Siūloma mažinti egzamine pateikiamų autorių skaičių bei didinti reikalaujamų žodžių skaičių.

Tokias išvadas ir pasiūlymus trečiadienį Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete pristatė Nacionalinio egzaminų centro (NEC) direktorė Saulė Vingelienė.
Saulė Vingelienė

Dar praėjusiais metais valdančioji koalicija nepaisė švietimo specialistų ir nusileido Lietuvos lenkų rinkimų akcijos reikalavimui ir tautinių mažumų mokyklų abiturientams lietuvių kalbos egzamine įvedė palengvinimų. Nuspręsta, kad rašydami samprotavimo arba literatūrinį rašinį abiturientai galės rinktis nebe iš 3, o iš 7 nurodytų autorių. Tautinių mažumų mokyklų abiturientams privalomas žodžių skaičius valstybinio egzamino rašinyje sumažintas nuo 500 iki 400 žodžių, mokykliniame – nuo 350 iki 250 žodžių. Tautinių mažumų mokyklų auklėtiniams taip pat leista egzamino darbe padaryti daugiau kalbos klaidų.

Trečiadienį komitete pristatyti tokio palengvinimo rezultatai. Pasak S. Vingelienės, daugiau nei 500 žodžių rašinio apimtį lengvai pasiekia tiek tautinių mažumų, tiek lietuviškų mokyklų abiturientų bet kurio lygio darbai.

Atsižvelgęs į tai, NEC parengė du pasiūlymus. Pagal pirmąjį variantą valstybinio egzamino apimtis siektų ne mažiau 500 žodžių, mokyklinio – ne mažiau 350 žodžių. Pagal antrą siūlymą valstybinio egzamino apimtis siektų ne mažiau 500 žodžių, mokyklinio – ne mažiau 400 žodžių.

Siūloma keisti ir prie temos pateikiamų autorių skaičių: valstybiniame palikti po 2 autorius, mokykliniame – po 3. Pagal antrą siūlymą abiejuose egzaminuose būtų po 3 autorius.

S. Vingelienės teigimu, pateikiamų autorių gausa slopina mokinių kūrybinę mintį, trukdo jiems atskleisti savo išprusimą. 7 autoriai klaidina dalį rašančiųjų, manančių, kad savo rašinyje jie turi aprėpti kuo platesnį nurodytų autorių spektrą. Be to, tokia praktika padaro nepamatuotai sunkų užduočių rengėjų, vertintojų darbą, nes nėra įmanoma, kad visų 7 autorių kūryba vienodai tiktų tai pačiai temai ir ji būtų esminė.

Pasak S. Vingelienės, dėl specialistų teikiamų siūlymų turėtų apsispręsti švietimo ir mokslo ministras Dainius Pavalkis. Šiuo metu organizuojami renginiai, diskutuojama su tautinių mažumų atstovais, „kad sprendimas visiems būtų priimtinas“.

Lapkričio 15-ąją turi pasirodyti naujos švietimo ir mokslo ministro patvirtintos lietuvių kalbos ir literatūros vertinimo normos.

Paradoksas: anglų k. egzaminas tapo sunkesnis

Komitete paaiškėjo, kad dėl palengvinimų lietuvių kalbos ir literatūros egzaminas tapo lengvesnis už anglų kalbos. „Anglų kalbos egzamine reikėjo parašyti 350 žodžių esė, tam buvo skirta pusantros valandos. Tuo metu tautinėms mažumoms mokykliniame lietuvių kalbos egzamine nurodytas tas pats žodžių skaičius ir rašymo laikas daug ilgesnis, ir kalba girdima aplinkui. Tokia situacija nėra graži“, – DELFI sakė S. Vingelienė.

Pasak NEC vadovės, reikia pagailėti ir vaikų: „Kai vaikams pasakai, kad reikia 350 žodžių rašinį parašyti, rašinukas išeina menkas ir tada gaunami prasti įvertinimai“.

S. Vingelienės pasiūlymus komitete palaikė buvęs švietimo ir mokslo ministras liberalas Gintaras Steponavičius. „Vis dėlto meškos paslauga, kaip matyti iš rezultatų, ir iš jūsų įžvalgų, deja, abiturientams, tiek lietuvių, tiek tautinių mažumų, buvo padaryta. Galima teigti, kad 7 autorių įvedimas ir apimties sumažinimas daliai neleido turėti aukštesnių pažymų nei jie galėjo parašyti. Žala tam tikra yra“, – sakė G. Steponavičius.

Politikas siūlė visiems padaryti išvadą, kad politikos aukščiau profesionalų siūlomų dalykų neturime kelti. G. Steponavičius irgi stebėjosi, kad apimtimi valstybinis anglų kalbos egzaminas pranoko lietuvių kalbos egzaminą tautinėms mažumoms.

DELFI primena, kad birželio pabaigoje Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas konstatavo, kad palengvintas lietuvių kalbos egzaminas tautinių mažumų mokyklų abiturientams prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam lygybės principui.