Kas gina vartotojų teises Lietuvoje?

 (56)
Vartotojų teisių gynimas yra viena iš svarbiausių valstybės ekonominės ir socialinės politikos sričių. Tai ne tik prekių pirkimas, bet ir įvairios paslaugos: telekomunikacijų, statybų, ryšių, transporto, turizmo ir daug kitų, todėl rinkos priežiūrą vykdo ir vartotojų teises pagal suteiktą kompetenciją gina net keliolika valstybės ir savivaldybių institucijų, atitinkamose srityse:
Pirkimas, pirkti
© Corbis/Scanpix
1. Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba prie Teisingumo ministerijos (http://www.nvtat.lt/) - pagrindinė valstybinė vartotojų teisių gynimo institucija Lietuvoje, kuri koordinuoja institucijų veiklą vartotojų teisių apsaugos srityse, gina vartotojų viešąjį interesą, atlieka vartotojų skundų neteisminį nagrinėjimą, nagrinėja vartotojų skundus dėl vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų taikymo, teikia vartotojams informaciją apie nesaugius produktus, pasirodžiusius ar galinčius pasirodyti rinkoje bei vykdo kitokią veiklą;

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba (http://www.konkuren.lt/) kontroliuoja, ar reklama nėra klaidinanti;

3. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (http://www.inspekcija.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės ne maisto produktų srityje;

4. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vet.lt/) gina pažeistas vartotojų teises dėl informacijos apie prekes ir paslaugas pateikimo, prekių ir paslaugų saugos ir kokybės maisto produktų srityje;

5. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija bei Valstybinė energetikos inspekcija (http://www.vei.lt/) gina vartotojų teises elektros, dujų, vandens, šilumos ir transporto srityse;

6. Valstybinė draudimo priežiūros tarnyba prie Finansų ministerijos (http://www.vdpt.lt/) nagrinėja vartotojų ginčus su draudiku, kylančius iš draudimo sutarties ar susijusius su ja;

7. Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos (http://www.tourism.lt/lt/) atstovauja kelionės organizavimo paslaugų vartotojų interesus;

8. Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (http://www.vkti.lt/) nagrinėja ginčus atsiradusius dėl vežėjų paslaugų;

9. Civilinės aviacijos administracija (http://www.caa.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi kompensavimo keleiviams už atsisakymą juos vežti tvarkos;

10. Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (http://www.vtakt.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Alkoholio kontrolės įstatymo bei Tabako kontrolės įstatymo reikalavimų, susijusių su alkoholio ir tabako reklamos draudimu, alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių pardavimo ribojimu, nustatytosios tabako, jo gaminių, alkoholio produktų gamybos, prekybos, importo, eksporto tvarkos pažeidimų;

11. Lietuvos metrologijos inspekcija prie Teisingumo ministerijos (http://www.metrinsp.lt/) kontroliuoja, kaip laikomasi Metrologijos įstatymo reikalavimų. Vartotojų teisių apsaugai svarbu tai, jog kontrolė taikoma matavimo priemonėms, kurios naudojamos nustatant produktų ir žaliavų kokybę, prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę;

12. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (http://www.vtpsi.lt/) vykdo statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo naudoti, statinių naudojimo, nugriovimo ir statybos bei teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

13. Ryšių reguliavimo tarnyba (http://www.rrt.lt/) gina vartotojų teises telekomunikacijų bei ryšių sektoriuje;

14. Bei kitos institucijos.

Valstybinėms institucijoms yra suteikta pakankamai teisių, kurios svarbios užtikrinant vartotojų teises įvairiose srityse.

Dauguma aukščiau išvardintų institucijų pagal joms priskirtą kompetenciją turi teisę skirti subjektams Administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatytas nuobaudas, tačiau tai būtų daugiau viešo intereso nei konkretaus vartotojo gynimas, nes nubaudžiant vartotojų teises pažeidusį subjektą administracine tvarka, konkretaus vartotojo pažeistos teisės ne visada atkuriamos, patirta žala nekompensuojama.

