Tiek laisvos rinkos mechanizmus užtikrinantys kriterijai (lygios konkurencinės sąlygos vaistų gamintojams, vaistų paklausos ir pasiūlos santykis), tiek paciento galimybė rinktis tinkamiausią vaistą paliekami antrame plane. Ar tai išties geriausias sprendimas tiek valstybei, tiek pacientui?

Vienas pagrindinių Sveikatos apsaugos ministerijos „Vaistų kompensavimo ir kainodaros tobulinimo ir jų prieinamumo gerinimo priemonių plano“ siūlomų pakeitimų yra susijęs su vaistų kompensavimo mechanizmo pokyčiais. Tai yra, tais atvejais, kai tas pats vaistas gaminamas trijų ar daugiau gamintojų, planuojama siūlyti tik pigiausio grupės vaisto 100 proc. kompensaciją (kompensuojamą kainą prilyginti jo mažmeninei kainai vaistinėje). Tuo tarpu kiti grupės vaistai būtų kompensuojami tik 50 proc.

Vertinant siūlomus pakeitimus ryškėja kelios problemos.

Pirma, teikiant pirmenybę ir 100 proc. kompensuojant tik vieno prekinio ženklo vaistą, pacientai, tikėtina, bus priversti vartoti vien jį. Abejotina, ar 50 proc. kompensavimas daugeliu atvejų galėtų būti laikomas pakankamu užtikrinant vaistų prieinamumą. Tad dalies pacientų pasirinkimas bus apribotas kompensuojamu, t. y. mažiausios kainos vaistu. Be to, pacientai, negalintys prisimokėti už vaistą 50 proc. jo sumos, bus priversti naudoti vis kitą vaistą, kadangi gamintojai periodiškai galės siūlyti vis mažesnes kainas, siekdami, kad būtų 100 proc. kompensuojamas būtent jų gaminamas preparatas. Tai reiškia, kad dalis pacientų pasirinkdami tinkamą gydymą negalės atsižvelgti į tokius kriterijus kaip vaisto toleravimas, nepageidaujamas poveikis, gyvenimo būdo įpročiai.

Antra, bus iškreiptos konkurencinės sąlygos vaistų gamintojams. Vaistų grupėms, kuriose yra iki dviejų pavadinimų vaistinių preparatų, galios dabartinė vaistų kompensavimo sistema, kai ta pačia suma kompensuojami visi grupės vaistiniai preparatai ir, priklausomai nuo ligos, vykdomi 100 proc., 90 proc., 80 proc. ir 50 proc. kompensavimo lygiai. Tuo tarpu vaistų grupėms, kuriose yra iki trijų ir daugiau preparatų pavadinimų, kompensavimo sistema bus pakeista 100 proc. kompensuojant tik vieną vaistą. Tai savo ruožtu sudarys nelygias konkurencines sąlygas vaistų gamintojams tose vaistų grupėse, kuriose yra iki trijų ir daugiau preparatų pavadinimų.

Trečia, įvedus tokią sistemą, kai 100 proc. kompensuojamas tik vienas vaistas vaistų grupėse, kuriose yra iki trijų ir daugiau preparatų pavadinimų, konkuruoti galės tik gamintojai, galintys pasiūlyti pačią mažiausią kainą. Gamintojai, negalintys pasiūlyti mažiausios kainos, kritus jų gaminamų vaistų vartojimui ir pardavimams, tikėtina, ilgainiui gali nutraukti šių vaistų tiekimą Lietuvos rinkai. Neatmestina rizika, kad dėl to kai kurių gamintojų vaistų Lietuvoje gali nebelikti.

Dėl šių priežasčių „Vaistų kompensavimo ir kainodaros tobulinimo ir jų prieinamumo gerinimo priemonių plano“ siūlomi pakeitimai turėtų būti gerai apgalvoti ir įvertintos jų socialinės pasekmės.

Tobulinant vaistų kompensavimo sistemą, būtina išlaikyti pusiausvyrą tarp valstybės biudžeto ir pacientų interesų bei sudaryti lygias konkurencines sąlygas. Be to, verta atsižvelgti į Europos Komisijos rekomendacijas.

Europos Komisija, atlikusi farmacijos sektoriaus tyrimą, teigia, jog vaistų grupėse, kurias sudaro daugiau nei keli preparatai, didžiausių sutaupymų galima pasiekti sudarant sąlygas vartojimo apimčių augimui ir veiksmingai kainų konkurencijai tarp vaistų gamintojų.

Komentaro autorius yra advokatų kontoros SORAINEN vyresnysis teisininkas, Farmacijos ir gyvybės mokslų sektoriaus grupės vadovas.