Antradienį afrikiečiai Bioko salos Malabo uoste stovinčio "Ryto" kapitonui Valentinui Malychinui buvo įteikę ispanų kalba parašytą įgulos apklausos ir laivo patalpų patikrinimo aktą, bet kapitonas atsisakė jį pasirašyti, pareikalavęs pirmiau išversti tekstą į rusų kalbą.

"Pareigūnai ėmė ginčytis, taisyti aktą, - pasakojo "Rytą" aptarnaujančios JAV bendrovės "Baltic Atlantic Shipping" atstovas Lietuvoje Bronius Bikulčius. - Akte, kurio turinys nežinomas, žvejai pastebėjo Krašto apsaugos ministerijos ženklus. Afrikiečiams labiausiai rūpėjo laivo krovinys".

Prieš tai ginkluoti kariškiai iš laivo patikrinti iškrovė 1800 kilogramų žuvų, domėjosi laive buvusia tuščia kartono tara. Afrikiečių nedomina turimos laivo maršruto išklotinės, palydovinės navigacijos aparatūros duomenys, rodantys, kad "Rytas" iš Mauritanijos zonos žūklaviečių į Kamerūną plaukė niekur nesustodamas.

Lietuvos laivą "Rytas" dėl nežinomų priežasčių praėjusį penktadienį sulaikė Pusiaujo Gvinėjos kariškiai. Apie šį incidentą informavus Seimo pirmininką Artūrą Paulauską, "Ryto" likimu ėmė domėtis ir Užsienio reikalų ministerija.

"Visą medžiagą jau perdavėme Rusijos ambasadai Kamerūne, Ispanijos bei Prancūzijos atstovybėms Pusiaujo Gvinėjoje, - sakė šalies Užsienio reikalų ministerijos informacijos ir kultūros departamento direktorius Petras Zapolskas. - Iš šių valstybių diplomatų tikimės pagalbos".

"Rytas" šiuo metu stovi 200 metrų ilgio Malabo uosto krantinėje. Be jo, ten yra dar vienas laivas ir du Pusiaujo Gvinėjos pakrančių apsaugos kateriai. Lietuvos laive budi keturi automatais ginkluoti kareiviai. Įgulai draudžiama išlipti į krantą.

Pagal galiojančius prekybos laivybos įstatymus laivo kapitonas ir vyriausiasis mechanikas turi būti Lietuvos Respublikos piliečiai, nes laive jie yra laikomi vieninteliais valdžios atstovais. Klaipėdos uosto kapitono pavaduotojo Jono Sūrio teigimu, dėl šio pažeidimo plaukiojimo licencija bendrovei "Baltlanta" nebus atimama, nes, prieš laivui išplaukiant, laivo kapitonas susirgo ir tai buvo svari priežastis skirti kitą kapitoną, nebūtinai lietuvį.