Vartotojo teises palaikančios priemonės nebėra tik valstybės uždavinys. Tai tampa ir nevyriausybinių vartotojų asociacijų rūpesčiu. Todėl greta valstybinių institucijų, ginančių vartotojų teises, veikia ir nevalstybinės:

1. Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija;

2. Lietuvos vartotojų asociacija;

3. Lietuvos vartotojų centras;

4. Lietuvos vartotojų institutas;

5. Vartotojų teisių gynimo centras;

6. Trakų bendruomenės vartotojų organizacija;

7. Vakarų Lietuvos vartotojų federacija;

8. Šiaulių vartotojų federacija;

9. Alytaus vartotojų organizacija;

10. Vartotojų ir žmogaus teisių gynimo organizacija;

11. Lietuvos gyventojų patarėjų sąjunga.

Taigi, vartotojų asociacijos yra svarbi vartotojų apsaugos sistemos dalis. Įgyvendindamos savo uždavinius jos konsultuoja ir šviečia vartotojus aktualiais jiems klausimais įgyvendinant vartotojų švietimo bei mokymo programas; tiria vartotojų nuomonę apie prekių ir paslaugų asortimentą, kokybę, prekybos ir paslaugų teikimo organizavimą bei viešai skelbia vartotojų nuomonės tyrimų rezultatus; teikia pastabas ir pasiūlymus įvairiems teisės aktams; vartotojo prašymu ar savo iniciatyva gali pareikšti ieškinius teisme; bendradarbiauja tiek su nacionalinėmis, tiek su užsienio valstybių ir tarptautinėmis vartotojų organizacijomis.

Straipsnyje išdėstyta nuomonė nepretenduoja į absoliučią tiesą. Tai autoriaus nuomonė aktualiu klausimu, grindžiama Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais, kuriai pritarti ar ne, yra kiekvieno asmens teisė.

Konsultacijas rengia VšĮ “Vilniaus universiteto Teisės klinika” – nemokamos teisinės konsultacijos, Vilnius, Vilniaus g. 25; tel: 8 (5) 231 28 00; el.paštas: teises.klinika@tf.vu.lt ; www.teisesklinika.lt

Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Teisė

R. Seibutį apmulkino kaip mažą vaiką: krepšininkas prarado įspūdingą sumą (313)

Ką tik iš olimpinių žaidynių Brazilijoje grįžęs nacionalinės krepšinio rinktinės krepšininkas Renaldas Seibutis priverstas prisiminti vieną skaudžiausių savo gyvenimo istorijų.

BPC sulaukė vyro skambučio: prie manęs seksualiai priekabiavo Seimo narys (97)

Bendrojo pagalbos centro (BPC) operatoriai naktį sulaukė gana neįprasto pagalbos šauksmo – paskambinęs vyras skundėsi, kad prie jo seksualiai priekabiavo Seimo narys.

Po avarijos iš P. Dimšos žemę nusipirkusiai kaunietei – geros naujienos (49)

Po tragiškai pasibaigusio eismo įvykio, kai mirtinai buvo sužalotas perspektyvus dviratininkas Šarūnas Surblys, iš aktoriaus Petro Dimšos žemės sklypą vaizdingoje vietoje nusipirkusi kaunietė pagaliau galės juo naudotis be jokių apribojimų.

Klausk teisininko: ar galiu atgauti pinigus už nusipirktą sugedusį automobilį? (113)

Nusipirkau automobilį, kuris jau kitą dieną pradėjo gesti – kompiuteris skydelyje rodo klaidas. Automobilis dar nėra perrašytas mano vardu, o sutartyje pardavėjas nenurodė jokių gedimų. Ar galiu atgauti pinigus? O gal reikalauti, kad pardavėjas suremontuotų automobilį?

Antstolis pataria: suradus pirkėją, galima išvengti varžytynių ir nuostolių (26)

Savo turtu, kaip ir sveikata, geriausiai galime pasirūpinti patys. Ši taisyklė galioja ir skolų išieškojimo atveju, kai turtą tenka realizuoti dengiant skolas.