Spalio 11 d. neeiliniame posėdyje Rygos miesto taryba, nubalsavusi 34 balsais „už“ ir 15 „prieš“, palaimino Skanstės tramvajaus linijos projektavimo darbų pradžią. Dvipusė linija, sujungsianti Skanstės rajoną su centru, turėtų eiti per bene svarbiausias istorines Rygos Didžiąsias kapines, kurių dalis patenka į kultūros paveldo teritoriją.
Rygos kapinės
© Vida Press

Šios kapinės saugomos UNESCO. Naujasis tramvajaus projektas sukėlė ne tik plačiosios visuomenės, bet ir akademinės Latvijos bendruomenės nepasitenkinimą.

Miesto tarybos posėdyje Rygos meras Nilas Ušakovas, kalbėdamas apie šio projekto būtinybę ir naudą, argumentavo, kad šiuo metu sparčiai besivystantis Skanstės rajonas taps naujuoju Rygos miesto centru, jame jau įsikūrę nauji bankų biurai, sukurta kultūros centrų vizija. Naujoji tramvajaus linija suteiks gyventojams daugiau galimybių naudotis viešuoju transportu.

Nilas Ušakovas
Nilas Ušakovas
© AFP/Scanpix

Kita vertus, ši linija neišvengiamai turės ir neigiamos įtakos istorinėms kapinėms. Valstybinė kultūros paminklų apsaugos inspekcija patvirtino, kad savivaldybė kreipėsi į ją prašydama pateikti nuomonę dėl koplyčių ir kapaviečių apsaugos. Inspekcija nurodė, kad ši teritorija saugoma kaip valstybės kultūros paminklas ir priklauso Didžiosioms kapinėms, kurioms suteiktas UNESCO Pasaulio kultūros ir gamtos vertybių vietovės statusas. Taip pat pareiškė, kad šių kapinių padalijimas į dvi dalis 1960 metais per jas nutiesus Protėvių gatvę (Senču iela) laikytinas miesto teritorijos planavimo klaida.

Latvijos universiteto Istorijos ir filosofijos katedros docento Martinio Mintauro, tyrinėjančio kultūros paveldą, teigimu, tramvajaus linijos tiesimo Protėvių gatve projektas nesuprantamas – juk siekiant pagerinti susisiekimą užtektų atidaryti papildomą autobuso maršrutą. Norint sureguliuoti automobilių srautus, tiesiant dvipusę tramvajaus liniją teks praplatinti Protėvių gatvę.

„Dar 1960 m. gatvė, padalijusi kapines į dvi dalis, neabejotinai dar labiau į jas įsibraus. Rygos savivaldybė tęsia tą pačią amoralią sovietinių laikų politiką, kai 1960–1980 metais Didžiosios kapinės buvo sąmoningai naikinamos, o į memorialinio parko formavimo koncepciją buvo tik formaliai atsižvelgiama. Šios kapinės – valstybinės reikšmės architektūros paminklas, tolesnis jų niokojimas miesto infrastruktūros vardan yra absurdiškas ir neatitinka nei paminklų apsaugos, nei žmogiškųjų etikos principų“, – mano docentas.

Pasiteiravus, ar dėl šio projekto sudaryta valstybinė komisija, pašnekovas teigė, kad apie projektą neturi jokios tikslios informacijos, be to, savivaldybė atsisako viešinti tramvajaus linijos planą.

Neoficialiomis žiniomis, numatomos statybos nepalies stačiatikių kapinių dalies, o tai kelia nepasitenkinimą visuomenėje. Rygos miesto taryba elgiasi taip, tarsi nieko nebūtų atsitikę, ir viliasi, kad visa tai bus greit užmiršta.

Apie projektą jokios konkrečios informacijos neturi ir po „Maximos“ griūties Rygoje atkurta statybų valstybinę priežiūrą Latvijoje vykdanti institucija – Latvijos statybos valstybinės kontrolės biuras. „Šiuo metu negalime atsakyti, ar šio projekto kontrolė bus priskirta mūsų įstaigos kompetencijai“ – sakė biuro atstovas Dainis Matulis.

Nubalsavusi už tramvajaus projektą Rygos miesto taryba privalės gauti Valstybinės kultūros paminklų apsaugos inspekcijos pritarimą.

Didžiosios kapinės įkurtos 1773 metais ir apima 22 hektarų teritoriją. Jose išlikę didelės meninės vertės antkapiniai paminklai, charakterizuojantys atitinkamo laikotarpio meno stilių. Čia palaidotas apie šimtas Latvijos valstybei ar Rygai nusipelniusių žmonių.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Orai: paskutinį vasaros savaitgalį – šioks toks pagerėjimas (6)

Antroje savaitės pusėje orai bus vėjuotesni, vieną šalies pusę lietus merks labiau nei kitą....

Liūdna žinia: L. Lekavičius dėl traumos priverstas praleisti Europos čempionatą (91)

Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad per rungtynes su Islandija Lukas Lekavičius patyrė sunkesnę...

Individualių statybininkų įkainiai priartėjo prie įmonių tarifų (194)

Būsto rinkos aktyvumas didina statybininkų darbo įkainius. Nors individualiai dirbantys meistrai...

Metė gerai apmokamą darbą Škotijoje ir grįžo į Lietuvą: nežinau, kur žmonės mato tiek negatyvo (198)

Agnė Butautaitė iš emigracijos grįžo pernai ir iškart ėmėsi veikti – Panevėžio centre,...

Atsarginį variantą jau paruošęs D. Adomaitis pyko: taip ir įvyksta kvailos traumos (19)

Sausakimšoje „Šiaulių“ arenoje Lietuvos rinktinė be didesnio vargo 84:62 susitvarkė su...

Be susižeidusio L. Lekavičiaus likusi Lietuvos rinktinė pranoko Islandiją (220)

Europos čempionatui besirengianti Lietuvos krepšinio rinktinė kontrolinėse rungtynėse Šiauliuose...

Jaunasis filosofas įvardijo, ko trūksta šiuolaikinei kartai (32)

Klasikinių mokslų magistro studijas Kembridže ( Jungtinė Karalystė ) su pagyrimu baigęs ir šiuo...

Nustebsite pamatę: dizaineris sukūrė išskirtinius vandens mylėtojų kostiumus (6)

Žmonėms, kuriems vanduo, jūros bangos ir smėlis yra visas gyvenimas, mados dizaineris Thomas...

Įspūdingomis asmenukėmis išgarsėjęs vaikinas visose savo nuotraukose slepia žinutę vienam žmogui (4)

Natūralu, kad tėvai paprastai nerimauja, kai jų vaikams tenka vykti į užsienį. Tad norėdamas...

Šį bruožą turintys žmonės labiau linkę į neištikimybę (21)

Visi, kurie būna neištikimi savo antrajai pusei, turi vieną bendrą bruožą. Tokią išvada...