Rusijai skirto vakaro anonsui pramogų centras panaudojo perdarytą 1919–1920 metų propagandinį bolševikų plakatą, kvietusį užsirašyti į savanorius.


Panevėžiečių nesuprato

Raudonarmiečiui nuo pilotės nuėmę žvaigždę renginio organizatoriai pakoregavo originalų užrašą ir pridėjo, jų nuomone, Rusiją panevėžiečiams turėjusių reprezentuoti akcentų – degtinės ir raugintų agurkų. Vakarėlio dalyviams organizatoriai pažadėjo rusiškos muzikos, 40 proc. stiprumo gėrimų, agurkų ir pranašumą dėvintiesiems raudonai.

Maža to, rusišką vakarą anonsuojančiame plakate lietuviškas tekstas užrašytas rusiškomis raidėmis, tarsi aliuzija į tamsiausią Lietuvos istorijos laikotarpį – spaudos draudimo metus, kai caro valdžiai vykdant rusinimo politiką lietuviškos knygos leistos kirilica.

Socialiniame tinkle paskelbtas toks renginio anonsas internautų buvo įvertintas nevienareikšmiškai.
„Čia rimtas „tūsas“ ar kažkas „prikolina“? – stebėjosi vienas socialinio tinklo lankytojas.

Kitas pažadėjo atsivežti Kijevo kotletų – sprangų kąsnį tokio kontroversiško vakaro organizatoriams.
„Tai tiesiog peržengia sveiko proto ribas. Šventvagiškiausia tai, kad šalia visų okupacinių simbolių nesivarginta lietuvišką tekstą perrašyti kirilica. Tikriausiai manyta, kad tai bus labai šmaikštu, bet, deja, padaryta referencija į Muravjovo koriko laikotarpį ir lietuviško rašto draudimą. Vis dėlto esu įsitikinęs, kad panevėžiečiai labai sąmoningi žmonės ir sureaguos atitinkamai“, – mano Vilniuje gyvenantis Ignas Zimaitis.

Geriau už degtinę nerado

Iki bankroto pramogų centrui vadovavęs, o dabar jo dvasiniu konsultantu visuomenei prisistatantis Egidijus Butkevičius nebuvo patenkintas žiniasklaidos dėmesiu prieštaringai vertinamam renginiui. Jis aiškina, esą tai buvo tik vienas vakaras iš ciklo, skirto įvairių šalių kultūrai pristatyti. Dėmesys pastarajam verslininką papiktino.

Rusiškai kultūrai pristatyti renginio organizatorius nesurado nieko tinkamiau už bolševikinę simboliką, kirilicą, degtinę ir agurkus. E. Butkevičius neslepia, jog tokia anonso tematika tikėtasi pritraukti daugiau publikos.

„Buvo Graikijos, Meksikos tema, bet kažkodėl jūsų nesudomino. Kuo čia išskirtinė Rusija? Dėl to, kad mūsų valdžios atstovai labiau nusiteikę prieš Rusiją nei kita Europos dalis?“ – kaltų bandė ieškoti juodžiausius Lietuvos istorijos puslapius pramoginio renginio reklamai išnaudojęs E. Butkevičius.

Anot jo, šiame renginyje ir jo anonse politikos nereikia ieškoti, atseit organizatorių idėja buvusi pristatyti Rusijos kultūrą.

„Mes nesame jokia politinė organizacija, jokia politinė partija, niekam neatstovaujame. Mes organizuojame pramogas. Negalime sakyti, kad esame apolitiški ir nieko nesuprantame, bet Putinas nėra visa Rusija. Be Putino yra dar ir Puškinas. Yra tradicijos, rusų kultūra, rusų muzika – daug gražių dalykų“, – renginio idėją bandė pagrįsti E. Butkevičius.

Tačiau rusiškai kultūrai pristatyti renginio organizatorius nesurado nieko tinkamiau už bolševikinę simboliką, kirilicą, degtinę ir agurkus.

E. Butkevičius neslepia, jog tokia anonso tematika tikėtasi pritraukti publikos. Esą rusiški simboliai, tokie kaip meška, pramogų centro lankytojams nebūtų patrauklūs.

