bendrovės „Pan Am“ 103-ojo reiso lėktuvo nuolaužomis, kai tas laineris buvo susprogdintas teroristų virš Lokerbio vietovės Škotijoje 1988 metais.

Malaizijos lėktuvas ketvirtadienį sudužo kovos veiksmų zonoje, o per tą katastrofą žuvo visi jame buvęs 298 žmonės, tarp jų 193 Nyderlandų piliečiai.

Kovotojai, civiliai ir žurnalistai naršė katastrofos teritoriją, judindami įvairias nuolaužas, tuo tarpu Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos (ESB) stebėtojai sakė matę pusiau perpjautų lėktuvo korpuso dalių.

Separatistai antradienį pažadėjo suteikti tyrėjams laisvą prieigą prie lėktuvo sudužimo vietos, o aplinkinėje teritorijoje abi konflikto pusės paskelbė nutraukiančios ugnį.

Tyrėjų pastangas apsunkina faktas, kad lainerio, subyrėjusio maždaug 10 km aukštyje, nuolaužos pažirusios didžiulėje, apie 35 kvadratinių kilometrų teritorijoje.

Olandijos saugumo biuras atsisakė nurodyti, kur būtų galima mėginti rekonstruoti lainerį iš surinktų liekanų.

„Žmonės linkę supaprastinti tyrimus iki juodųjų dėžių (tyrimo). Nors jos yra esminiai (įrodymai), tačiau vien jų nepakanka“, – sakė buvęs lakūnas bandytojas ir aviacijos katastrofų tyrėjas Robertas Galanas.

„Pavyzdžiui, jeigu būtų buvusi raketa, tiriant nuolaužas galima nustatyti, ar smūgis buvo iš lėktuvo priekio, ar galo“, – jis aiškino AFP.

Tačiau ekspertas perspėjo, jog tyrėjams svarbu kuo greičiau atvykti į katastrofos vietą.

„Jeigu žmonės vaikščiojo ant svarbių įrodymų tris dienas, jų niekada nerasite“, – pabrėžė R.Galanas.

Sprogmenų pėdsakai

Tyrėjai taip pat ieškos raketos skeveldrų ir sprogmenų pėdsakų, nes kovinė galvutė tikriausiai sprogo už kelių metrų nuo lėktuvo, kad žala būtų didesnė.

„Tačiau verta atminti, kad ši sudužimo vieta yra aktyvioje karo zonoje. Taigi, tikėtinas užteršimas sprogmenų liekanomis iš kitų šaudmenų šaltinių toje teritorijoje“, – pabrėžė J.Bronkas.

Prorusiški separatistai yra kaltinami paleidę iš Rusijos gautą raketą, tuo tarpu Maskva dėl „Boeing 777“ numušimo kaltę verčia Kijevui.

Numanomi sukilėlių pokalbiai apie numuštą lėktuvą, perimti žvalgybos agentūrų, taip pat katastrofos momentu padarytos palydovinės nuotraukos būtų esminiai įkalčiai, kurie galėtų padėti nustatyti, kas įsakė surengti tą ataką ir kas paspaudė mygtuką.

Tačiau, anot J.Bronko, „Rusija ir separatistų pusės galės visuomet tvirtinti, kad (tie įrodymai) suklastoti“.

„Tikras išvadas būtų galima padaryti, jeigu galiausiai būtų paskelbtos palydovinės nuotraukos, tiksliai rodančios, kur buvo ir kur iššovė raketų paleidimo įrenginys. Taip pat, kas irgi itin svarbu, – kur jis išvažiavo vėliau“, – sakė analitikas.

Vašingtonas, vienas iš pirmųjų iškėlęs prielaidą, kad lainerį numušė raketa „žemė–oras“, sakė turintis palydovinių nuotraukų, rodančių raketos paleidimą.

Gynybos studijų instituto „IHS Jane's“ aeronautikos ekspertas Benas Mooresas sakė, kad garso įrašai iš juodųjų dėžių, šiuo metu perduotų Didžiosios Britanijos specialistams, gali padėti nustatyti, kokia raketa buvo panaudota.

„Raketos „oras–oras“ sprogimas mažas, o raketos „žemė–oras“ – daug didesnis“, – nurodė jis.