Performanso su išmatomis VDA norėjęs menininkas savo idėją įgyvendino galerijoje šalia Aušros Vartų

 (308)
Vasarą menininkui Dariui Šidlauskui neleista Vilniaus dailės akademijos Gotikinėje salėje išmatomis piešti pasaulio žemėlapio, tačiau atkaklus panevėžietis pasiekė savo. Sostinės galerijoje atidaryta D. Šidlausko paroda „Globalizacija. Lokalizacija. Idiotizmas. Absurdas“, kurioje galima išvysti ir išmatomis ant popieriaus parašytus pasaulio šalių pavadinimus, ir į mėginėlius supilstytą spermą.
Performanso su išmatomis VDA norėjęs menininkas savo idėją įgyvendino galerijoje šalia Aušros Vartų
© DELFI (T.Vinicko nuotr.)

Šalia Aušros Vartų esančioje galerijoje AV17 atidaryta SD slapyvardžiu prisistatančio menininko D. Šidlausko paroda pavadinta „Globalizacija. Lokalizacija. Idiotizmas. Absurdas“. Joje eksponuojami keli gaubliai iš pelenų, o pagrindinis gaublys – iš išmatų. Ant balto popieriaus lapų pasaulio šalių pavadinimai užrašyti išmatomis. Kitame parodos kambaryje galima išvysti ir į plastmasinius indelius supilstytų spermos mėginių, pavadintų „Uždaryta sėkla“.

Parodoje taip pat eksponuojami auksinis fotelis su ties sėdimąja vieta išlindusiu pjūklu, žvakėmis tapusios pakeltos rankos, auksinis teroristo kostiumas, laisvą kalbą simbolizuojanti uždaryta auksinė dėžė, iš kurios sklinda triukšmas.

Darius Šidlauskas
Darius Šidlauskas
© DELFI (Š.Mažeikos nuotr.)

„Parodoje kalbama apie globalizacijos erą ir globalumo apraiškas, kuriose globalumo idėja yra stipriai sukaustyta rasistinių nacionalistinių ir galios siekimo formų. Žmogus negali priklausyti kuriai nors valstybei, o valstybė negali pavergti žmogaus. Toks išliekantis santykis – tai rasistinių požiūrių ugdymas“, – DELFI savo idėją aiškino D. Šidlauskas, dirbantis Panevėžio futbolo komandos „Ekranas“ masažuotoju.

Pašnekovas patikino, kad fekalijos ir viskas, kas yra parodoje, tikra. „Menas neturi būti tik linksmas pasivaikščiojimas neprisiliečiant prie tikrumo. Meno kūriniai – laisvo balso įrankiai. Jei aš sakau, kad tai yra šūdas, tai ir turi būti šūdas, o ne drobėje aliejiniais dažais pateiktas šūdo atvaizdas, prie kurio nėra baimės prisiliesti ir išsitepti“, – kalbėjo D. Šidlauskas.

Menotyrininkė: tai labai vaikiška ir labai pigu

„Manęs tai visai nestebina, tai toks senas nusibodęs dalykas. Bet visada svarbu, kaip konceptualiai medžiaga panaudojama. Yra buvę ir dramblio mėšlo, ir šuns, ir žmogaus, ir kraujo, ir išmatų, ir įvairių išskyrų, ir menstruacijų kraujo. Ne tame esmė – esmė tai, ką jis iš to padarė“, – išgirdusi apie D. Šidlausko parodą, kalbėjo menotyrininkė, galerijos „Akademija“ direktorė Ramutė Rachlevičiūtė.

Pasak R. Rachlevičiūtės, tokie dalykai buvo populiarūs prieš pusamžį. Išsivysčiusioje, sočioje, švarioje Vakarų visuomenėje tai sudarė kontrastą. „O mes dar esame pakankamai neapsitvarkę, nevalyvi, pas mus, manau, turėtų būti kiti kontrastai. Ko gero, D. Šidlauskas eina pačiu pigiausiu keliu – nori, kad apie jį visi sužinotų ir kalbėtų. Kas čia naujo? Tai jau nusibodę, kokia visi to prasmė. Reikia pažiūrėti į analinę Froido stadiją – pagal mane, tai labai vaikiška ir labai pigu“, – kalbėjo menotyrininkė. Jos manymu, D. Šidlauskas siekia skandalo ir efekto.

R. Rachlevičiūtė skeptiškai įvertino ir D. Šidlausko skundus, esą dailės akademija neleido gintis magistrinio ir atlikti performansą su išmatomis. Jos teigimu, Skulptūros katedra absoliučiai atvira patiems drastiškiausiems ieškojimams – pašnekovė netiki, kad darbas galėjo būti per drąsus dėl pasirinktos medžiagos.

Galerija: projekte nagrinėjama pasaulio be geografinių ribų ir sienų tema

Parodą eksponuojanti galerija AV17 tvirtina, kad projekte nagrinėjama pasaulio be geografinių ribų ir sienų tema. Kaip teigiama galerijos pranešime žiniasklaidai, projekte „Globalizacija. Lokalizacija. Idiotizmas. Absurdas.“ D. Šidlauskas nagrinėja šių keturių sąvokų tarpusavio veiką.

