Ketvirtadienį Seimas po pateikimo pritarė ANK projektui. Toliau jis bus svarstomas Seimo komitetuose.

Gana dažnai taisomas ir iš esmės pakeistas dabar galiojantis ATPK priimtas 1984 metais, jis įsigaliojo 1985 metais. Šis teisės aktas stokoja vientisumo ir nuoseklumo, jame pažeista administracinės ir baudžiamosios atsakomybės darna, sankcijų visuma ir atskirų konkrečių nuobaudų griežtumas iškraipo baudžiamosios ir administracinės atsakomybės atribojimą, teigia naujo kodeksą parengusi Teisingumo ministerija.

"Kodeksas yra jau prastas. Mes dar galime taikyti, bet "sėdime" ant tiksinčios bombos. Jeigu kas nors kreiptųsi dėl tokių dalykų kaip administracinis areštas arba didžiulės sankcijos, tikrai turėtume didelių rūpesčių Europos Žmogaus Teisių Teisme", - BNS sakė ANK projektą pateikęs teisingumo viceministras Tomas Vaitkevičius.

ATPK yra numatyta itin didelių baudų, siekiančių 30 tūkst., 50 tūkst., 60 tūkst. ir net 100 tūkst. litų. Anot ministerijos, tokios baudos gerokai viršija atitinkamus baudų dydžius galiojančiame Baudžiamajame kodekse.

Naujo kodekso projekte pagrindine administracine nuobauda lieka piniginė bauda. Siūloma numatyti, kad maksimali piniginė bauda negali viršyti 20 tūkst. litų. Tam tikras veikas, už kurias grėsė didelės baudos, ketinama kriminalizuotos ir priskirti baudžiamiesiems nusižengimams.

Taip pat ANK lieka administracinė nuobauda – įspėjimas. Kaip alternatyvi administracinė nuobauda lieka nemokami viešieji darbai.

Projekte palikta nuostata, kad nepilnamečiams pažeidėjams nuo 16 iki 18 metų skiriama ne daugiau kaip pusė baudos, numatytos ANK straipsnyje už padarytą pažeidimą. Taip siekiama nedaryti pernelyg didelio finansinio poveikio nepilnamečiams.

Kodekse siūloma nustatyti naują aplinkybę – mažą veikos pavojingumą. Esant šiai aplinkybei, asmuo nebūtų traukiamas administracinėn atsakomybėn.

Pagal projektą, kaip administracinės nuobaudos nebebus taikomi administracinis areštas ir nušalinimas nuo darbo (pareigų).

"Pagal EŽTT, jeigu skiriamas areštas, jis priskiriamas jau prie tų pažeidimų, kur turi būti užtikrinamos visos teisės į gynybą. Pavyzdžiui, advokatas turi būti nuo pat pirmo momento", - teigė T.Vaitkevičius.

Tuo metu administracinis procesas yra daug greitesnis, paprastesnis.

"Pagaliau žinome, kokios bėdos buvo su administracinio arešto taikymu - areštinės perpildytos, žmogus laukia metus eilėje, paskui nueina, o rezultato jokio, mes tik sumokame už jo pabuvimą, pailsėjimą. Visiška beprasmybė", - teigė viceministras.

ANK projekte numatyta ir naujų administracinio poveikio priemonių – įpareigojimas dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinį elgesį keičiančiose ir ar kitose programose (kursuose), draudimas lankytis masiniuose renginiuose.

Siūloma ANK nustatyti vienodą bendrą administracinės nuobaudos skyrimo senaties terminą – dveji metai nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos, o esant trunkamam nusižengimui – dveji metai nuo administracinio nusižengimo paaiškėjimo dienos. Kartu panaikinamos visos išimtys iš bendros taisyklės, kuri pagal ATPK buvo šeši mėnesiai.

Iš ANK specialiosios dalies išimta atsakomybė už pasipriešinimą policijos, Viešojo saugumo tarnybos pareigūnui ar policijos rėmėjui, einantiems pareigas. Šie veiksmai, anot kodekso rengėjų, užtraukti baudžiamąją atsakomybę.