Jei studijų programa prasta, neatitinkanti šiuolaikinių poreikių, neorientuota į studentus ir darbdavius, žinoma, tokios studijos nieko vertos.Bet ar tikrai Lietuvoje neturime kokybiškų magistro studijų programų? Ar dar nesame pakankamai pažangi visuomenė, kad galėtume tokias programas sukurti?

Magistro studijų programos kokybė (tuo pačiu ir vertė, nauda), visų pirma, priklauso nuo dėstytojų ir studentų santykio. Būtent šiame santykyje kuriama asmenybės, jos turimų žinių ir gebėjimų transformacija. Akademinė bendruomenė turi išsilaisvinti nuo nenumaldomo noro studentams tiesiog įkalti kuo daugiau informacijos.

Universitete būtina sukurti keitimosi žiniomis ir gebėjimų lavinimo terpę, kurioje būtų vystomos plataus spektro kompetencijos ir kuriamos naujos žinios. Dauguma magistro studijose studijuojančių studentų yra dirbantys, dalis iš jų jau turi ilgametę darbo patirtį. Studentai į paskaitas turėtų atsinešti realias organizacijų problemas, kurios būtų analizuojamos ir sprendžiamos kartu su dėstytojais, panaudojant universitete sukauptą intelektinį kapitalą, praktiškai pritaikant naujausius mokslo laimėjimus.

Studentai, išėję iš tokių paskaitų, į savo darbo vietas atneštų realius produktus, praturtintų savo organizacijas. Tai itin aktualu į studijas žiūrint iš darbdavio ar studento pozicijos. Į situaciją pažiūrėjus iš universiteto – mokslo, naujų žinių kūrimo centro – perspektyvos taip pat matoma akivaizdi nauda: kartu su studentais sprendžiant realias problemas kuriamos naujos žinios, šiomis žiniomis pagrįsti moksliniai tyrimai duoda rezultatus, kurie jau savo prigimtimi yra pritaikomi, komercializuoti.

Tokiu būdu modeliuojant magistro studijas užtikrinama, jog studentas gaus naujų žinių, įgūdžių, gebėjimų, išmoks pats kurti naujas žinias, darbdavys galės džiaugtis apčiuopiamais rezultatais, turės plataus mąstymo, naujovėms atvirus specialistus, o universitete mokslinė veikla bus vykdoma ne todėl, kad reikia „daryti mokslą“, o todėl, kad rinka reikalauja konkrečių mokslo rezultatų.

Dažnas skaitytojas į tokiomis šviesiomis spalvomis nupieštą magistro studijų programos vaizdą, ko gero, pažiūrės skeptiškai: gražūs žodžiai yra viena, o jų įgyvendinimas praktikoje – visai kas kita. Ar tikrai? Vilniaus universitete jau daugiau nei 10 metų veikia Kokybės vadybos magistro programa. Kuriant ir nuolat atnaujinant šią programą praktiškai yra pritaikomi visi aukščiau aprašyti studijų programos modeliavimo principai. Šių principų pasiteisinimą įrodo tiek tarptautinių ekspertų pripažinimas (akreditacijos metu ekspertai pabrėžė pagirtiną mokslinės veiklos suderinamumą su darbdavių poreikiais ir programą įvertino 22 balais iš 24 galimų), tiek absolventų įvertinimai (absolventės atsiliepimas: „mano profesinis pripažinimas Šveicarijoje <...> įrodo Kokybės vadybos magistro programos aukščiausio lygio konkurencingumą“).

Dalindamiesi savo mintimis bei patirtimi kuriant ir palaikant magistro studijų programą, linkime Lietuvos universitetuose veikiančių magistro studijų programų vadovams ir dėstytojams profesinės drąsos, kūrybinio veržlumo, o būsimiems studentams – studijų programas rinktis ne pagal skambų pavadinimą, o pagal turinį.