Siekiant apsaugoti interneto vartotojų privatumą, Lietuvoje slapukų (kurie reikalingi norint skelbti personalizuotą reklamą) naudojimą reglamentuoja Elektroninių ryšių įstatymo 61 straipsnio 4 dalis bei Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos patvirtintos gairės dėl slapukų naudojimo.

Šie teisės aktai numato, kad, naudojant slapukus, vartotojui turi būti pateikiama aiški ir išsami informacija apie tokius veiksmus, o vartotojas turi su tuo sutikti. Toks sutikimas turi būti išreikštas aktyviais veiksmais ir sudarant galimybę pritarti ar nepritarti, todėl vartotojui neatsakius į pranešimą apie naudojamus slapukus ar nesutikus, tinklalapio valdytojas neturėtų jų įdiegti. Tinklalapio valdytojas taip pat turi informuoti, ar savo tinklalapyje naudoja trečiųjų šalių slapukus ir dėl kokios priežasties bei kokio turinio duomenis jie kaupia.

Tačiau tėvai nepriima sprendimo dėl dienyno naudojimo, tad ir sutikimo dėl reklamos „Tamo“ el. dienyne nėra suteikę. Be to, mažesniuose dienynuose, tokiuose kaip „BFT Veritus“, „Eduka“ ar pačių mokyklų sukurtuose reklamos nėra, kitaip nei „Tamo“.

Vis dėlto „Tamo“ grupės rinkodaros vadovė Inga Romanovskienė aiškino, kad reklamjuostes jie demonstruoja laikydamasi visų Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų, pagal kuriuos asmens sutikimas turi būti gautas dėl duomenų tvarkymo tiesioginės rinkodaros tikslais.

„Tamo“ dienyno naudotojams yra rodomi reklaminės juostos, kurios nėra personalizuotos ir nėra tiesioginės rinkodaros priemonė, todėl asmenų sutikimų dėl reklaminių juostų demonstravimo gauti nereikia. „Tamo“ dienyne demonstruojamai reklamai taikomas Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas ir mes laikomės visų šio bei kitų susijusių teisės aktų reikalavimų“, – aiškino ji.

Reklamų neskelbia, nes mano, kad tai neetiška

Kaip DELFI sakė leidyklos „Šviesa“, valdančios ir el. dienyną „Eduka“, skaitmeninių produktų skyriaus vadovas Tadas Pukas, reklamos dienyne jie netalpina, nes mano, kad tai nėra etiška.

„Dienynas yra vidinis mokyklos dokumentas, darbo įrankis, skirtas ugdymo procesui. Sprendimą naudoti dienyną priima mokyklos vadovybė. Mokyklos moka už naudojimąsi dienynu, todėl reklama dienyne yra neetiška ir mes jos „Eduka“ dienyne netalpiname“, – tikino jis.

T. Puko teigimu, „Eduka“ pajamų šaltinis yra tik mokyklų užsakymai.

„Tėvams ir mokiniams naudojimasis visomis dienyno funkcijomis yra nemokamas, nes už jį moka mokykla. Šiais metais pristatytas „Eduka“ dienynas mokyklose dar yra išbandomas, atsižvelgiant į vartotojų pageidavimus, palaipsniui pristatomos papildomos funkcijos. Pirmus metus leidžiame „Eduka“ dienynu naudotis nemokamai, o vėliau taikysime dienynų rinkos kainas atitinkančią kainodarą“, – sakė dienyno atstovas.

ŠMM: tėvai turi turėti galimybę reklamą išjungti

Tuo metu Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) Bendrojo ugdymo departamento Pagrindinio ir vidurinio ugdymo skyriaus vyr. specialistė Loreta Graželienė DELFI sakė, kad mokinių tėvai gali sutikti arba nesutikti gauti reklamą, jie turėtų galimybę ir ją išjungti, jei pageidauja.

Švietimo ir mokslo ministerija rekomenduoja mokykloms į tai atkreipti dėmesį – ministerijos parengtose rekomendacijose mokykloms dėl el. dienyno paslaugos naudojimo nurodoma, kad pasirinkdamos dienyną mokyklos atkreiptų į tai dėmesį: ar yra galimybė atsisakyti reklamos. Galbūt mokyklos su tuo sutinka? Tėvai, gaudami el. dienyno paslaugą, turėtų turėti galimybę sutikti gauti reklamą arba nesutikti (išjungti)“, – aiškino ji.

