Buvęs Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) narys, teisinį išsilavinimą turintis Jonas Udris yra įsitikinęs, kad teisiniu požiūriu „Naisių vasara“ yra tiek pat politinė reklama, kiek „Simpsonai“, kurie taip pat nuspėjo kai kuriuos politinius įvykius, arba „Zero 3“, kuriame irgi buvo politinio gyvenimo epizodų.

„Kalbant kriminalistiniais terminais, turi būti tiesioginė tyčia politinėje reklamoje. Jeigu mes turėtume duomenų, kad Ramūnas Karbauskis, rašydamas scenarijų arba kurdamas, mecenuodamas tą serialą turėjo tikslą motyvuoti rinkėjus balsuoti už jį rinkimuose, tokiu atveju tai be abejo būtų politinė reklama, ir turėtų kelti pasekmes“, – sakė J. Udris.

Pasak VRK nario, politinę reklamą reguliuoja įstatymas, kuris sako: draudžiama finansuoti iš juridinių asmenų, politinė reklama politinės kampanijos laikotarpiu turi būti pažymėta. Politinė reklama yra veikla nukreipta motyvuoti rinkėjus, skleisti politinę programą . „Tai turi būti labai aišku, betarpiška ir vienareikšmiška“, – pabrėžė J. Udris.

Neatmeta, kad turėjo įtakos rinkimų rezultatui

Vladas Gaidys

Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ direktorius, sociologas Vladas Gaidys prisipažino pats serialo nežiūrėjęs, tačiau pastebėjo, kad tuomet, kai padidėjo aktyvumas susijęs su Naisiais pradėjo kilti ir valstiečių–žaliųjų reitingas.

„Prieš keletą metų pradėjo po truputį augti tos partijos reitingas, niekaip aš negalėjau suprasti priežasčių. Žurnalistai pradėjo klausinėti, jie gal ir tą „Naisių vasarą“ nurodė, bet ten – ir kažkokie teatrai, parodos, piliakalnį supylė, vaikai važiavo į renginius. Vyko kažkokia labai galinga veikla, kuri nepatekdavo į žiniasklaidos dėmesį Vilniuje. „Naisių vasaros“ aš nemačiau, bet tai buvo vienas iš, turbūt, sėkmingų kultūrinės eigos epizodų, kuri juos atvedė į triumfą“, – sakė V. Gaidys.

Žurnalistei Ritai Miliūtei dėl to, kad „Naisių vasaroje“ yra propaguojama valstiečių partija, abejonių nekyla. Ji kartu su dar dviem kolegomis per beveik mėnesį peržiūrėjo serialą, ir padarė žurnalistinį tyrimą, kurį rodė „Laisvės TV“ laida R.I.T.A.

„Serialas buvo rodomas tais metais, kai buvo referendumas dėl žemės pardavimo užsieniečiams ir atominės elektrinės. Antireferenduminė retorika tikrai yra seriale. Taip pat yra rodoma prieš skalūnų gavybą Lietuvoje“, – sakė R. Miliūtė.

Žurnalistė atkreipė dėmesį, kad seriale tiesiogiai neminimas valstiečių–žaliųjų partijos pavadinimas, tačiau „lyrinis herojus skaito valstiečių programą, ir jam viskas tinka – tarsi ji jo žodžiais būtų parašyta, jis viskam pritaria“.

Siūlo dėti tašką istorijoje

Jonas Udris

Buvęs VRK narys su žurnalistės įžvalgomis nesutinka, o R.I.T.A. laidų cikle parodytą realybės ir serialo ištraukų kompiliaciją lygino su analogiškais video filmukais apie „Simpsonus“.

„Šiandien kas vyksta, iš visos pagarbos R. Miliūtei – ji pritempinėja šitą dalyką. Morališkai ji, galbūt, teisi, bet gali daug tokių dalykų iš konteksto paimti ir pritempti“, – sakė J. Udris.

Pasak jo, vadovaujantis prielaida, kad „Naisių vasara“ buvo sugalvota, kaip priemonė laimėti rinkimus, buvusios sudėties VRK turėtų pripažinti, kad pražiūrėjo ir neužkardė politinės reklamos.

