Juo sutiko pasirūpinti giminaitė. Kadangi Lietuva ne Norvegija, socialiniai darbuotojai neskuba teismo prašyti atimti jiems teises į vaiką. Jie mėgina atvesti gimdytojus į protą ir juos stebi.

Sugyventiniai anksčiau buvo sutikę gydytis nuo alkoholio priklausomybės. Panevėžio rajono savivaldybė sumokėjo už medikų paslaugas. Pora negėrė 8 mėnesius, susitvarkė namus. Tačiau per Velykas nebeištvėrė – vėl įniko į svaigalus.

Seniūnijos darbuotojai, prieš kelias dienas nuvykę į minėtos šeimos namus, kūdikio tėvus vidury dienos rado snaudžiančius prišnerkštame būste tarp alaus bambalių.

Socialinei darbuotojai ir seniūnui pora teisinosi švenčianti vaiko dviejų mėnesių gimtadienį ir apverkianti jo paėmimą.

Pasak seniūno Albino Jacevičiaus, dabar sugyventiniai išsiblaivė, atgailauja ir prašo grąžinti jiems vaiką.

Spręs teismas

Šią savaitę Seimas pritarė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtam Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projektui, kuriame numatyta, kad vaiko paėmimas iš šeimos būtų kraštutinė priemonė, jis būtų vykdomas tik gavus teismo leidimą, išskyrus atvejus, kai kyla grėsmė vaiko gyvybei ar sveikatai.

Vaiką būtų galima iš tėvų paimti socialiniams darbuotojams ne mažiau kaip metus dirbus su krizę patiriančia šeima, išnaudojus visus galimus pagalbos būdus ir nelikus galimybės palikti vaiko augti šeimoje. Tai yra išnaudojus visas įmanomas tėvų auklėjimo priemones.

Teisėjas galės neišduoti leidimo, jeigu matys, kad savivaldybės specialistai per mažai padėjo vaikui ir šeimai. Teismas galės įpareigoti savivaldybę tęsti pagalbos ir paslaugų teikimą vaikui ir šeimai, vaiko neatskiriant nuo tėvų.

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Algimanta Pabedinskienė sako, kad dabar darbas su šeima prasideda per vėlai, kai ji jau išgyvena krizę. Todėl esą reikia persiorientuoti – teikti prevencinę pagalbą ir socialines paslaugas, kad tėvai įgytų socialinių įgūdžių ir galėtų tinkamai pasirūpinti vaikais.

Etatų lengva ranka nedalija

Miežiškių seniūnas A. Jacevičius nerimauja, kad viena socialinė darbuotoja, dirbdama su rizikos šeimomis, nepajėgs sužiūrėti visų 24 sąraše esančių šeimų. Pagal normatyvus vienam socialiniam darbuotojui turi tekti 17–20 šeimų. Miežiškių seniūnijoje pernai jų buvo 18.

Seniūnas svarsto prašyti rajono Savivaldybės skirti dar pusę etato darbui su socialinės rizikos šeimomis.

Panevėžio rajono savivaldybės Personalo administravimo skyriaus vedėja Stasė Venslavičienė teigia, kad sunku tikėtis, jog Socialinės apsaugos ir darbo ministerija šiemet rajonui skirtų papildomų etatų dirbti su socialinės rizikos šeimomis.

„Praėjusių metų pabaigoje mes prašėme vieno etato šiems metams, o gavome pusantro. Išdalinome seniūnijoms, kurioms labiausiai reikėjo“, – sakė ji.

Tarp gavusiųjų papildomus etatus Miežiškių seniūnijos nebuvo.

Pasak S. Venslavičienės, prašyti papildomų etatų būtų galima, jei rajone daugėtų socialinės rizikos šeimų. Savivaldybė kas ketvirtį teikia ministerijai ataskaitas apie tokių šeimų skaičių. Šių metų balandžio 1 dienos duomenimis, rajone socialinės rizikos šeimų sąraše buvo 254 šeimos, kuriose auga 622 vaikai. Paskutinį praėjusių metų ketvirtį – 272 šeimos, dar 66 buvo nuolat stebimos.
Didelės, Krekenavos, Ramygalos, seniūnijos dirbti su tokiomis šeimomis turi po 2 etatus, likusios – nuo 1 iki 1,78 etato.

Personalo administravimo skyriaus vadovės teigimu, seniūnijoms sudėtinga tolygiai išdalyti etatus, nes socialinės rizikos šeimų skaičius kinta.

Tai patvirtino ir rajono Vaikų teisių apsaugos skyriaus vedėja Irena Matuzevičienė. Pasak jos, džiaugtis, kad jų mažėja, dar anksti. Vaikų teisių apsaugos specialistai ir socialiniai darbuotojai seniūnijose sako, kad jiems ir dabar tenka didelis krūvis. Efektyviam prevenciniam darbui, apie kurį kalba minėto įstatymo kūrėjai, reikėtų didesnių pajėgų.

Uždraus fizines bausmes, neleis palikti vienų

Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projekte, be kita ko, siūloma uždrausti vaikams taikyti fizines bausmes. Taip pat siūlyta neleisti dirbti su vaikais asmenims, kurie buvo teisti už seksualinius nusikaltimus prieš vaikus, net jeigu teistumas išnykęs. Tačiau Seimas tam nepritarė.
Kadangi dabar įstatymais neapibrėžta, kokio amžiaus vaikų negalima palikti vienų namuose, ministerija mano, kad tai reikėtų reglamentuoti. Siūloma, kad vaikai iki 7 metų negalėtų būti palikti be suaugusių ar vyresnių nei 14 metų asmenų priežiūros.

Nuo 22 valandos iki 6 val. ryto 7–14 metų vaikai negalėtų būti palikti be pilnamečių asmenų priežiūros.