Specialistės teigimu, elektroninių dienynų paslaugos teikėjai sutartis su mokyklomis sudaro tiesiogiai.

Planuoja pradėti tyrimą

Pasidomėjus, ar „Tamo“ atstovai nedaro pažeidimų el. dienyne skelbdami reklamą, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos (VDAI) Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė Raminta Sinkevičiūtė-Šečkuvienė DELFI sakė, kad tiksliai atsakyti į šį klausimą būtų galima tik atlikus tyrimą.

„VDAI planuoja tokį tyrimą atlikti“, – kartu informavo ji.

Kalbėdama bendrai, R. Sinkevičiūtė-Šečkuvienė pabrėžė, kad jei „Tamo“ skelbiama personalizuota reklama, t. y. reklama adresuota konkrečiam asmeniui, tai būtų taikomi teisės aktai, reglamentuojantys asmens duomenų apsaugą Lietuvoje, šiuo atveju Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymas, kurių vykdymo priežiūrą ir kontrolę atlikti yra įgaliota Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija.

Tuo atveju, jeigu reklama nepersonalizuota, tačiau įžvelgiama galimų Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimų, reikėtų kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, patarė ji.

Reklamos gali „išvengti“ tik už simbolinį mokestį

Tuo metu I. Romanovskienė tikino, visų pirma, norinti pabrėžti, kad žvelgiant į „Tamo“ pajamų struktūrą, mažiausią jos dalį sudaro mokyklų įmokos.

„Suprantame ne visada lengvą švietimo įstaigų finansinę situaciją, todėl nepaisant infliacijos ir kitų augančių rodiklių, didinančių mūsų sąnaudas, mokestis už dienyną nėra keliamas. Šis mokestis nesikeičia net nuo 2004 m. ir per mėnesį sudaro mažiau nei 0,03 Eur vienam mokiniui. Būdami verslo organizacija, negauname jokio finansavimo iš valstybinių institucijų ar paramos iš Europos fondų. Kartu siekiame, kad dienyno vartotojai būtų maksimaliai patenkinti dienyno teikiamomis paslaugomis, operatyviai reaguojame į pastabas ir pasiūlymus, atsižvelgiant į vartotojų pageidavimus papildome dienyną naujomis funkcijomis bei stipriname techninę bazę. Visa tai reikalauja nemažų investicijų, dalį kurių gauname iš reklamos pajamų.

Taip pat pabrėžiame, kad mokinių tėvams „Tamo“ dienynas buvo ir bus nemokamas, o norintys „išvengti“ reklamos ir operatyviau stebėti, kaip vaikams sekasi mokykloje, už simbolinį mokestį gali parsisiųsti patogią mobiliąją aplikaciją“, – aiškino ji.

Aiškina besilaikantys sąžiningos konkurencijos principų

Anot I. Romanovskienės, XXI amžiuje reklama tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalis, dauguma vartotojų ją priima natūraliai, supranta jos prasmę ir yra tolerantiški. „Tamo“ atstovės teigimu, ji nepastebėjo, kad el. dienyno vartotojų, kuriuos reklama erzina, būtų daugiau nei bendrai reklama nepatenkintų rinkoje.

„Tamo“ dienyne, skirtingai nei populiariausiuose informaciniuose portaluose, reklamai yra išskirtos tik kelios pozicijos. Šios pozicijos neužgožia pagrindinės informacijos, taip pat nenaudojamos dėmesį ypač blaškantys „iššokantys“ reklaminiai skydeliai (popup angl.) bei bėgančios eilutės.

Sunku komentuoti, kaip kiti elektroniniai dienynai, neturint pajamų iš reklamos, gali užtikrinti kokybinius dienyno parametrus ir dar investuoti į atnaujinimus. „Tamo“ grupė laikosi sąžiningos konkurencijos principų, todėl džiaugiamės, kad mūsų dienyną renkasi daugiau nei 2/3 Lietuvos mokyklų“, – sakė ji.

I. Romanovskienės teigimu, jei būtų organizuojamas bet koks jų veiklos patikrinimas, jie visapusiškai bendradarbiautų su valstybinėmis institucijomis ir džiaugtųsi, kad būtų išsklaidytos bet kokios atskiriems asmenims kylančios abejonės.