Bene paslaptingiausia visame pasaulyje laikoma Kinijos gynybos pramonė visą informaciją apie šalies vykdomas ginkluotės programas laiko po devyniais užraktais. Dėl šios priežasties minėtoji aviacijos ir aeronautikos paroda – vienintelė galimybė pamatyti, ką ruošia Kinijos gynybos specialistai.

Pastaruoju metu pasaulio žiniasklaida nemažai rašė apie Kinijos gynybos sektorių ir jo kuriamas itin galingas ginklų sistemas, nenusileidžiančias toms, kurias turi JAV ir Europos šalys.

Dalis Kinijoje gaminamų ginklų, pavyzdžiui, ilgo nuotolio priešlaivinės raketos ir raketos „žemė-oras“, liudija akivaizdų faktą: Kinijos karinės pajėgos pajėgios mesti iššūkį JAV karinio jūrų laivyno pajėgoms ir atimti iš Amerikos galimybę laisvai veikti konkrečiose Ramiojo vandenyno teritorijose.

Tačiau klausimai, kaip Kinijos kariuomenė, esant reikalui, ketina imtis aktyvių karinių veiksmų, ir ar sugebėtų veikti šiuolaikinio karo sąlygomis, ir toliau lieka iki galo neatsakyti.

Autonomija mūšio lauke

Šiandien kovos lauke vadovaujamasi principu: kuo daugiau autonomijos, savarankiškų sprendimų, kuriuos priimti skatinamos ir žemiausios grandys. Argumentas labai paprastas – laikas didžiausia vertybė.

Pergalės garantas yra sėkminga invazija į priešo sprendimų priėmimo schemą, įprastos tvarkos suardymas. Svarstydami, ar suteikti galimybę atskiriems segmentams priimti savarankiškus taktinius sprendimus, išvengiant daug laiko suryjančių formalumų kariuomenės hierarchijoje, Kinijos karinių pajėgų vadai patiria nemenką išbandymą – jiems tokia tvarka atrodo nepriimtina.

Kalbant apie naujos kartos ginklus, šiais metais Žuhajuje daugiausia dėmesio sulaukia naujasis Kinijos inžinierių projektas – naikintuvas „Shenyang FC-31“ (arba J-31). Tai pirmasis kartas, kai Kinijos pareigūnai ryžosi visiems pademonstruoti naujausią kūrinį pradinėje jo kūrimo stadijoje, juk dažniausia tenka laukti, kol naujovė pradedama naudoti šalies pajėgose.

„Shenyang FC-31“ primena radarais sunkiai susekamą amerikiečių „Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter“ klasės naikintuvą. Tai jau antrasis, tačiau mažesnis, radarais nesusekamo lėktuvo modelis, sukurtas ir gaminamas Kinijoje.

„Shenyang FC-31“ vyresnysis brolis – „Chengdu J-20“ – pirmą kartą į orą pakilo 2011 metų sausį, tačiau nuo to laiko apie jį niekas daugiau negirdėjo.

„Shenyang FC-31“ išoriškai tikrai panašus į radarais nesusekamą monstrą, jo forma šiek tiek primena F-35. Sunku pasakyti, ar šio naujo naikintuvo kūrėjams iš tikrųjų pasisekė sukurti lėktuvą, sugebantį pergudrauti radarus – juk informacijos apie jo gamyboje panaudotas medžiagas ar tikslią variklių vietą lėktuvo viduje nėra; nėra aišku, kaip tikimasi maksimaliai sumažinti variklių šiluminį susekamumą.

Dizainas su trūkumais?

Kaip ir kiti Kinijos karinių pajėgų turimi naikintuvai, FC-31 naudojami Rusijoje pagaminti varikliai. Šiuo konkrečiu atveju pasirinkti du „Klimov RD-93“ modeliai. Tai patobulintos variklių, naudojamų garsiajame „Mikojan MiG-29“, versijos.

Sklido gandai, kad grupelė perbėgėlių dizainerių iš Mikojano biuro Maskvoje prisidėjo prie naujo Kinijos radarais nesusekamo naikintuvo kūrimo proceso, tačiau vyresnysis Rusijos lėktuvų gamintojo „MiG“ pareigūnas patikino, kad „ne, kiek man žinoma, kinai dizainu pasirūpino patys, panašu, kad jiems neblogai pavyko“.

„MiG“ atstovas gali būti teisus. Tokios rūšies lėktuvas, sukurtas ir pagamintas talkinant rusams, greičiausiai būtų geresnis.

FC-31 skrydžio analizė atskleidė, kad jis eikvoja per daug energijos – atlikdamas posūkio manevrą, praranda aukštį. Net ir lėktuvui tolygiai skrendant reikiamame aukštyje, pilotas, norėdamas išlaikyti turimą aukštį, privalo pasirūpinti variklių forsavimo kameromis. Tokių aerodinaminių klaidų inžinieriai ir dizaineriai iš Rusijos nebūtų padarę.

Specialistai iš Vakarų pažymi, kad į Žuhajų atskraidintas FC-31 buvo „švarus“, beginklis, o tai reiškia, kad reikiama ginkluote tikrai misijai aprūpintas lėktuvas būtų dar sunkesnis ir danguje pasirodytų dar prasčiau.

Tik sutapimas?

Taigi kodėl Kinijos gynybos pareigūnai nusprendė prieš visus puikuotis per sunkiu ar per mažai galios turinčiu (galbūt tinka ir abu apibūdinimai) lėktuvu?

Tai galėtų būti netiesioginis signalas Vašingtonui, laiko prasme neatsitiktinai sutampantis su prezidento Baracko Obamos vizitu Kinijoje, kur jis dalyvavo APEC viršūnių susitikime. Potekstė aiški: „Kinija žymiai stipresnė, nei jūs manote“.

Tai jau ne pirmasis toks Kinijos bandymas pasinaudoti savo gynybos pramone kaip būdu pademonstruoti turimą ar tariamą galią. 2011 metų sausį, kai J-20 atliko pirmąjį skrydį, tuometinis JAV gynybos sekretorius Robertas Gatesas kaip tik lankėsi Pekine. Visiems buvo akivaizdu, kad skrydžio laikas pasirinktas tikslingai.

Deja, šį kartą kaip reikiant pasirodyti kinams nepavyko.

Daugumai didesnį įspūdį būtų palikę internete išplatintos FC-31 nuotraukos, o ne gyvas pasirodymas aviacijos parodoje.