Seimo opozicijai užkliuvo tai, kad A. Butkevičiaus žentas Evaldas Vaitasius perpirko iš dabar jau buvusios premjero visuomeninės patarėjos Dalios Kutraitės sūnaus vienos viešųjų ryšių agentūros akcijas, tapdamas jos bendrasavininku. Seimo konservatoriai įžvelgė, esą taip socialdemokratų lyderio žentas galįs tikėtis naudos iš įsigytos agentūros laimimų viešinimo konkursų valstybės įstaigose. Tiesa, tai patvirtinančių faktų niekas iš opozicijos nepateikė.

Pats A. Butkevičius ketvirtadienį Seime akcentavo, jog savo žento agentūros neprotegavo ir neproteguoja, o kokiomis aplinkybėmis ir už kiek žentas įsigijo akcijų, premjeras tvirtino nežinąs, nes nesikiša į dukters šeimos reikalus. Atsakinėdamas į iš anksto opozicijos pateiktus klausimus, A. Butkevičius neįstengė nuslėpti jaudulio.

Istorija bus greitai pamiršta

Lauras Bielinis
„Tai – sudėtinė rinkiminės kampanijos dalis ir bandymas suduoti smūgį aukštiems premjero reitingams bei sumenkinti jo įvaizdį visuomenės akyse“, – teigė manąs politologas Lauras Bielinis.

Pasak jo, seniai buvo žinoma, kur ir kuo dirba D. Kutraitė bei kuo ji užsiima, tačiau istoriją apie premjero žento įsigytas viešųjų ryšių agentūros akcijas konservatorių buvo specialiai pradėta eskaluoti būtent dabar, nes visos partijos jau pradeda savo rinkiminę kampaniją.

„Yra labai daug įvairiausios informacijos apie beveik visus politikus, ir esančius valdžioje, ir – opozicijoje. Bet per priešrinkiminį laikotarpį visuomenei stengiamasi pateikti viską, kas tik įmanoma. Manau, kad premjero žento istorija bus labai greitai užmiršta ir, ko gero, išgirsime kokią nors kitą istoriją, nes tai – tik pradžia galimų būsimų rinkimų dalyvių juodinimų. Manyčiau, jog ši rinkiminė kampanija bus aštri ir agresyvi, kaip niekad“, – svarsto L. Bielinis.

Vertindamas A. Butkevičiaus laikyseną Seime ir visuomenės akyse „žento istorijos“ atžvilgiu, politologas pastebi, jog galbūt premjerui į visa tai reikėjo kreipti mažiau dėmesio: „Ne vyriausybės vadovo reikalas aiškintis panašius dalykus. Nemanau, kad jis viską turi stebėti ir žinoti, ką rezga opozicija ar kiti oponentai, galvodamas, kaip nepadaryti klaidų. Klaidų nedaro tik tas, kas nieko nedaro. Šiuo atveju premjerui derėjo viską perduoti aiškintis tiems, kam ta istorija įdomi ir kas su ja susijęs“.

Reikėjo atsakymus pateikti nedelsiant

Algis Krupavičius
Politologas Algis Krupavičius taip teigė neabejojąs, kad istorija apie premjero žento viešųjų ryšių agentūros įsigytas akcijas – ne kas kita, o rinkiminės kampanijos dalis.

Vertindamas A. Butkevičiaus laikyseną prasidėjus opozicijos įtarinėjimams neskaidria veikla, A. Krupavičius pastebi, kad socialdemokratų lyderis visuomenės akyse būtų pelnęs kur kas daugiau pliusų, jei tvirtus atsakymus oponentams būtų pateikęs nedelsiant.

„Kad ši istorija virs ilgai trunkančiu politiniu serialu, kol kas jokių požymių nėra. Viskas priklausys nuo to, ar opozicija pateiks kokių nors neginčijamų faktų“, – teigia A. Krupavičius.

Yra buvę kur kas stipresnių istorijų

Linas Kontrimas
„Esame turėję kur kas stipresnių istorijų apie politikų sąsajas bei interesus, tačiau net jos baigdavosi niekuo. Šiuo atveju premjerui derėtų neįsivelti į emocinius bei asmeninius vertinimus, nes jį ištiko klasikinė, baltais siūlais susiūta istorija, ir normalioje valstybėje ją galima būtų lengvai dekonstruoti, parodant, kas už ko slypi“, – kalba viešųjų ryšių specialistas Linas Kontrimas.

Jis taip pat pastebi, kad, jeigu visos institucijos, į kurias dėl premjero žento akcijų įsigijimo aplinkybių buvo kreiptasi, atliks savo darbą, tuomet išsamius atsakymus gaus ir visuomenė, ir žiniasklaida.

„Nekaltinčiau nė vieno žurnalisto, nes visos žinios ar informacija yra skelbtinos, tik, žinoma, jas reikia tikrinti. Tik jau nebereikėtų gilinti netiesos“, – teigia L. Kontrimas, ir pats dirbęs žurnalistu.

Rimtų kaltinimų šiuo metu neįžvelgė

Sociologas Vladas Gaidys atkreipia dėmesį į tai, kad viešojoje erdvėje kol kas nematyti tokių įkalčių, kurie leistų daryti išvadą, kad premjeras iš savo žento veiklos būtų turėjęs kokios nors asmeninės naudos.

Vladas Gaidys
„Jei tai paaiškėtų, tuomet jau galima būtų galvoti apie grėsmes premjero reputacijai ir šiuo metu itin aukštiems reitingams“, – LRT.lt sako V. Gaidys.

Svarstydamas, kokios įtakos vadinamoji žento istorija galėtų turėti socialdemokratų lyderiui per visą rinkimų kampaniją iki pat 2016 m. rudens, žinomas sociologas prisiminė velionį prezidentą Algirdą Brazauską, taip pat ne vienerius metus vadovavusį socialdemokratų partijai: „Jis reitingų kumyru buvo nuo pat 1989 m. Nors kritikos jo atžvilgiu būta tikrai daug, jis buvo gaudomas įvairiose situacijose, tačiau viskas nuo jo nubėgdavo, kaip nuo žąsies vanduo. A. Brazausko reitingus pakirto tik viešbučio „Draugystė“ istorija, atrodo, 2005–2007 m. jis tapo vienu nepopuliariausių Lietuvos žmonių per kelis mėnesius. Matyt, rinkėjams reikėjo būtent tokios istorijos, kad jie pakeistų savo nuomonę apie A. Brazauską.“

Likimo ironija, tačiau būtent A. Brazausko mirtis 2010 m. birželio pabaigoje ir jo laidotuvių aplinkybės smogė Bažnyčios reitingams taip, kad jie iki šiol nebepasiekę to lygio, kokie buvo iki pirmojo po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo prezidento mirties.

„Po to, kai buvo nutarta neįleisti A. Brazausko laidotuvių procesijos į Vilniaus Arkikatedrą, Bažnyčios reitingas iš karto smuko 17 proc. Buvusių reitingų lygio Bažnyčios populiarumas dar nepasiekęs ir dabar, nors anksčiau tikintieji ir likusi visuomenės dalis nekreipdavo jokio dėmesio į įvairias istorijas, menkinančias Bažnyčios reputaciją“, – dalijasi įžvalgomis V. Gaidys.