Po metų kosmose: kas atsitiko žmogaus kūnui

(24)
Aiškėja pirmieji rezultatai, kaip vienerius metus trukusi kosmoso misija paveikė astronautą Scottą Kelly.
Scottas Kelly
© Scanpix nuotr.

Jis metus praleido kosmose, kai identiškas jo brolis dvynys Markas pasiliko žemėje kaip kontrolinis tyrimo dalyvis. Tiriant, kaip vieno dvynio organizmas keičiasi būnant kosmose, o kito – Žemėje yra mėginama įvertinti neįprastos žmogui aplinkos poveikį organizmui.

Dvynių astronautų studiją atlieka NASA, skelbia space.com.

Dabar mokslininkai mano, kad astronauto S. Kelly kūnas dėl buvimo kosmose pasikeitė subtiliai, bet pakankamai reikšmingai.

S. Kelly ir astronautas Michailas Kornienko skrido į pirmąją metus trukusią misiją Tarptautinėje kosmoso stotyje (angl. International Space Station, ISS), ją baigę nusileidimu Kazachstano stepėse pernai kovą.

Projekto tikslas, kuris dar tęsiasi, nes analizuojami surinkti duomenys: įvertinti ilgų skrydžių į kosmosą fiziologinius ir psichologinius padarinius žmogui, siekiant padėti pasirengti įguloms į misijas Marse ir kitose tolimuose vietose.

Dalis studijos įtraukia S. Kelly brolį dvynį Marką, kuris yra buvęs NASA astronautas, dalyvavęs keturiose kosminių erdvėlaivių misijose. Markas liko Žemėje ir buvo stebimas, kai jo brolis tuo metu buvo kosmose.

Mokslininkai tikisi, kad palyginus brolių dvynių genetinę informaciją pavyks pamatyti, kokį poveikį misiją padarė Scottui.

Pastebėta įdomių dalykų, pavyzdžiui, kad S. Kelly būnant kosmose kiekvienos chromosomos gale esantys telomerai, kurie apsaugo chromosomą bei DNR grandinę nuo suirimo ir yra tiesiogiai susiję su senėjimu, pailgėjo.

Manoma, kad šis telomerų pailgėjimas „galėtų būti susijęs su padidėjusiu fiziniu krūviu ir sumažintu suvartojamų kalorijų kiekiu“, paskelbė NASA atstovai po paskelbtų išvadų aprašymo.

„Tačiau jam grįžus į Žemę, jie vėl pradėjo trumpėti, - rašoma komentare. - Įdomiausia, kad telomerų aktyvumas pas abu dvynius padidėjo lapkričio mėnesį, kai tuo metu šeima išgyveno svarbų ir stresą keliantį įvykį.“

Kita tyrėjų komanda pastebėjo aiškų kaulų formavimosi mažėjimą, kai S. Kelly misija perkopė į antrąją pusę, dar kita komanda pastebėjo nedidelį kognityvinių gebėjimų mažėjimą, t. y. mąstymo greičio ir tikslumo, netrukus po to, kai jis nusileido.

Tačiau pastaroji tendencija nėra pakankamai žymi, kad būtų galima teigti apie analogišką poveikį su Marso misija siejamais astronautais, skelbė NASA atstovai.

Be to, viso genomo kaitos seka parodė, kad abu dvyniai turi šimtus unikalių genų mutacijų, jos taip pat bus analizuojamos.

Kol kas padarytos įžvalgos yra preliminarios, planuojama išsamią ataskaitą pateikti vėliau šiais metais.

Žmonės keičia kosmoso orus (6)

Tai, kad žmonės keičia Žemės paviršių, tikrai jokia naujiena. Ar tai būtų žemdirbystė ir miestų statyba, ar klimato kaita ir paliekami ilgalaikiai pėdsakai uolienose, mūsų poveikis gimtajai planetai yra labai platus ir įvairialypis. Ir toks didelis, kad kai kurie geologai siūlo įvesti naują geologinę epochą – antropoceną (Anthropocene). O dabar aptikta įrodymų, kad žmonijos veikla turi poveikį net ir kosmoso orams.

Kaip juokiasi kutenama žiurkė? (13)

„Kutenimas – viena plačiausių ir mokslininkams sunkiausiai suprantamų temų“, – teigia Merilando universiteto (JAV) neuromokslininkas Robertas Provine`as, daugelį metų nagrinėjantis tokius reiškinius kaip kutulys, žagsulys, žiovulys ir net bezdulys. Kodėl iš visų jų išskirtinas būtent kutulys, portale bbc.com aptaria mokslo apžvalgininkas Joshas Gabbatissas.

Tarptautinėje kosminėje stotyje - skubus remontas (3)

Tarptautinės kosmoso stoties ekipažui teko imtis skubių remonto darbų. Laimei, jie pasibaigė sėkmingai.

Augalai girdi: veganus tai gali pašiurpinti (46)

Dažnai įsivaizduojame, kad augalai yra primityvūs ir visai nieko nejaučiantys organizmai. Tačiau gali būti, kad ši nuomonė apie juos yra net labai klaidinga. Mokslininkai išsiaiškino, kad augalai stengiasi išgirsti, kur yra vanduo, ir savo šaknis nukreipia būtent į tą pusę. Kaip augalai gali girdėti? Ar tiesa, kad jie girdi, kai juos kas nors valgo?

Mokslininkai nustatė dešimtis naujų intelektą lemiančių genų (10)

Nustatyti 52 su žmogaus intelektu susiję genai, kurių 40 „proto genams“ priskirti pirmą kartą, pirmadienį paskelbė mokslininkai.