„Mes būtume pripažinę „Naisių vasarą“ politine reklama, būtų televizijos direktorių nubaudę, jie būtų nuėję į teismą, ir jis būtų pasakęs, kad nėra tiesioginio priežastinio ryšio. Tada mes šiandien būtume turėję dešimt tokių serialų – būtų serialas „Raudona rožė“, „Mėlynos kregždutės“, „Viskio dėžutė“ ir „Naisių vasara“. Mūsų rinkimų kampanija būtų serialų konkurencija“, – sakė J. Udris.

„Naisių vasarą“ rodė dvi televizijos LRT ir TV3. Pasak buvusio VRK nario, jei serialas dar būtų pripažintas politine reklama, tokiu atveju televizijos nenukentėtų.

„Kas grėstų televizijai, kuri rodė „Naisių vasaros“ serialą, bet rytoj VRK pripažįsta, kad tas serialas arba atskiri jo epizodai yra politinė reklama? Nieko nebūtų, kadangi tik dabar pasirodė, kad tai buvo. Dar reikia žinoti, kokiu metu tai buvo rodoma, ar politinės kampanijos, ar ne politinės kampanijos laikotarpiu“, – sakė J. Udris.

Tačiau jis nemato galimybių tokį politinės reklamos buvimo faktą įrodyti teisiškai.

„Šitoje situacijoje reikia dėti brūkšnį ir pasakyti, kad ji neturi atsakymo, bet ji iškėlė pagrindinę problemą, kad šiandieninis politinės kampanijos reguliavimas yra blogas. Šiandien naujų politinių jėgų atsiradimas Lietuvoje yra paralyžiuotas“, – sakė J. Udris.

Siūlo keisti teisinę bazę

Pasak jo, šiuo metu reikėtų apsispręsti, į kokios šalies teisinį reguliavimą, apibrėžiant politinės reklamos taisykles, norime lygiuotis. Nes dabartinė situacija esą nėra tinkama.

„Su mūsų reguliavimu mes pastatome save į spąstus, visi buvę valdantieji su savo nuolatiniais politinės reklamos tobulinimais, draudimais ir užsmaugimais nuvarė į tokią situaciją, kokią mes turime. Šiandien turime kvailas politinės reklamos taisykles, ir jas bandome taikyti kaldami prie kryžiaus žmogų, kuris pagal mūsų sąmokslo teoriją, kad „Naisių vasara“ yra politinė reklama, labai gudriai visus išdūrė ir liko formaliai teisus“, – sakė J. Udris.

Pasak buvusio VRK nario, vakarų šalyse yra įvairių politinės reklamos reguliavimo modelių – nuo visiško draudimo, yra dalinio ribojimo ir liberalūs.

„Turime apsispręsti, į kokį modelį mes lygiuosimės. Jei orientuojamės į draudiminį – tokiu atveju reikia visus draudimus suvaržyti, bet mes tada eisime prie absurdo, nes mes bet kokį draudimą rasi kaip apeiti“, – sakė J. Udris.

Jis asmeniškai palaiko liberalų reguliavimą, kartu nustatant įpareigojimą maksimaliai atskleisti visų politinės partijos ir politinės kampanijos dalyvių finansus.

„Visos įplaukos, išlaidos, visi rėmėjai, visos smulkmenos turi būti kaip po stiklu. Tada – jokio skirtumo, ar tau davė koncernas, ar koncernas išmokėjo akcininkui dividendus, ir tada koncerno akcininkas tave parėmė kaip fizinis asmuo. Arba paskui prasideda dėžutės.. Tai geriau paimk ir paremk tiesiogiai“, – kalbėjo J. Udris.

Įstatymas „guminis“

Buvęs ilgametis VRK pirmininkas Zenonas Vaigauskas per diskusijas dėl „Naisių vasaros“ teigė pajutęs, kad pats politinės reklamos apibrėžimas yra sunkiai suvokiamas.

„Grubiai kalbant, politinė reklama yra ta informacija, kuri yra skleidžiama kandidato naudai ir viršija įprastinį informacijos lygį. Pagal įstatymą, neužtenka to, kad kandidato vardą populiarina, bet turi populiarinti kandidato vardą daugiau nei įprastai“, - dėstė Z. Vaigauskas.

