Anot pranešimo, incidentas užfiksuotas pirmadienį. Rusijos naikintuvas Su-27 itin staigiai priskrido prie JAV žvalgybinio lėktuvo RC-135, o prisiartinęs per 5 pėdas (maždaug pusantro metro) elgėsi agresyviai ir nepastoviai, provokavo amerikiečių orlaivio įgulą.

Anot šaltinių, tai yra jau 35 JAV ir Rusijos orlaivių bei laivų susitikimas virš Baltijos jūros nuo birželio 2-osios, kai regione vyko tiek NATO, tiek Rusijos karinės pratybos, kuriose dalyvavo dešimtys įvairių lėktuvų, tarp jų žvalgybiniai orlaiviai bei bombonešiai.

Šis incidentas, anot Pentagono pareigūnų, išsiskiria todėl, kad Rusijos naikintuvas amerikiečių lėktuvą perėmė itin „nesaugiai“. Pusantro metro atstumas tarp dviejų orlaivių yra pavojingas, ypač, kai tai dviejų skirtingų šalių kariniai lėktuvai, naudojantis skirtingas ryšio priemones bei procedūras. Menkiausia klaida galėjo baigtis lėktuvų susidūrimu.

„Saugiu“ perėmimu aviatoriai vadina orlaivių perėmimą, kai šis vyksta iš saugaus, bent keliasdešimt metrų atstumo. Iš tokio atstumo galima atlikti pagrindinę perėmimo užduotį – vizualiai identifikuoti orlaivį, jei reikia – ženklais bendrauti su jo įgula.

Pavyzdžiui, Lietuvoje veikianti NATO oro policijos misija nuolat perima Rusijos lėktuvus, skrendančius tarptautinėje oro erdvėje virš Baltijos jūros, tačiau tai daro saugiai, kaip numatyta procedūrose. Tiesa, Krašto apsaugos ministerijos išplatintame pranešime pastebima, kad po tam tikros pertraukos ir ramaus periodo pastarąją savaitę buvo juntamas Rusijos aviacijos suaktyvėjimas.

Rusijos naikintuvas Su-27 ir Britų RAF naikintuvas Typhoon

Virš jūros pasirodė rusų bombonešiai

Birželio 12-18 d. NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai net devynis kartus kilo atpažinti ir lydėti tarptautinėje oro erdvėje virš Baltijos jūros skridusių Rusijos Federacijos karinių orlaivių. Birželio 14-ąją NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai perėmė net šešis Su-27, du Su-24 MR, keturis Su-34, vieną An-26 ir du IL-20. Du Su-27 ir vienas IL-20 pakilo ir leidosi Kaliningrado srityje. Visi orlaiviai skrido be įjungtų atsakiklių, be skrydžių planų, ryšio nepalaikė.

Birželio 15 d. NATO oro policijos funkcijas Baltijos šalyse vykdantys naikintuvai keturis kartus buvo pakelti atpažinti ir palydėti tarptautine oro erdve virš Baltijos jūros skridusius Rusijos orlaivius: aštuonis naikintuvus Su-27, vieną transporto lėktuvą An-26, vieną oro erdvės stebėjimo ir kontrolės orlaivį A-50 ir du strateginius bombonešius Tu-160. Pastarieji virš Baltijos jūros skraido vis dažniau. Tokie lėktuvai paprastai gabena sparnuotąsias raketas.

Tu-160

Incidentai, kai Rusijos naikintuvai „nesaugiai“ perima amerikiečių žvalgybinius orlaivius virš Baltijos jūros kartojasi jau kelerius metus. Vien 2016 metais buvo užfiksuoti keli tokie atvejai, kai pavojingai arti prie amerikiečių lėktuvų RC-135 prisiartinę rusų naikintuvai pavojingai manevravo. Šiemet tokie incidentai fiksuoti balandžio ir gegužės mėnesiais ne tik virš Baltijos jūros, bet ir virš Juodosios jūros.

Kremlių erzina JAV lėktuvai

Tai, jog JAV žvalgybiniai lėktuvai RC-135 patruliuoja virš Baltijos jūros nėra naujiena. Kaip ir bet kuri kita šalis, JAV turi tokią teisę – orlaiviai skraido tarptautinėje oro ervėje, ne tik prie Rusijos, bet ir prie draugiškų NATO valstybių sienos.

