Kas gina vartotojų teises Lietuvoje?

 (56)
Vartotojų teisių gynimas yra viena iš svarbiausių valstybės ekonominės ir socialinės politikos sričių. Tai ne tik prekių pirkimas, bet ir įvairios paslaugos: telekomunikacijų, statybų, ryšių, transporto, turizmo ir daug kitų, todėl rinkos priežiūrą vykdo ir vartotojų teises pagal suteiktą kompetenciją gina net keliolika valstybės ir savivaldybių institucijų, atitinkamose srityse:
Pirkimas, pirkti
© Corbis/Scanpix

1. Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba prie Teisingumo ministerijos (http://www.nvtat.lt/) - pagrindinė valstybinė vartotojų teisių gynimo institucija Lietuvoje, kuri koordinuoja institucijų veiklą vartotojų teisių apsaugos srityse, gina vartotojų viešąjį interesą, atlieka vartotojų skundų neteisminį nagrinėjimą, nagrinėja vartotojų skundus dėl vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo, teikia vartotojams informaciją apie nesaugius produktus, pasirodžiusius ar galinčius pasirodyti rinkoje bei vykdo kitokią veiklą;

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba (http://www.konkuren.lt/) kontroliuoja, ar reklama nėra klaidinanti;

3. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (http://www.inspekcija.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės ne maisto produktų srityje;

4. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vet.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės maisto produktų srityje;

5. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija bei Valstybinė energetikos inspekcija (http://www.vei.lt/) gina vartotojų teises elektros, dujų, vandens, šilumos ir transporto srityse;

6. Valstybinė draudimo priežiūros tarnyba prie Finansų ministerijos (http://www.vdpt.lt/) nagrinėja vartotojų ginčus su draudiku, kylančius iš draudimo sutarties ar susijusius su ja;

7. Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos (http://www.tourism.lt/lt/) atstovauja kelionės organizavimo paslaugų vartotojų interesus;

8. Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (http://www.vkti.lt/) nagrinėja ginčus atsiradusius dėl vežėjų paslaugų;

9. Civilinės aviacijos administracija (http://www.caa.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi kompensavimo keleiviams už atsisakymą juos vežti tvarkos;

10. Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vtakt.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Alkoholio kontrolės įstatymo bei Tabako kontrolės įstatymo reikalavimų, susijusių su alkoholio ir tabako reklamos draudimu, alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių pardavimo ribojimu, nustatytosios tabako, jo gaminių, alkoholio produktų gamybos, prekybos, importo, eksporto tvarkos pažeidimų;

11. Lietuvos metrologijos inspekcija prie Teisingumo ministerijos (http://www.metrinsp.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Metrologijos įstatymo reikalavimų. Vartotojų teisių apsaugai svarbu tai, jog kontrolė taikoma matavimo priemonėms, kurios naudojamos nustatant produktų ir žaliavų kokybę, prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę;

12. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (http://www.vtpsi.lt/) vykdo statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo naudoti, statinių naudojimo, nugriovimo ir statybos bei teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

13. Ryšių reguliavimo tarnyba (http://www.rrt.lt/) gina vartotojų teises telekomunikacijų bei ryšių sektoriuje;

14. Bei kitos institucijos.

Valstybinėms institucijoms yra suteikta pakankamai teisių, kurios svarbios užtikrinant vartotojų teises įvairiose srityse.

Dauguma aukščiau išvardintų institucijų pagal joms priskirtą kompetenciją turi teisę skirti subjektams Administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatytas nuobaudas, tačiau tai būtų daugiau viešo intereso nei konkretaus vartotojo gynimas, nes nubaudžiant vartotojų teises pažeidusį subjektą administracine tvarka, konkretaus vartotojo pažeistos teisės ne visada atkuriamos, patirta žala nekompensuojama.

