Ši keista statula, pavadinimu Naisko kapo akmuo soste sėdinčiai moteriai su tarnaite“, dabar eksponuojama J. Paul Getty muziejuje Malibu (Kalifornija). (Naiskas – maža klasikinio orderio šventykla Graikijoje su kolonomis ir frontonu).

„Šiame 100 m. pr. Kr. datuojamame antkapio paminkle vaizduojama scena, kurioje soste su ranktūriais besiilsinti moteris ištiesusi ranką liečia negilios skrynelės dangtelį – skrynelę rankose laiko tarnaitė“, – antkapio akmenyje vaizduojamą sceną aiškina istorikai.

Tokios scenos ištisus šimtmečius buvo populiarios senovės graikų ritualiniame mene. Manoma, kad jos išreiškia viltį, jog žemiškieji gyvenimo malonumai laukia ir po mirties. Vis dėlto sunku nesutikti, kad toji plokščiadugnė skrynelė nepaprastai panaši į mūsų laikų nešiojamąjį kompiuterį su USB jungtimis.

Kitu kampu darytoje nuotraukoje, kurią užfiksavo turistas (žr. vaizdo medžiagą žemiau), matyti, kad tarnaitės rankose esantis objektas yra trimatis. Be to, „skrynutė“ yra tiesiog per sekli, kad ją būtų galima laikyti papuošalų dėžute.

Senovės graikų mituose neretai Delfų orakulas paveda šventyklos žyniams susisiekti su dievais, ateiviais ar keliautojais laiku, kurie „disponuoja smarkiai pažengusiomis technologijomis ir jų teikiama informacija“.

Tiesa, tikroviškiau į pasaulį žvelgiantys žmonės, netikintys ateiviais ir kelionėmis laiku, mano, kad tarnaitė rankose ne nešiojamąjį kompiuterį, o vaško lentelę, kurias senovės graikai naudodavo rašymui rašikliais ar plunksna.

„Nešiojamojo kompiuterio“ teorijos entuziastai su tuo nesutinka ir sako, kad tas objektas skulptūroje yra per plonas, kad būtų vaško lentelė. Be to, objektą liečianti moters rankoje nėra plunksnos ar kito įrankio, kuriuo būtų galima rašyti, nors kituose senovės graikų meno kūriniuose, kur vaizduojamos vaško lentelės, visada vaizduojama ir kokia nors rašymo priemonė (pvz., plunksna).

Jie įsitikinę, kad tarnaitė rankose laiko mūsų laikų nešiojamąjį kompiuterį su USB jungtimis – tokių angų nematyti jokiose kitose papuošalų skrynutėse, kurios matomos senovės graikų vaizduojamojo meno darbuose. Taigi, tas objektas nėra ir papuošalų skrynelė.

Trečias sąmokslo teoretikų argumentas – moters žvilgsnis nukreiptas į vidinę dangčio sienelę – taip, tarsi ji žiūrėtų į nešiojamojo kompiuterio ekraną. Maža to, tą ekraną ji liečia taip, lyg jis būtų lietimui jautrus ekranas.

Tenka pripažinti, kad ši scena iš tikrųjų audrina vaizduotę. Bet gal čia tiesiog vaizduojama moteris, kuri, užuot ketinusi ką nors rašyti, tiesiog skaito tarnaitės atneštoje vaško lentelėje įrašytą pranešimą?