1.
Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba prie Teisingumo ministerijos
(http://www.nvtat.lt/) - pagrindinė valstybinė vartotojų teisių gynimo institucija Lietuvoje, kuri koordinuoja institucijų veiklą vartotojų teisių apsaugos srityse, gina vartotojų viešąjį interesą, atlieka vartotojų skundų neteisminį nagrinėjimą, nagrinėja vartotojų skundus dėl vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo, teikia vartotojams informaciją apie nesaugius produktus, pasirodžiusius ar galinčius pasirodyti rinkoje bei vykdo kitokią veiklą;

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba (http://www.konkuren.lt/) kontroliuoja, ar reklama nėra klaidinanti;

3. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (http://www.inspekcija.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės ne maisto produktų srityje;

4. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vet.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės maisto produktų srityje;

5. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija bei Valstybinė energetikos inspekcija (http://www.vei.lt/) gina vartotojų teises elektros, dujų, vandens, šilumos ir transporto srityse;

6. Valstybinė draudimo priežiūros tarnyba prie Finansų ministerijos (http://www.vdpt.lt/) nagrinėja vartotojų ginčus su draudiku, kylančius iš draudimo sutarties ar susijusius su ja;

7. Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos (http://www.tourism.lt/lt/) atstovauja kelionės organizavimo paslaugų vartotojų interesus;

8. Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (http://www.vkti.lt/) nagrinėja ginčus atsiradusius dėl vežėjų paslaugų;

9. Civilinės aviacijos administracija (http://www.caa.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi kompensavimo keleiviams už atsisakymą juos vežti tvarkos;

10. Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vtakt.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Alkoholio kontrolės įstatymo bei Tabako kontrolės įstatymo reikalavimų, susijusių su alkoholio ir tabako reklamos draudimu, alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių pardavimo ribojimu, nustatytosios tabako, jo gaminių, alkoholio produktų gamybos, prekybos, importo, eksporto tvarkos pažeidimų;

11. Lietuvos metrologijos inspekcija prie Teisingumo ministerijos (http://www.metrinsp.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Metrologijos įstatymo reikalavimų. Vartotojų teisių apsaugai svarbu tai, jog kontrolė taikoma matavimo priemonėms, kurios naudojamos nustatant produktų ir žaliavų kokybę, prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę;

12. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (http://www.vtpsi.lt/) vykdo statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo naudoti, statinių naudojimo, nugriovimo ir statybos bei teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

13. Ryšių reguliavimo tarnyba (http://www.rrt.lt/) gina vartotojų teises telekomunikacijų bei ryšių sektoriuje;

14. Bei kitos institucijos.

Valstybinėms institucijoms yra suteikta pakankamai teisių, kurios svarbios užtikrinant vartotojų teises įvairiose srityse.

Dauguma aukščiau išvardintų institucijų pagal joms priskirtą kompetenciją turi teisę skirti subjektams Administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatytas nuobaudas, tačiau tai būtų daugiau viešo intereso nei konkretaus vartotojo gynimas, nes nubaudžiant vartotojų teises pažeidusį subjektą administracine tvarka, konkretaus vartotojo pažeistos teisės ne visada atkuriamos, patirta žala nekompensuojama.

Vartotojo teises palaikančios priemonės nebėra tik valstybės uždavinys. Tai tampa ir nevyriausybinių vartotojų asociacijų rūpesčiu. Todėl greta valstybinių institucijų, ginančių vartotojų teises, veikia ir nevalstybinės:

1. Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija;

2. Lietuvos vartotojų asociacija;

3. Lietuvos vartotojų centras;

4. Lietuvos vartotojų institutas;

5. Vartotojų teisių gynimo centras;

6. Trakų bendruomenės vartotojų organizacija;

7. Vakarų Lietuvos vartotojų federacija;

8. Šiaulių vartotojų federacija;

9. Alytaus vartotojų organizacija;

10. Vartotojų ir žmogaus teisių gynimo organizacija;

11. Lietuvos gyventojų patarėjų sąjunga.

Taigi, vartotojų asociacijos yra svarbi vartotojų apsaugos sistemos dalis. Įgyvendindamos savo uždavinius jos konsultuoja ir šviečia vartotojus aktualiais jiems klausimais įgyvendinant vartotojų švietimo bei mokymo programas; tiria vartotojų nuomonę apie prekių ir paslaugų asortimentą, kokybę, prekybos ir paslaugų teikimo organizavimą bei viešai skelbia vartotojų nuomonės tyrimų rezultatus; teikia pastabas ir pasiūlymus įvairiems teisės aktams; vartotojo prašymu ar savo iniciatyva gali pareikšti ieškinius teisme; bendradarbiauja tiek su nacionalinėmis, tiek su užsienio valstybių ir tarptautinėmis vartotojų organizacijomis.

Straipsnyje išdėstyta nuomonė nepretenduoja į absoliučią tiesą. Tai autoriaus nuomonė aktualiu klausimu, grindžiama Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, kuriai pritarti ar ne, yra kiekvieno asmens teisė.

Konsultacijas rengia VšĮ “Vilniaus universiteto Teisės klinika” – nemokamos teisinės konsultacijos, Vilnius, Vilniaus g. 25; tel: 8 (5) 231 28 00; el.paštas: teises.klinika@tf.vu.lt ; www.teisesklinika.lt