Tačiau pats tokių lėktuvų skraidymo faktas jau kurį laiką ypač erzina Rusiją. 2014 metais kilus krizei Ukrainoje ir ypač Rusijai žaibiškai okupavus Krymą, virš Baltijos bei Juodosios jūrų pirmą kartą po kelių dešimtmečių pasirodė JAV žvalgybos orlaiviai. Nesyk modernizuoti, itin jautria signalų sekimo, stebėjimo ir kita žvalgybine įranga aprūpinti lėktuvai RC-135 nuo 2014-ųjų vasario vos per kelis mėnesius atliko net 50 žvalgybinių skrydžių vien virš Baltijos jūros.

Rusija, jos kontroliuojama žiniasklaida bei įvairūs rusų ekspertai nesyk aiškino, kad rusų naikintuvų pilotai elgiasi šauniai, profesionaliai, o incidentus provokuoja patys amerikiečiai, kurie esą neturi teisės skraidyti šalia Rusijos sienų.

Vis dėlto tai nėra tiesa, mat patys Rusijos orlaiviai taip nuolat skraido tarptautinėje erdvėje ir juos kiekvieną savaitę perima ne tik NATO, bet ir neutralių šalių – Švedijos bei Suomijos naikintuvai.

O pats faktas, kad Rusijos naikintuvų pilotai elgiasi agresyviai ir nesaugiai perima JAV orlaivius, anot ekspertų, gali rodyti kelis dalykus – Rusija bando parodyti, kad tebėra karinė galybė, siekia provokuoti NATO, o pastarojo gali manyti, kad ilgą laiką nesitreniravę rusų pilotai yra tiesiog praradę įgūdžius ir todėl elgiasi agresyviai bei neprofesionaliai.

Vienas manevrų, kuriuos pamėgo rusų pilotai – „netaisyklinga statinė“ – sukdamasis aplink savo ašį lankstu staiga apskrido aplink amerikiečių žvalgybinį orlaivį.

„Įsivaizduokite didesnio diametro vamzdį. lėktuvas vamzdžio sienelėmis kyla, apsiverčia ant nugaros, apsisuka, padaro spiralę ir grįžta į horizontalų skrydį. Tai yra tokia netaisyklinga statinė, nesportinė. Tokias statines dažniausiai daro besimokantys. Tai yra pavojingas manevras, ypač jei arti kito objekto“, – DELFI pasakojo Kauno aeroklubo direktorius Algimantas Žentelis.

Tokie manevrai yra sudėtingi ir net profesionalūs pilotai gali klysti. Šaltojo karo laikais JAV ir sovietų lėktuvai nesyk yra susidūrę ore, tad panašūs incidentai gali kartotis ir vėl.

Vykdė ir viešą, ir slaptą misiją

Visa tai nieko nereikštų, jei ne pati detalė, jog po kelių dešimtmečių NATO, ypač JAV vykdo žvalgybinius skrydžius virš Baltijos ir Juodosios jūrų. O aktyvi žvalgybinė veikla Baltijos regione gali reikšti tik viena: JAV domina ir tikrasis Rusijos karinis pajėgumas regione. Siekiama įvertinti grėsmę, o Rusijos dalinių siunčiamus elektroninius signalus medžiojantys žvalgybiniai orlaiviai yra viena svarbiausių priemonių pateikti realų grėsmės įvertinimą: iš siunčiamų signalų galima nuspręsti, kur koks dalinys yra dislokuotas, ar Rusija išties stiprina savo pajėgumus.

JAV lėktuvų misija Baltijos šalyse

Manoma, kad būtent tokią misiją dar balandžio mėnesį vykdė JAV ir Karališkųjų oro pajėgų orlaiviai. Visuomenei buvo pristatyta žinia apie tai, kaip Estiją triukšmingai pasveikino JAV karinių oro pajėgų naikintuvai F-35. Trumpo vizito metu paskraidę orlaiviai pasuko atgal – kirsdami Lietuvos oro erdvę jie ramiai nuskrido į Leikenhito oro pajėgų bazę Jungtinėje Karalystėje.

Tačiau tai tebuvo dėmesį pritraukusi parodomoji dalis, o amerikiečiai vykdė ir iš anksto neskelbtą slaptą misiją – Rusijos radarų galimybes atidžiai stebėjo ne tik jautria modernia žvalgybine įranga aprūpinti F-35, bet ir NATO šalių bei tarptautinėje oro erdvėje pasirodę tie patys RC-135. Vienu metu ore virš Estijos bei Baltijos jūros sukiojosi net trys tokie žvalgybiniai orlaiviai.