Tačiau skubėti teisti jų nereikia – pasirodo, dėl tokio vaikų elgesio reikėtų kaltinti jų tėvus. Taip mano psichologė, leidyklos „Šviesa“ mokymo centro lektorė Asta Blandė

Ryt, ketvirtadienį, vyksiančioje konferencijoje „Z karta: ką turi žinoti šiuolaikiniai tėvai?" ji skaitys pranešimą apie tai, kaip mąsto ir mokosi Z karta. DELFI ji sutiko iš anksto apie tai papasakoti. 

Trūksta tinkamo tėvų pavyzdžio

„Girdėdama tokias kalbas apie Z kartą dažniausiai esu vaikų, paauglių pusėje. Viena priežasčių, kad kartais minimais bruožais pasižymi ne tik jaunuoliai, bet ir jų aplinkoje esantys suaugusieji, kurie taip pat neatsiplėšia nuo mygtukų ir televizoriaus bei neskiria laiko savęs tobulinimui. 

Kita priežastis – nesugebame sukontroliuoti vaiko, paauglio buvimo prie kompiuterio laiko, patys „atnešame technologijas“ į jų kambarį, o po to stebimės, kad mūsų vaikas atrodo neišsimiegojęs. Turbūt kiekvienu atveju priežastys bus dar ir individualios, šeimos, tačiau prieš kritikuodami bet kokį jauną žmogų, pirmiausia pamąstykime, o ką mes padarėme, kokį pavyzdį parodėme, kad jis norėtų gerbti ir lygiuotis į mus“, – dėmesį į suaugusiųjų pavyzdį vaikams atkreipė specialistė.

Ji taip pat tikino dažnai girdinti, kad ši karta stinga pagarbos mokytojams ir tėvams.

„Tačiau ar visada vaikai ir paaugliai sulaukia pagarbos iš suaugusiųjų? Man tenka susidurti su situacijomis, kada suaugusieji nori auklėti vaikus visiškai nekreipdami dėmesio į savo asmenybę ir netinkamus įpročius“, – pastebėjo ji.

Kuo išsiskiria Z karta?

Anot A. Blandės, kiekvienoje kartoje yra labai skirtingų žmonių, todėl kalbėti tas pačias tiesas pritaikant visiems asmenims negalima. Vis dėlto, tam tikros tendencijos, bendri bruožai kalbant apie Z kartą ryškėja.

„Vienas ypač pastebimų šios kartos asmenų bruožų – ypatingas domėjimasis technologijomis. Tačiau, kad šis domėjimasis netaptų priklausomybe, kontroliuoti turėtų tėvai. Reikia mokyti vaikus pažinti pasaulį ne tik per išmaniąsias technologijas“, – įsitikinusi ji.

Bendraudama su vaikais ir paaugliais A. Blandė tikina pastebėjusi, kad šiuolaikiniai vaikai – laisvesni, drąsiai išsako savo nuomonę apie tai, kas vyksta aplinkui, pasaulį.

„Jie yra labiau individualistai, todėl rečiau matysime kieme žaidžiančias vaikų grupes, kas būdavo gana įprasta ankstesnių kartų atstovams. Šios kartos atstovai mėgsta ir dažnai imasi kelių veiklų vienu metu. Tai turi savo pliusų ir minusų. Taip pat pastebiu, kad vis daugėja dirglių, nerimastingų vaikų ir paauglių. Matyt, aplinka ir skubantys aplinkiniai, žiniasklaidos ir internete esančios informacijos gausa prie to nemenkai prisideda“, – spėjo ji.

Patarė, ką dėl savo vaikų gali padaryti tėvai

Atkreipdama dėmesį į tėvų indėlį į vaikų auklėjimą, A. Blandė sakė, kad jie pirmiausia turi skirti pakankamai laiko savo vaikams ir būti dėmesingi klausdami jų, rodyti supratingumą.

„Taip pat tiek žodžiai, tiek veiksmai turi aiškiai sakyti tai, kad besąlygiškai mylime savo vaiką ir paauglį. Kitas svarbus aspektas – tėvų žodžiai neturi skirtis nuo to, kaip patys tėvai elgiasi, nes savo darbo praktikoje matau begalę atvejų, kada suaugusiojo elgesys visiškai neatitinka to, ko norima iš savo vaiko. Tad būti teigiamu pavyzdžiu – ypač svarbus momentas auklėjant vaikus“, – sakė ji.

A. Blandė patikino, kad šios kartos vaikus būtina ypatingai motyvuoti, nuolat skatinti imtis išmokti kažko naujo.

„Ir – bendrauti, bendrauti, bendrauti... Tik taip pažinsite, kaip jūsų vaikas mąsto, kaip supranta pasaulį ir ko siekia“, – patikino jis.

Paaiškino, kaip mokosi Z karta

Kaip teigė A. Blandė, tam, kad dabar vaikai pradėtų mokytis, jiems pirmiausia turi būti įdomu. Tai reiškia, kad jie trokšta sulaukti netikėtų klausimų, būti išklausyti, nori su tema būti supažindinti netradiciškai.

„Dabar vaikams sunku išbūti rutinoje, tad su jais bendraujant reikia naudoti skirtingas priemones, užduotis, kurios padėtų išlaikyti jų susidomėjimą. Jiems patinka, kai tie patys klausimai keliami vis kitu kampu skirtingose disciplinose, kai išmoktos žinios yra pritaikomos realiame gyvenime. Džiaugiamasi, kai pamokos metu naudojamos interaktyvios priemonės, nes tai yra tai, ką jie mėgsta. Tačiau nereikia „perdozuoti“, nes tai, ko yra labai daug, greitai atsibosta. Nepamirškime taip pat ir to, kad mokymosi procese labai gerai yra patirti kuo daugiau įvairių pojūčių pažįstant pasaulį.

Šios kartos vaikams, paaugliams, kaip ir turbūt ankstesnių, visada imponuos mokytojas – asmenybė, kuris džiaugiasi tuo, ką daro, kuris savo pavyzdžiu ir gyvenimo būdu yra įdomus ir geba įkvėpti ieškoti savęs“, – pastebėjo specialistė.

Naujos kartos savybes turime išmokti panaudoti

Paklausta apie tai, kas svarbu Z kartos atstovams, kas slypi jų galvose, psichologė patikino, kad svarbiausia jiems – būti mylimiems, išgirstiems ir suprastiems.

„Taip pat jie nori žinoti, kur esant sudėtingai situacijai turi kreiptis. Jie, kaip ir visi žmonės, nori būti svarbūs tiek šeimoje, tiek klasėje, bendraamžių grupėje. Siekia, kad jais domėtųsi ir klaustų bei suteiktų iniciatyvos idėjoms, kurios slypi jų galvose. Ši karta nebijo kritikuoti ir drąsiai ginti savo įsitikinimus. Jie nori pagarbos iš tų, su kuriais bendrauja ir jei to sulaukia, patikėkite, susikalbėti nėra taip sudėtinga, kaip kitiems atrodo. Tiesa, taip pat ir tai, kad mokant šios kartus vaikus ir paauglius, jau reikia pasistengti juos ypatingai motyvuoti ir sudominti“, – patikino A. Blandė.

Anot jos, jei norime padėti, o ne trukdyti Z kartai, turime išmokti pasinaudoti tomis savybėmis ir galimybės, kurias turi Z kartos atstovai.

„Reikia ieškoti įdomių ir patrauklių mokymo būdų, orientuoti vaikus ir paauglius į kūrybiškumo stiprinimą, nes to tikrai jiems prireiks taip greitai besikeičiančioje visuomenėje“, – patarė ji.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (383)