Vartotojo teises palaikančios priemonės nebėra tik valstybės uždavinys. Tai tampa ir nevyriausybinių vartotojų asociacijų rūpesčiu. Todėl greta valstybinių institucijų, ginančių vartotojų teises, veikia ir nevalstybinės:

1. Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija;

2. Lietuvos vartotojų asociacija;

3. Lietuvos vartotojų centras;

4. Lietuvos vartotojų institutas;

5. Vartotojų teisių gynimo centras;

6. Trakų bendruomenės vartotojų organizacija;

7. Vakarų Lietuvos vartotojų federacija;

8. Šiaulių vartotojų federacija;

9. Alytaus vartotojų organizacija;

10. Vartotojų ir žmogaus teisių gynimo organizacija;

11. Lietuvos gyventojų patarėjų sąjunga.

Taigi, vartotojų asociacijos yra svarbi vartotojų apsaugos sistemos dalis. Įgyvendindamos savo uždavinius jos konsultuoja ir šviečia vartotojus aktualiais jiems klausimais įgyvendinant vartotojų švietimo bei mokymo programas; tiria vartotojų nuomonę apie prekių ir paslaugų asortimentą, kokybę, prekybos ir paslaugų teikimo organizavimą bei viešai skelbia vartotojų nuomonės tyrimų rezultatus; teikia pastabas ir pasiūlymus įvairiems teisės aktams; vartotojo prašymu ar savo iniciatyva gali pareikšti ieškinius teisme; bendradarbiauja tiek su nacionalinėmis, tiek su užsienio valstybių ir tarptautinėmis vartotojų organizacijomis.

Straipsnyje išdėstyta nuomonė nepretenduoja į absoliučią tiesą. Tai autoriaus nuomonė aktualiu klausimu, grindžiama Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, kuriai pritarti ar ne, yra kiekvieno asmens teisė.

Konsultacijas rengia VšĮ “Vilniaus universiteto Teisės klinika” – nemokamos teisinės konsultacijos, Vilnius, Vilniaus g. 25; tel: 8 (5) 231 28 00; el.paštas: teises.klinika@tf.vu.lt ; www.teisesklinika.lt

Registruoti (0) Anonimiški (56)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Teisė

Išbandymas visuomenei: ar priimsime švelnesnes bausmes? (54)

„Atlikusiam realią laisvės atėmimo bausmę asmeniui yra sunkiau integruotis į visuomenę, susirasti darbą ar atnaujinti socialinius ryšius. Galų gale – kalinio etiketė jam gali trukdyti paklusti visuotinai priimtoms gyvenimo normoms, todėl labai svarbu, kad teismai turėtų kuo platesnes galimybes asmeniui skirti teisingiausią bausmę už būtent jo padarytą nusikaltimą“, – teigia teisėja Laima Garnelienė.

Klausk teisininko: kaip paruošti vaiką apklausai teisme? (9)

Visai neseniai mano nepilnametė dukra patyrė seksualinę prievartą, buvo sumušta. Pradėtas ikiteisminis tyrimas. Šiandien gavome šaukimą, kad turėsime vykti į apklausą teisme. Ten nei aš, nei ji nesame buvusios. Nežinau, kada reikės apie tai pranešti dukrai, kaip su ja bendrauti iki apklausos. Nerimauju dėl savo vaiko savijautos, matau, kaip stipriai ji išgyvena, kenčia. Kur galėčiau kreiptis, kad sumažinčiau jos ir savo nerimą?

Klausk teisininko: ar darbdavys gali reikalauti per atostogas pavaduoti kolegą? (28)

Esu įdarbinta vienoje įmonėje, vadinkime ją A, mano kolegė įdarbinta toje pačioje įmonėje A ir taip pat įmonėje B. Abiejų įmonių vadovai skirtingi. Dirbame tame pačiame ofise. Kolegė išeina atostogų, man reikės ją pavaduoti ir atlikti visus įmonei B priklausančius darbus. Ar darbdavys gali reikalauti pavaduoti, parašius tik pavadavimo aktą/įsakymą, nors ir nesi įdarbintas toje įmonėje?

Žodis iš Norvegijos: kaip mes užtikriname vaiko teisių apsaugą (130)

„Nors pačiais rimčiausiais atvejais vaiko globą gali perimti vaiko apsaugos institucijos, jų paskirtis – padėti tėvams pasiūlant įvairias pagalbos priemones ir tokiu būdu išvengti sprendimų dėl vaiko paėmimo iš šeimos ir jo globos perėmimo,“ – teigia Norvegijos teismų administracijos atstovas Audunas Hognes Bergas.

10-čiai metų už grotų pasiųsta vaikžudė V. Filiponenko jau veržiasi į laisvę (105)

Klaipėdietė Viktorija Filiponenko, kuri už savo naujagimio nužudymą buvo nuteista kalėti 10 metų, vos sulaukusi dienos, kai galės prašytis į laisvę būti paleista anksčiau, tokia teise pasinaudojo.