Į DELFI skaitytojo klausimą atsako advokatų kontoros „Girdziušas ir partneriai“ advokato padėjėja Ernesta Strankauskė

Nuo 2015 m. lapkričio 1 d. buvo sugriežtintas transporto priemonių pirkimo-pardavimo sutarčių reglamentavimas. Pardavėjai privalo nurodyti automobilio defektus ir trūkumus bei visus eismo įvykius, per kuriuos automobilis buvo apgadintas jam būnant savininku, ir žinomas avarijas, į kurias transporto priemonė buvo patekusi prieš tai.

Valstybinė kelių transporto inspekcija yra patvirtinusi trūkumų sąrašą, kurį pardavėjas privalo nurodyti sutartyje parduodant automobilį, ar tvarkinga yra stabdžių sistema, vairo mechanizmas, pakabos elementai, apšvietimo sistemos, dujų išmetimo sistemos, saugos sistemos.

Pareiga nurodyti šiuos automobilio trūkumus išlieka pardavėjui, kuris tuo metu buvo savininkas. Atrodo viskas gražu, tačiau praktika rodo, kad po automobilio perdavimo momento pirkėjui, visgi pardavėjas linkęs ginčytis, jog automobilio defektas atsirado naudojantis pirkėjui.

Čia ir atsiranda problema. Įrodinėjimo pareiga tenka šaliai, kuri grindžia savo reikalavimus (CPK 178 straipsnis), t.y. pirkėjui.

Pirkimo-pardavimo sutartimi pardavėjas įsipareigoja perduoti daiktą pirkėjui nuosavybės ar patikėjimo teise, o pirkėjas įsipareigoja priimti daiktą ir sumokėti už jį nustatytą pinigų sumą (CK 6.305 straipsnio 1 dalis). Teisėtai sudaryta ir galiojanti sutartis jos šalims turi įstatymo galią (CK 189 straipsnio 1 dalis).

Ernesta Strankauskė
Kadangi sutartis buvo pasirašyta abiejų šalių, pinigai sumokėti, daiktas perduotas, tokiu būdu daiktas tapo pirkėjo nuosavybe ir visai nesvarbu, ar automobilis nebuvo dar perrašytas pirkėjo vardu.

Taigi, pirkėjui panorėjus grąžinti įsigytą daiktą ir atsiimti pinigus, jei pardavėjas to nenorės, gali būti sudėtinga. Vadovaujantis CK 6.333 straipsnio 1 dalimi, pardavėjas privalo perduoti pirkėjui daiktus, kurių kokybė atitinka pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas bei daiktų kokybę nustatančių dokumentų reikalavimus.

Pardavėjas atsako už daiktų trūkumus, jeigu pirkėjas įrodo, kad jie atsirado iki daiktų perdavimo arba dėl priežasčių, atsiradusių iki daiktų perdavimo. Taigi pasikartosiu, kad pirkėjui tenka pareiga įrodyti, kad trūkumai atsirado prieš jam įsigyjant automobilį.

Jeigu pardavėjas yra sąžiningas, jis, be abejo, automobilį ga;i sutvarkyti arba sumąžins jo kainą. Jeigu pardavėjas nėra sąžiningas, jis neigs daikto defektą ir pirkėjui įrodyti bus sudėtinga. Patarimas visiems pirkėjams – visgi prieš įsigyjant norimą automobilį, jo kokybę vertėtų patikrinti nuvažiavus į autoservisą, taip išvengtumėte nereikalingų rūpesčių.

Pateikiamas advokato padėjėjos komentaras yra bendrojo pobūdžio. Dėl detalesnės informacijos kreiptis el. paštu: ernestastrankauske@gmail.com

Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti tinkamą problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių.

Savo klausimus „Klausk teisininko“ prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Į aktualiausius klausimus bus atsakyta, o atsakymai bus išspausdinti DELFI.