Buvęs VRK pirmininkas sutiko, kad apibrėžime minimas terminas „kaip įprasta“ yra „guminis ir subjektyvus“.

„Bet iš principo visi supranta, kas tai yra“, - sakė Z. Vaigauskas.

Neįžvelgė politinės reklamos

Kaip rašoma VRK komisijos 2017 m. birželio 14 d. darbo grupės išvadoje, komisija nuo 2016 m. gegužės 20 d. iki 2016 m. spalio 4 d. gavo ne vieną skundą dėl valstiečių–žaliųjų ir jos pirmininko R. Karbauskio veiksmų, galimai neatitinkančių įstatymų reikalavimų. Tarp jų – ir dėl serialo „Naisių vasara“.

VRK 2016 m. birželio 9 d. gavo raštą, kuriame prašoma išaiškinimo dėl TV3 eteryje numatomo transliuoti serialo „Naisių vasara“, kurio mecenatu ir sumanytoju pristatomas Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) pirmininkas.

Buvo prašoma atsakyti, ar akivaizdžiai demonstruojama informacija, pasirodanti minėto serialo kiekvienos serijos pabaigoje nėra politinė reklama. Pažymima, kad kiekvienos serijos pabaigoje žiūrovams yra pateikiama informacija, kad vienas iš dviejų scenarijaus autorių yra R. Karbauskis, taip pat dėkojama rėmėjams, kurių vienas – „Agrokoncerno“ grupė, kurios prezidentas yra R. Karbauskis.

VRK dėl informacijos kreipėsi į UAB „TELE–3“, kuri atsakė, kad serialas „Naisių vasara. Sugrįžimas“ Seimo rinkimų politinės kampanijos metu dar nebuvo rodomas, todėl nei teisinio, nei loginio pagrindo nagrinėti, ar jis pažeidė Finansavimo įstatymą ar kitus įstatymus nėra.

Serialas 2010–2012 m. buvo rodomas per TV3, o vėliau per nacionalinį transliuotoją LRT.

VRK kreipėsi ir į UAB „Videometra“ savininką Rolandą Skaisgirį, kuris 2016 m. liepos 12 d. rašte aiškino, kad serialo apie kaimo gyvenimą idėjos autoriais laiko save ir R. Karbauskį. Kiek pamena, jie apie serialo idėją pradėjo diskutuoti 2008 ar 2009 metais.

Informacijos, kokia suma serialą „Naisių vasara“ rėmė R. Karbauskio įmonė „Agrokoncernas“, R. Skaisgirys neturėjo. Ar R. Karbauskis asmeniškai rėmė serialo kūrimą, R. Skaisgirys nežinojo.

VRK žiniomis, R. Skaisgirys pasiūlė pasirinkti serialo režisieriui Sauliui Balandžiui aktorių Aurimą Žvinį Pijaus vaidmeniui. Jis nepastebėjo, kad aktorius būtų panašus į R. Karbauskį, ir prisimena, kad atrankos metu aktorius buvo su ūsais ir barzda.

R. Karbauskis, VRK žiniomis, „visuomet noriai kartu dirbdavo kuriant serialą (…), rašė scenarijų, dalyvavo filmavimuose“.

UAB „Agrokoncernas“ 2013 m. ir 2014 m. finansiškai parėmė UAB „Videometra“, kuriančią serialą, tačiau iš R. Karbauskio įmonė finansinės paramos negavo.

VRK peržiūrėjus daugumą „Naisių vasaros“ 7–ojo sezono serijų nenustatė, kad jame būtų agituojama už ar prieš LVŽS ar partijos pirmininką R. Karbauskį, ar siekti paveikti rinkėjus už juos balsuoti Seimo rinkimuose.

Išvadose teigiama, kad teigti, kad serialo 7–asis sezonas yra partijos arba jos pirmininko politinė reklama nėra pagrindo. Nepasitvirtino ir skundo teiginys, kad serijų titruose kaip vienas iš scenarijaus autorių nurodomas R. Karbauskis, o vienas iš rėmėjų – UAB „Agrokoncernas“.