Į DELFI redakciją kreipėsi dėl neva ne iki galo aiškios vertinimo instrukcijos sutrikę abiturientai, priekaištų NEC turi ir mokytojai.

Rezultatus vadina prastais: šimtukų skaičius nesiekia nė 1 proc.

„Šįmet valstybinio brandos egzamino rezultatai respublikoje yra prasti: nė procento šimtukų ir 11 proc. neišlaikiusių, tikrai labai mažai aukštų balų. Kalti mokytojai? Bet juk jiems net neleidžiama žinoti, ką ne taip darė, kur jų mokinių klaidos“, – į DELFI kreipėsi lietuvių kalbos mokytoja ekspertė Regina Dilienė.

Anot jos, problema kilo dėl NEC požiūrio į mokytojus ir mokinius – jiems pateiktos netaisytų darbų kopijos vertos pajuokos.

„Šįmet NEC peržengė visas padorumo ribas – štai kokį atšviestą darbą gavo ne vienas mokinys!“, – įrodydama savo žodžius, dviejų mokinių darbais dalijosi pašnekovė.

Neatsiuntė gerų darbų

Mokytoja nė neslėpė savo požiūrio į tai – pasityčiojimas ir tiek.

„Įdomu, kad neatsiųsti tikrai geri darbai. Net neaišku, ką reikėtų mokiniui daryti, jei jis nori gauti normalią savo darbo kopiją“, – problemą aiškino R. Dilienė.

Anot pašnekovės, mokinių darbų kopijos visuomet padaromos dar prieš darbų vertinimą. Kopijos saugomos ir jei originalus darbas pasimestų.

„O gal... vertintojų klaidos? Kas dabar atsakys? Ir kodėl NEC visas savo klaidas sugeba „protingai“ paaiškinti? Aš manau, kad ir šįkart jie nepripažins savo darbo broko ir nepaaiškins, kokiu tikslu slepia nuo mokinių jų pačių rašytus darbus“, – tikino R. Dilienė.

Neturi, ką pasakyti, neturės ir iš ko mokyti

Pašnekovė prasitarė girdėjusi, kad vis kyla minčių ir vertintojams skaityti duoti ne originalius darbus, o būtent jų kopijas. Be to, jau dabar kopijas, kad nematytų prieš tai buvusio vertinimo, vertina ir Apeliacinė komisija.

„Mergaitė, kuri atsiuntė savo iš NEC gauto darbo „kopiją“, norėtų rašyti apeliaciją, bet prieš tai juk, kaip rekomenduoja NEC, reikia pasitarti su mokytoja. Aš galiu darbą profesionaliai įvertinti ir patarti, bet tik ne šiuo atveju! Ką patarti mokinei, ką manyti jos tėvams, o ir man, mokytojai?

VBE mokinių rašiniai, ypač geriausieji, dažnai pasitarnaudavo mokytojui kaip metodinė ir dalykinė medžiaga, deja, šįmet savo mokinių darbais pasinaudoti negaliu, nes daugelis jų gavo tik štai tokių trupinių pribarstytas „kopijas“. Vadinasi, mokytojas net negali analizuoti savo darbo, nes neturi mokinių rašinių – tai kaip žinoti, ką mokiniai per VBE darė gerai, o ką – blogai, kur reikia skirti daugiau dėmesio?“, – klausė ji.

Kalta rašiklio spalva

Savo ruožtu NEC atstovai DELFI aiškino, kad kopijos, dabar matomos rezultatų skelbimo sistemoje, atrodo būtent taip, nes mokiniai, nepaisant egzamino užduoties sąsiuvinyje ir NEC tinklalapyje pateiktos informacijos, rašė ne su tamsiai mėlynai rašančiu rašikliu.

„Mokiniai, kurie rezultatų sistemoje mato nekokybiškas savo egzaminų darbų kopijas, turėtų kreiptis į Nacionalinį egzaminų centrą su prašymu pateikti kokybišką darbo kopiją“, – nurodė jie.

Su egzamino darbų originalais moksleiviai galės susipažinti po liepos 20 d. atvykę į NEC. Tiesa, prieš tai reikia parašyti prašymą.

Šimtukų skaičius mažėja

NEC vardijo, kad 2017 metų lietuvių kalbos ir literatūros valstybinį brandos egzaminą išlaikė 89,04 proc. mokinių, 2016 m. – 89,76, 2015 m. – 89,79.

„Pastaruosius penkerius metus šį egzaminą išlaiko 89 – 90 proc. visų kandidatų. Taip, šimtukų skaičius per tuos penkerius metus nedaug, bet mažėja – pavyzdžiui, pernai buvo 0,83 proc. šiemet – 0,71 proc.

Kita vertus, remiantis surenkama statistine informacija, reikia pažymėti, kad šių metų abiturientų pirmo pusmečio vidurkis ugdymo procese buvo 6,6 balai, 2015–2016 metais – 6,7 balai. Mokinių, kurie ugdymo procese turėjo aukščiausią 10 balų įvertinimą pirmajame pusmetyje taip pat mažėja – jei 2015 metais tokių buvo 2,3 proc., 2016 metais – 2,2 proc., tai 2017 metais – 2 proc. Tai reiškia, kad kasmet į egzaminą ateina mokiniai su žemesniais įvertinimais iš ugdymo proceso“, – nurodė jie.

Kaip suprasti vertinimą?

NEC taip pat atsakė ir į moksleivių klausimus – tarp jų kilo diskusijos, kaip suprasti vertinimus taškais ir balais.

„Lietuvių kalbos ir literatūros VBE rašinio vertinimo taškų suma yra 50. Rezultatų skelbimo sistemoje kandidatai mato savo surinktų taškų procentinę dalį. Pavyzdžiui, jei kandidatas mato 58 procentus taškų, tai reiškia, kad jo egzamino darbas yra įvertintas 29 taškais, tai konvertuojama į 50 balų ir pan.

Įvertinimas balais gaunamas konvertavus taškų procentinę dalį į 100 balų skalę pagal Valstybinių brandos egzaminų kriterinio vertinimo nuostatuose apibrėžtus principus.

Tam tikrame pasiekimų lygyje esančių kandidatų, egzamino įvertinimai balais apskaičiuojami užtikrinant artimą tiesiškai priklausomybę tarp mokinio surinktų VBE užduoties taškų procentinės dalies ir VBE įvertinimų balais.

Mokiniams skelbiamas egzamino įvertinimas 100 balų skalėje, nes lietuvių kalbos ir literatūros valstybinio brandos egzamino rezultatas naudojamas stojimui į Lietuvos aukštąsias mokyklas. Siekiant rezultatų objektyvumo ir palyginamumo, visiems egzaminams taikoma viena – šimto balų skalė“, – aiškino jie.