„Autoriaus manymu, jos daro įtaką viena kitai, o galutiniu rezultatu lieka absurdas. Kaip žymus urbanistikos teoretikas Peteris Marcuse`s yra pasakęs, „Globalizacija yra ypatinga kapitalizmo forma, kapitalistinių santykių plėtra į plotį (geografiškai) ir į gylį (besiskverbianti į vis daugiau žmogaus gyvenimo aspektų)“. Būtent šiuos abu aspektus ir nagrinėja S.D., pasitelkdamas Vakarų bei Rytų filosofines ideologijas, skirtingų jų atstovų mintis, remdamasis mitais ir tikromis istorijomis – jis atranda savąją formulę: globalizacija-lokalizacija-idiotizmas-absurdas. Šiame projekte yra nagrinėjama pasaulio be geografinių ribų ir sienų tema, gilinamasi į vienos bendros kalbos egzistavimo galimybę, realybę nagrinėjant per mitinę ir istorinę prizmę“, – aiškina galerija.

Pranešime rašoma, kad autorius savo darbuose nagrinėja ne tik valstybės, kaip geografinio, bet ir kaip institucinio objekto, sunykimą, jos funkcijų susiaurėjimą, palaipsnį galių menkėjimą. Tuo pačiu yra šnekama apie žmogaus, kaip kapitalistinės visuomenės vieneto, sumenkėjimą, kuomet kapitalas kuria kapitalą be žmogaus įsikišimo. Idėjiniam projekto išpildymui tolygiai svarbus ir estetinis pateikimas, kuris išsiskiria neįprastų ir itin skirtingų medžiagų panaudojimų bei derinimu.

Galerija pažymi, kad autoriaus darbai išsiskiria konceptualumu bei neįprastų medžiagų naudojimu kuriant objektus, instaliacijas ar performansus. Menininko naudojamos priemonės objektams kurti ne pašiepia šiuolaikinę santvarką, tačiau parodo ją iš tikrosios pusės, nebijo šokiruoti visuomenės.

D. Šidlauskas yra dalyvavęs daugelyje grupinių parodų Lietuvoje, Olandijoje, Prancūzijoje,
Ispanijoje, Austrijoje bei surengęs ne vieną personalinę parodą. Nuo 2009 m. pristatė personalinius projektus „In to forest“, „Bombs on trees“, „Segmentation“, „Šaudykla“ bei daugelį kitų. 2011 metais S.D. atrankoje į tarptautinį konkursą „Jaunieji Europos kūrėjai“ tapo vienu iš laimėtojų, o projekto metu kūriniai eksponuoti grupinėse parodose daugelyje Europos šalių.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Lietuvoje

Orai: ruošiama gaivos dozė (3)

Savaitgalį, paskutinėmis liepos dienomis, temperatūra nesikeis. Nors termometrų stulpeliai vis dar kils ganėtinai aukštai, tačiau tvankuma nebevargins. Poilsio dienomis saulę dažnai temdys debesys, numatomi trumpi lietūs. Rugpjūtis žada prasidėti gaiviau.

Kauno „Holivudas“: garsiausiame bendrabutyje – karštos sekso scenos duše ir nesibaigianti šventė (54)

Kaip filmuose – nuolatinis veiksmas. Pareigūnai ir ugniagesiai čia kasdienybė. Karštos sekso scenos bendruose dušuose. Pro langus skriejantys daiktai, o kartais ir naminiai gyvūnai. Tokios tikros dramos vyksta Kauno „Holivude“. Taip vadinamas bene garsiausias laikinosios sostinės bendrabutis, kuriame dauguma butų yra socialiniai būstai.

Nykstanti Lietuva. Liūdnas paveikslas: vaiduokliški namai ir tušti kaimai (968)

Lietuvoje jau senokai prasidėjo sodybų tuštėjimo metas, kaimuose liko tuščios, apleistos sodybos, kai kur jau nebegyvena nei vieno žmogaus ir vietovės nyksta iš žemėlapio. Emigracijos ir urbanizacijos ženklai ir pastatai – vaiduokliai aiškiai matomi važiuojant per Lietuvą.

Viceministras nesutinka, kad penktadalis Lietuvos skursta: gyvenimas gerėja (520)

Duomenys, kad penktadalis Lietuvos gyventojų skursta, yra už 2014 m., o kiek dabar žmonių skursta, žinosime 2018 m., LRT RADIJUI sako Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos viceministras Gintaras Klimavičius. Jo teigimu, dabartinė situacija daug geresnė ir gyvenimas gerėja, tik „už tuos gerus darbus, kurie buvo padaryti dabar, tik kitos vyriausybės galės pliusus prisiimti“.

Rugpjūčio prognozė: sulauksime ir +30, bet viena diena viską pakeis (65)

Liepos pabaigoje varginusi tvankuma palengva išsikvepia, tad pirmosios rugpjūčio dienos taip pat bus šiltos, tačiau ne per karštos, numatomas dažnesnis lietus.