„Bet koks spausdinys, garso ir vaizdo įrašas turi paslaugų vartotoją patraukti. Jei mes būtume nupiešę meškutį, abejoju, ar kas būtų atkreipęs dėmesį. Tokį plakatą pasirinkome, nes jis visiems labai gerai žinomas ir visi jį sieja su Rusija. Tikriausiai nėra nė vieno labiau nuvalkioto rusiško plakato, kaip šis. Jeigu amerikiečių dėdei Semui uždėtume kepurę su JAV vėliava, visi suprastų, kad tai JAV simbolis. O čia – Rusijos simbolis, ir tai labai natūralu“, – lankytojų intelektą nuvertino renginių organizatorius.

Jo nuomone, neturėtų stebinti ir plakate akivaizdi degtinės reklama.

„Naktiniame klube vandens tikrai negeriama. Visi žino, kas restorane, o kas naktiniame klube geriama“, – paaiškino E. Butkevičius.

Bolševikinė reklama nepasiteisino

Vis dėlto panevėžiečiai neužkibo ant neprotingos ir net įžeidžios renginio reklamos. Pasak E. Butkevičiaus, rusiškos tematikos vakarėlis lankytojų gausa neišsiskyrė. Į jį susirinko apie 50 žmonių.

Verslininkas sako nesistebintis, kad renginio anonsas sulaukė nevienareikšmiškų vertinimų – socialiniame tinkle išsakytoms nuomonėms vakaro organizatoriai dedasi abejingi.

„Ir prezidentą renkant visada būna 51 procentas už, 49 prieš. Lygiai taip pat ir socialiniame tinkle buvo pasibaisėjusiųjų, kad mes nesekame geopolitinės padėties, o kiti patarė nesiteisinti silpnapročiams. Tai mes tiesiog nereaguojame į tuos parašymus“, – „Sekundei“ teigė E. Butkevičius.

Kvaila ir neskoninga

Renginio, skirto neva pristatyti rusišką kultūrą, anonsą politologas Lauras Bielinis įvertino kaip „žemo skonio pavyzdį“.

„Rizikuojama stovint ties propagandos dirginimo riba. Ką jau padarysi, kad toks organizatorių skonis. Tiesioginės propagandos čia nėra, bet akivaizdu, kad tokia reklama bandoma užtvirtinti, atgaivinti, neleisti išnykti daugelio žmonių sąmonėje skausmingai gyvam laikotarpiui“, – vakaro anonso plakatą apibendrino L. Bielinis.
Lauras Bielinis

Anot politologo, Rusijos kultūroje yra daug subtilesnių dalykų, todėl tai, kad organizatoriai renginio anonsui nesurado nieko kito, kaip tik seną nuvalkiotą stereotipinį plakatą, rodo prastą organizatorių skonį.

„To skonio organizatoriai neturi, išskyrus vienintelį norą – išgerti daugiau rusiškos degtinės su raugintais agurkėliais. Gana atvira degtinės reklama ir šalia suteikiamas politinis niuansas – negalvojančio verslo kvailystės“, – pramogų rengėjų sugebėjimus įvertino L. Bielinis.

Grįžo prie seno verslo

Nors renginio anonse nurodytu vietų rezervavimo telefonu atsakinėjo E. Butkevičius, verslininkas nesutiko įvardyti savo sąsajų su pramogų centru. Jis aiškino tik padėjęs renginį organizuoti. Išties E. Butkevičiaus vaidmuo „Egiveloje“ kur kas svaresnis.

Kadaise šis verslininkas pats valdė pramogų centrą, tačiau 2009-ųjų pradžioje įmonei buvo iškelta bankroto byla, o pastatas ilgą laiką pardavinėjamas.

Prieš keletą dienų E. Butkevičius žiniasklaidai teigė, jog pastatą įsigijo bendrovė „Pramogų ringas“, o jam tapus dvasiniu konsultantu „Egivelos“ pramogų centras atnaujina veiklą.

Registrų centro duomenimis, „Pramogų ringo“ 99 proc. akcijų 2009-ųjų vasarį įsigijo pats E. Butkevičius, o tų pačių metų gegužę 98 proc. jų perleidęs Rūtai Butkevičiūtei. Pagrindine įmonės akcininke mergina tapo būdama 13-os. Dar po vieną procentą akcijų priklauso kitiems dviem fiziniams asmenims.