Rygoje kyla nepasitenkinimo banga – istorinėse kapinėse dygsta statybos

 (13)
Spalio 11 d. neeiliniame posėdyje Rygos miesto taryba, nubalsavusi 34 balsais „už“ ir 15 „prieš“, palaimino Skanstės tramvajaus linijos projektavimo darbų pradžią. Dvipusė linija, sujungsianti Skanstės rajoną su centru, turėtų eiti per bene svarbiausias istorines Rygos Didžiąsias kapines, kurių dalis patenka į kultūros paveldo teritoriją.
Rygos kapinės
© Vida Press

Šios kapinės saugomos UNESCO. Naujasis tramvajaus projektas sukėlė ne tik plačiosios visuomenės, bet ir akademinės Latvijos bendruomenės nepasitenkinimą.

Miesto tarybos posėdyje Rygos meras Nilas Ušakovas, kalbėdamas apie šio projekto būtinybę ir naudą, argumentavo, kad šiuo metu sparčiai besivystantis Skanstės rajonas taps naujuoju Rygos miesto centru, jame jau įsikūrę nauji bankų biurai, sukurta kultūros centrų vizija. Naujoji tramvajaus linija suteiks gyventojams daugiau galimybių naudotis viešuoju transportu.

Nilas Ušakovas
Nilas Ušakovas
© AFP/Scanpix

Kita vertus, ši linija neišvengiamai turės ir neigiamos įtakos istorinėms kapinėms. Valstybinė kultūros paminklų apsaugos inspekcija patvirtino, kad savivaldybė kreipėsi į ją prašydama pateikti nuomonę dėl koplyčių ir kapaviečių apsaugos. Inspekcija nurodė, kad ši teritorija saugoma kaip valstybės kultūros paminklas ir priklauso Didžiosioms kapinėms, kurioms suteiktas UNESCO Pasaulio kultūros ir gamtos vertybių vietovės statusas. Taip pat pareiškė, kad šių kapinių padalijimas į dvi dalis 1960 metais per jas nutiesus Protėvių gatvę (Senču iela) laikytinas miesto teritorijos planavimo klaida.

Latvijos universiteto Istorijos ir filosofijos katedros docento Martinio Mintauro, tyrinėjančio kultūros paveldą, teigimu, tramvajaus linijos tiesimo Protėvių gatve projektas nesuprantamas – juk siekiant pagerinti susisiekimą užtektų atidaryti papildomą autobuso maršrutą. Norint sureguliuoti automobilių srautus, tiesiant dvipusę tramvajaus liniją teks praplatinti Protėvių gatvę.

„Dar 1960 m. gatvė, padalijusi kapines į dvi dalis, neabejotinai dar labiau į jas įsibraus. Rygos savivaldybė tęsia tą pačią amoralią sovietinių laikų politiką, kai 1960–1980 metais Didžiosios kapinės buvo sąmoningai naikinamos, o į memorialinio parko formavimo koncepciją buvo tik formaliai atsižvelgiama. Šios kapinės – valstybinės reikšmės architektūros paminklas, tolesnis jų niokojimas miesto infrastruktūros vardan yra absurdiškas ir neatitinka nei paminklų apsaugos, nei žmogiškųjų etikos principų“, – mano docentas.

Pasiteiravus, ar dėl šio projekto sudaryta valstybinė komisija, pašnekovas teigė, kad apie projektą neturi jokios tikslios informacijos, be to, savivaldybė atsisako viešinti tramvajaus linijos planą.

Neoficialiomis žiniomis, numatomos statybos nepalies stačiatikių kapinių dalies, o tai kelia nepasitenkinimą visuomenėje. Rygos miesto taryba elgiasi taip, tarsi nieko nebūtų atsitikę, ir viliasi, kad visa tai bus greit užmiršta.

Apie projektą jokios konkrečios informacijos neturi ir po „Maximos“ griūties Rygoje atkurta statybų valstybinę priežiūrą Latvijoje vykdanti institucija – Latvijos statybos valstybinės kontrolės biuras. „Šiuo metu negalime atsakyti, ar šio projekto kontrolė bus priskirta mūsų įstaigos kompetencijai“ – sakė biuro atstovas Dainis Matulis.

Nubalsavusi už tramvajaus projektą Rygos miesto taryba privalės gauti Valstybinės kultūros paminklų apsaugos inspekcijos pritarimą.

Didžiosios kapinės įkurtos 1773 metais ir apima 22 hektarų teritoriją. Jose išlikę didelės meninės vertės antkapiniai paminklai, charakterizuojantys atitinkamo laikotarpio meno stilių. Čia palaidotas apie šimtas Latvijos valstybei ar Rygai nusipelniusių žmonių.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Užsienyje

Bedė pirštu į skaudulį: Europos elitas neturi žalio supratimo, ko reikia gyventojams

„Europa – tai ne supermarketas, o likimo bendrija, pagrįsta kooperacijos dvasia. Jei ta dvasia nebus atgaivinta, Europai gresia subyrėjimas,“ – prieš pat Bendrijos viršūnių susitikimą Briuselyje pareiškė naujasis Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas. ES egzistencijos pamatus sukrėtęs „Brexit“ paskatino Londono idėjų kalvę „Chatham House“ pasiaiškinti, kaip į bendrą Europos projektą žvelgia europiečiai.

Iki 2100 metų Didžioji Britanija taps tankiausiai Vakarų Europoje apgyvendinta šalimi (1)

Didžioji Britanija turėtų pralenkti Vokietiją ir iki 2100 metų tapti tankiausiai Vakarų Europoje apgyvendinta šalimi. Gyventojų skaičius Didžiojoje Britanijoje išaugs nuo 65 mln. iki daugiau kaip 80 mln., informuoja „EUronews“.

Vokietijoje per smarkią liūtį žuvo du žmonės, sutriko traukinių eismas

Vokietijos šiaurėje smarki vasaros audra ketvirtadienį pareikalavo dviejų žmonių gyvybių ir sutrikdė traukinių eismą, o netoli Hamburgo buvo pastebėtas viesulas.

Rusija pasiuntė sparnuotųjų raketų į „Islamo valstybės“ taikinius Sirijoje (14)

Rusijos žiniasklaida skelbia, kad Rusijos ginkluotųjų pajėgų laivai „Admiral Essen“, „Admiral Grigorovič“ ir povandeninis laivas „Krasnodar“ paleido šešias sparnuotąsias raketas, nutaikytas į teroristinės organizacijos „Islamo valstybės“ objektus Sirijoje. Šią informaciją išplatino „RIA Novosti“, remdamasis Rusijos gynybos ministerijos suteiktais duomenimis.

Brazilijoje per didžiulę avariją žuvo 21 žmogus

Pietryčių Brazilijoje ketvirtadienį susidūrus akmenis vežusiam sunkvežimiui, autobusui ir dviem greitosios pagalbos automobiliams žuvo 21 žmogus.