Vyriausiosios rinkimų komisijos narys Jonas Udris teigia, kad Pandoros skrynia taps reklama feisbuke, kuri niekaip nėra reglamentuojama, bet jos efektas rinkimų rezultatams gali būti milžiniškas.

Puikiausiu problemos pavyzdžiu tapo su konservatoriais kandidatuojantis Vytautas Kernagis jaunesnysis, kurio DELFI rubrikoje „Politiko akimis“ publikuotu straipsniu „V. Kernagis. Lietuvos gimtadienis – šypsokimės iki ausų“ Feisbuke pasidalijo ir finansiškai parėmė viešoji įstaiga „Vytauto Kernagio fondas“, skirtas išsaugoti dainininko ir aktoriaus Vytauto Kernagio vyresniojo atminimą.

V. Kernagis jaunesnysis kartu su Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionimis (TS-LKD) demokratais rudenį ketina dalyvauti Seimo rinkimuose. Partijoje jis patvirtintas kandidatu Fabijoniškių rinkimų apygardoje.

Vytautas Kernagis

Ar tai reiškia, kad į politiką sukantis V. Kernagis jaunesnysis naudojasi Vytauto Kernagio fondu savo politinei darbotvarkei formuoti ir žinomumui didinti? Ar galima traktuoti, kad juridinis asmuo „Vytauto Kernagio fondas“ finansiškai remia Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos narį, nors juridiniai asmenys Lietuvoje negali remtis partijų ir politikų?

Pripažįsta: fondas pirko reklamą

V. Kernagis jaunesnysis pripažįsta, kad Vytauto Kernagio fondas pirko jo straipsnio reklamą Feisbuke, bet sako, kad straipsnio turinys susijęs su Vasario 16-ąja ir yra nepolitinio turinio.

„Aš nelabai tai siečiau su politika, kadangi tame straipsnyje nieko apie politiką nėra, yra tik mintys apie gražią šventę, kaip mes ją turėtume švęsti. Pavyzdžiui, aš įsivaizduoju, kad turėtume švęsti su šypsena. Ten yra ir paties Vytauto Kernagio (vyresniojo – DELFI) minčių. O kadangi Vytauto Kernagio fondas atstovauja V. Kernagio interesams (ne mano, o tėvuko), tai pagalvojom, kad nieko baisaus“, - sakė V. Kernagis jaunesnysis.

Vyriausiosios rinkimų komisijos narys J. Udris teigia, kad V. Kernagis formaliai nieko nepažeidė, nes jis oficialiai nėra politikas ir neina jokių politinių pareigų.

Jo naudai veikia ir tai, kad formaliai dar nėra prasidėjusi 2016 m. Seimo rinkimų kampanija, todėl V. Kernagis nelaikomas kandidatu į Seimą, nors Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos taryba jau patvirtino jo dalyvavimą rinkimuose Fabijoniškių rinkimų apygardoje.

Seimo rinkimų kampanija prasidės prezidentui oficialiai paskelbus rinkimų datą – tai įvyksta likus pusei metų iki Seimo rinkimų.

Kaip DELFI teigė Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Zenonas Vaigauskas, tikimasi, kad prezidento dekretas, kuriuo skelbiama rinkimų data, galėtų įsigalioti balandžio 9 dieną.

„Kol nėra paskelbta Seimo rinkimų kampanija, aš nieko baisaus neįžvelgčiau“, - teigia Vyriausiosios rinkimų komisijos narys J. Udris.

Kas vyks prasidėjus kampanijai?

Bet J. Udris pripažįsta, kad rinkimų kampanijos metu reklama feisbuke ar kitose socialinėse platformose taps tikru galvos skausmu Vyriausiajai rinkimų komisijai. Ji negalės kontroliuoti kiek politinės reklamos partijos ir politikai nusipirko ir neturės įrankių patikrinti, ar partijų ir politikų deklaruojamos sumos ir reklamos parodymai atitinka tikrovę.

Taip nutiks dėl to, kad Lietuvoje veikiančios žiniasklaidos įmonės privalo deklaruoti, kokią politinę reklamą transliavo, tačiau Feibukas ar kitos socialinės platformos – neprivalo.

Pavyzdžiui, politikai socialinėje platformoje gali nusipirkti kuo didesnį jų feisbuko įrašo matomumą, gali populiarinti savo puslapį, nusipirkti kuo daugiau „patinka“ paspaudimų, gali pasiekti tikslinę auditoriją pagal regionus, amžiaus grupes ir kitas charakteristikas.

„Pirmiausia reikėtų kreiptis į feisbuką ir pasiūlyti bendradarbiavimą, kad ši įmonė parodytų atsakingumo pavyzdį ir teiktų informaciją, kas užmokėjo už politinę reklamą Lietuvoje, kiek jos buvo ir panašiai. Bet šiuo metu palaikymo aš šiuo klausimu negaunu“, - sako J. Udris.

Jo teigimu, durys manipuliacijai yra atviros: partijos ir politikai gali visiškai nedeklaruoti reklamos feisbuke ir Vyriausioji rinkimų komisija gali jos nė nepastebėti. Arba politikai gali nurodyti nusipirkę politinės reklamos, bet nenurodyti tikro jos kiekio.

„Aš taip ir sakiau, kad taip bus“, - teigia Vyriausiosios rinkimų komisijos narys.

Deklaravo, ką pirko

Per praėjusius savivaldos rinkimus 2015 m. Liberalų sąjūdis ir jo kandidatų sąrašai feisbukui deklaravo išleidęs apie 1500 eurų, Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratų sąrašai – apie 9300 eurų, Lietuvos žaliųjų partija – iki 100 eurų, Lietuvos sąrašas – apie 230 eurų, visuomeninis rinkimų komitetas „Alytaus piliečiai“ – iki 80 eurų.

Visų partijų ir kandidatų sąrašų reklamos Feisbuke kaina per savivaldos rinkimus siekė 11 276 eurus.

Liberalų sąjūdis taip pat deklaravo reklamą „Youtube“ už kiek daugiau nei 1000 eurų, Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai – už 580 eurų.

Lietuvoje politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimas yra gana griežtas, tačiau skaidrumas paprastai priklauso nuo finansavimo kontrolės.

Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas nurodo, kad partijų politinės kampanijos gali būti finansuojamos iš pačios partijos turimų lėšų, fizinių asmenų aukų, Lietuvos ar Europos Sąjungos bankų paskolų ar bankuose esančių lėšų palūkanų.

Juridiniai asmenys finansuoti partijų ir jų kampanijų negali, fizinių asmenų aukos griežtai reglamentuotos: auka gali siekti ne daugiau nei 10 vidutinių mėnesio darbo užmokesčio dydžių (tai yra apytiksliai ne daugiau nei 7300 eurų ir jei tai neviršija 10 proc. praėjusių metų deklaruotų pajamų).

Tačiau Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Z. Vaigauskas sako, kad problema yra išpučiama, nors pritaria J. Udrio iniciatyvai siūlyti bendradarbiavimą Feisbukui dėl politinės reklamos kiekio ir apmokėjimo.

„Aš problemos kol kas nematau, nors tikrinti verta. Kodėl nematau problemos? Todėl, kad pinigai menki. Tai daugiau teorinė prielaida, kad kažkas sukčiauja. Dėl to, kad kažkas sukčiauja, reikia pradėti varpais mušti. Bet patikrinti reikia, parašyti feisbukui reikia", - sako Z. Vaigauskas, bet sako, kad Vyriausioji rinkimų komisija pritarė J. Udrio iniciatyvai siūlyti bendradarbiavimąą feisbukui.