„Palyginus darbo valandas, už kurias mokytojui yra apmokama, su realiu mokytojų darbu, paaiškėjo, koks didelis mokytojo darbo krūvis ir menkinantis užmokestis už atliekamą darbą“, – DELFI sakė direktorius.

Tuo metu naujoji švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė aiškina, kad jos siekis – toks pat, kaip rašo ir laiško autorius: matyti mokytoją, kuris jaučiasi vertinamas ir socialiai saugus, turi visas sąlygas sėkmingai dirbti. Todėl, aiškina ministrė, prioritetiniai darbai skirti mokytojų darbo sąlygoms gerinti.

Pradinio ugdymo ir matematikos mokytojos žymėjo, kiek realiai dirbo

„Mokytojui darbo užmokestis mokamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro patvirtintu Švietimo įstaigų darbuotojų ir kitų įstaigų pedagoginių darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos aprašu. Šiame dokumente nustatytas bendrojo ugdymo mokykloje dirbančio mokytojo darbo apmokėjimas už realiai pravedamas pamokas – kontaktines valandas. Nuo šių valandų paskaičiuojamas ir apmokamas darbas už pasiruošimą šioms pamokoms, mokinių darbų tikrinimą, už specialiųjų poreikių mokinių mokymą ir kt.“, – pedagogų apmokėjimo tvarką aiškino A. Serneckas.

Jo teigimu, viešojoje erdvėje kartas girdimos nuomonės apie deramai neapmokamą mokytojo darbą, patys mokytojai taip pat vis mini, kad jų darbui skiriamas laikas – praktiškai neribojamas. Jėgos skiriamos ir namuose, neretai šeimos, savo poilsio, sveikatos sąskaita.

Tad direktorius aiškina nusprendęs pabandyti atsakyti į klausimą, kiek gi iš tiesų dirba mokytojas ir kiek darbo valandų lieka neapmokėta.

„Spalio mėnesį dvi progimnazijos mokytojos – pradinio ugdymo ir matematikos, per savaitę pravedančios 20 ir 21 pamokas, kiekvieną dieną žymėjo, kiek minučių, kuriam darbui skyrė. Spalio mėnesį buvo keturios darbo savaites“, – apie eksperimentą pasakojo A. Serneckas.

Sumos skiriasi ir 281,60 euro

Jis įvardijo, kad pradinio ugdymo mokytojui per mėnesį už pasiruošimą pamokoms apmokama 18 val. 56 min., t.y. mažiau nei už valandą kiekvieną darbo dieną, nors mokytojas moko 7 skirtingus dalykus.

„Spalio mėnesį mokytojas pamokoms pasiruošti skyrė 22 val., t.y. už 3 val. 4 min. buvo neapmokėta 84 eurai 48 centai“, – skaičiavo A. Serneckas.

Tuo metu matematikos mokytojui per mėnesį už pasiruošimą pamokoms apmokama 19 val. 8 min.

„Spalio mėnesį mokytoja pamokoms pasiruošti skyrė 29 val. 9 min., t.y. už 10 val. 1 min. buvo neapmokėta 281 euras 60 centų“, – tikino jis.

Mokinių darbus tikrina ir po kone 15 valandų per mėnesį

Mokytojai stebėjo ir kiek laiko skiria mokinių darbų (sąsiuvinių, užduočių sąsiuvinių, testų) tikrinimui, vertinimui, mokinių tėvų informavimui apie rezultatus. Mokinių darbai tikrinami ir vertinami pasibaigus pamokoms.

Pradinio ugdymo mokytojui per mėnesį šis darbas apmokamas už 6 val. 48 min. Tačiau spalio mėnesį mokytojas apskaičiavo mokinių darbus tikrinęs 14 val. 45 min.

„Už 7 val. 3 min. buvo neapmokėta apie 197 eurai“, – skaičiavo direktorius.

Tuo metu matematikos mokytojui įsiskolinta dar daugiau – 206 eurai 41 centas. Neapmokėtos liko jo papildomai sugaištos 7 val. 33 min.

„Matematikos mokytojui per mėnesį už mokinių darbų tikrinimą apmokama 11 val. 44 min. Spalio mėnesį mokytojas mokinių darbus tikrino 19 val. 17 min.“, – pastebėjo A. Serneckas.

Neišmokėjo uždirbtų 281,48 ir 488,01 euro

Apibendrindamas gautus rezultatus direktorius aiškino, kad jo svajonė – matyti laimingą mokytoją, galintį ramiau planuoti išlaidas šv. Kalėdoms ir nesijausti menkinamam.

„Pradinio ugdymo mokytojas, kuriam už pasiruošimą pamokoms ir mokinių darbų tikrinimą per mėnesį apmokama už 115 val. 44 min., dirbo 125 val. 51 min. Matematikos mokytojas, kuriam apmokama už 141 val. 32 min., dirbo 159 val. 6 min.

Mokytojams nebuvo išmokėti, jų uždirbti 281, 48 euro ir 488, 01 euro.

Žinant, kad mokytojai panašiu ritmu dirba visus mokslo metus, šie mokytojai papildomai per 9 mėn. dirba neapmokamą darbą 10 val. 3 min. ir 156 val. 6 min. Šio nuvertinančio mokytoją atlikto darbo „uždarbis“ per mokslo metus yra 2 533 eurai 32 centai pradinio ugdymo mokytojo ir 4 382 eurai 9 centai matematikos mokytojo.

Ši situacija neramina žiūrint į nepailsėjusius mokytojus, jų akis, stebina, nes mokytojai tebėra kupini idealizmo, motyvuoti ir dažnai dirba neskaičiuodami asmeninio laiko“, – tikino A. Serneckas.

Žada naują mokytojų darbo apmokėjimo tvarką

Tuo metu šią situaciją paprašyta pakomentuoti J. Petrauskienė DELFI sakė, kad dar šiais mokslo metais numatoma parengti naują etatinio mokytojų darbo apmokėjimo tvarką.

Jurgita Petrauskienė

„Ji mokytojams duotų daugiau stabilumo ir saugumo. Nebereiktų prieš rugsėjį jaudintis dėl kiekvienos valandos – suteiks mokyklos vadovas ar ne. Darbo užmokestis nesvyruotų priklausomai nuo kiekvienos pamokos. Etatą sudarytų tam tikras kontaktinių valandų (pamokų) skaičius ir aiškiai įvardyti kiti darbai. Būtų aišku, už ką skaičiuojamas atlyginimas ir būtų mokama ne tik už pamokų vedimą ir sąsiuvinių taisymą, bet ir kitus darbus, kurie yra neatskiriama ugdymo proceso dalis“, – aiškino ministrė.

Jos teigimu, su mokytojų bendruomene bus tariamasi dėl optimalaus valandų skaičiaus įvairiems darbams atlikti: pasirengimui pamokoms, klasės auklėtojų darbui, sąsiuvinių taisymui ir pan.

„Taigi dėl valandų bus galima diskutuoti ir rasti geriausią sprendimą“, – žadėjo ji.