×

Kaip saldainius pakeisti sveikesniais, bet vaikams patinkančiais saldėsiais?

25. kovo 2016
© Shutterstock nuotr.

Visos mamos žino dietologų ir gydytojų patarimą – geriausia vaikui kuo ilgiau neduoti jokių saldumynų. Nežinos skonio ir nenorės. Tačiau paprasta patarti ir sunku įgyvendinti.

Dažniausiai mažyliai pirmąjį saldainį gauna ne iš tėvų. Kartais tai būna seneliai ar tolimesni giminaičiai, kartais vaikų neturintys tėvų draugai ar kiemo draugai.

Ką daryti? Griežtai neleisti valgyti saldainių?

Mitybos specialistai pataria to nedaryti. Taip tik bus sužadintas vaiko smalsumas, o uždraustas vaisius visada skanesnis. Mažylis saldumynus valgys paslapčia, o vėliau pietums skirtus pinigus išleis įvairiems šokoladukams iš užkandžių automato. Be to, kad ir kokią blogą reputaciją cukrus turėtų, būtent jis normalizuoja centrinės nervų sistemos veiklą, aprūpina organizmą jam labai reikalinga medžiaga, glikogenu, maitinančiu raumenis ir širdį.

1-3 metų vaikams rekomenduojama per dieną gauti 40 g cukraus, 3-6 metų – 50 g

Tačiau lygiai taip pat nepatariama leisti valgyti saldumynų kiek tik norisi. Besaikis saldėsių valgymas gali ne tik greičiau pažeisti dantukus, bet ir sutrikdyti medžiagų apykaitą. Taip pat tėvams rekomenduojama netaikyti Skandinavijos šalyse populiaraus modelio, kai vieną savaitgalio dieną ir didžiąsias šventes vaikams leidžiama smaližiauti tiek, kiek tik jiems telpa. Šį būdą kritikuoja ne tik mitybos specialistai, bet ir psichologai. Taip nuo pat ankstyvų dienų vaikui diegiama paralelė tarp laimės, švenčių ir saldumynų. Užaugęs toks vaikas norėdamas save nuraminti ar pradžiuginti visų pirma griebsis saldėsių.

Geriausia, ką gali tėvai, pasak mitybos specialistų, nenukrypti į kraštutinumus ir leisti valgyti saldumynus su saiku. Be to, saldainius ir šokoladinius batonėlius galima pakeisti kiek sveikesniais saldumynais. Tuo labiau, kad vaikų medžiagų apykaita yra daug greitesnė nei suaugusiųjų, jie gerokai daugiau juda, todėl norisi papildyti išeikvotas energijos atsargas saldumynais – greitai įsisavinamų angliavandenių. Svarbiausia, kad per dieną tokių angliavandenių gautų ne daugiau nei 40 g.

Kaip saldainius pakeisti sveikesniais, bet vaikams patinkančiais saldėsiais?
© Shutterstock nuotr.

Cukrų keiskite medumi

Kepant pyragą, gardinant arbatą ar natūralų jogurtą, vietoj cukraus ar uogienės geriau naudokite medų. Medus laikomas vienu skaniausių ir naudingiausių natūralių saldėsių. Jame yra lengvai įsisavinamo cukraus, gliukozės, fruktozės, teigiamai veikia virškinamąjį traktą, stimuliuoja apetitą, gydo gerklės skausmus ir uždegimą. Be to, medus itin maistingas ir saldus, todėl jo visur reikia dėti mažiau – kalorijų taip pat bus mažiau.

Tačiau medus taip pat ir gydytojų pripažintas alergenas. Iki vienerių metų vaikams rekomenduojama jo visai neduoti. Jei mažylis yra kam nors alergiškas, medaus rekomenduojama neduoti iki pat 3 gimtadienio. Lygiai taip pat reiktų atsargiai elgtis su šokoladu. Jis irgi yra stiprus alergenas ir mažiems vaikams yra nerekomenduojamas.

Visada pasiekiami švieži ir džiovinti vaisiai

Fruktozė mitybos specialistų vertinama kiek geriau nei gliukozė, todėl patariama vaikams vietoj saldainio geriau duoti vaisių. Maži vaikai itin mėgsta vynuoges (rinkitės besėkles), melionus, bananus, obuolius. Svarbiausia, didesnius vaisius nulupti ir patogiai supjaustyti, kad būtų lengva paimti į mažas rankutes. Prasidėjus uogų sezonui, stenkitės kad jos visada būtų pasiekiamoms ir matomos vaikučiui. Uogas galite suverti ant smilgos ar siūlo, taip mažyliui bus dar smagiau užkandžiauti. Beje, atsargiai su žemuogėmis ir braškėmis, jos gana alergiškos ir nerekomenduojamos vaikams iki 2 metų.

Žiemą mažyliui užsinorėjus ko nors saldaus, galite pavaišinti išmirkytomis razinomis, džiovintomis spanguolėmis ar džiovintais obuoliais. Svarbiausia atsiminti, kad džiovintose uogose ir vaisiuose yra kelis kartus daugiau cukraus nei šviežiuose, todėl per dieną pakaks suvalgyti vos porą šaukštų.

Vietoj ledų ir saldainių - varškės desertai

Jei vasarą nuo ledų neišsisuksite, kitais metų laikais su vaiku galima susitarti, kad vietoj ledų, šokoladinio kiaušinio ar guminukų jis gali išsirinkti mėgstamą varškės desertą. Arba paprasčiausiai nupirkti spalvingų vaikiškų šokoladu glaistytų varškės sūrelių ir jų visada turėti šaldytuve.

Svarbiausia - įsiskaityti etiketes ir išrinkti vaikišką sūrelį ne tik su spalvingu paveiksliuku, bet ir turintį mažiau cukraus bei riebalų. Taip mažylis ne tik pasmaguriaus, bet ir gaus papildomą kalcio dozę.

Vietoj sulčių - vanduo ir pienas

Net ir šviežiai spaustuose sultyse yra pavojingai daug cukraus. O apie sulčių iš pakelių žalą neverta nė kalbėti. Geriausia, jei vaikas sulčių gers tik ypatingomis progomis, o vietoj jų pamėgs vandenį ar pieną. Kaip to pasiekti? Nepirkti sulčių ir suaugusiems rodyti tinkamą pavyzdį – dažniau gerti vandenį ir pieną.