Meteorito sukelta „pasaulio pabaiga“ nebūtų labai baisi

(36)
Asteroido kritimas
© Shutterstock nuotr.

Kadangi daugelį žinia apie neseniai netoli Žemės praskriejusį lėktuvnešio dydžio asteroidą suneramino, mokslininkai suskubo nuraminti: jeigu kada nors ateityje į mūsų planetą ir atsitrenks milžiniškas meteoritas, pasekmės nebus tokios katastrofiškos, kaip buvo manoma anksčiau, rašo dailymail.co.uk.

Miuncheno universiteto mokslininkai aiškina: kuriant meteorito atsitrenkimo į Žemę teoriją visada buvo naudojamas sferinis ir idealiai lygus mūsų planetos modelis, nors iš tiesų ji yra elipsės formos, o jos paviršius itin nelygus: aukštas viršūnes keičia gilios įdaubos. Vis tai ir „užglaistys“ susidūrimo pasekmes.

Meteorito kritimą į Žemę galima sulyginti su akmens kritimu į vandenį, kai nuo epicentro nusidriekia apskritimai. Tai įrodo „susitikimų“ su dangaus kūnais pėdsakai, matomi iš kosmoso. Pavyzdžiui, krateris Sacharos dykumoje Čado teritorijoje.

Suprantama, lygiame paviršiuje smūgio sukeltas bangavimas nesutiktų kliūčių, todėl išplistų labai plačiai. Kitaip tariant, nukritus labai dideliam meteoritui, žemės drebėjimai ir cunamiai apimtų labai didelę teritoriją. Tačiau realybėje kalnai ir daubos „nugesins“ smūgio bangas, todėl globalios katastrofos perspektyva faktiškai atmetama.

Atlikdami bandymus su pačių sukurtu Žemės modeliu, mokslininkai darė išvadas, kad meteorito smūgis, nuo kurio, kaip manoma, išmirė visi dinozaurai, galėtų sukelti dar baisesnius padarinius, jeigu ne nelygus Žemės paviršius. Prieš 65 mln. metų nukritus tokiam gigantui Jukatano pusiasalyje (Meksika) liko Čiksulubo krateris, kurio skersmuo siekia 180 kilometrų.

Kosminis kūnas buvo praktiškai Everesto kalno dydžio – kai jo „viršūnė“ palietė žemės paviršių, likusi dalis siekė dar 11 km aukštį. Smūgis buvo toks stiprus, kad jis prilygo dviejų milijonų vandenilinių bombų sprogimui vienu metu.

Miuncheno mokslininkų komanda įsitikinusi, kad pasitelkus Žemės modelį, kuriame būtų atsižvelgta į realius mūsų planetos paviršiaus ypatumus, galima būtų patikslinti kitus panašius praeities įvykius bei maksimaliai tiksliai išskaičiuoti, koks būtent meteoritas pajėgtų sukelti katastrofą ateityje.

Naujausių NASA stebėjimų duomenimis „itin arti“ Žemės (apie 200 mln. km spinduliu) yra apie 20,5 tūkst. asteroidų ir kometų, teoriškai pajėgių sugriauti miestą. Anksčiau buvo manoma, kad tokių potencialiai pavojingų objektų daugiau — apie 36 tūkstančiai. Todėl Amerikos aeronautikos agentūra tikina, kad susidūrimo rizika taip pat mažesnė, nei buvo manoma anksčiau.

Parašykite savo komentarą
Skelbdami komentarą, Jūs sutinakte su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Akmenyje iš Rusijos – 30 tūkst. deimantų (23)

2014 gruodžio mėn. 18 d. 19:15
Geresnės kalėdinės dovanos žmogui, kuris ir taip turi viską, tikriausiai ir neįmanoma sugalvoti: žalių ir raudonų atspalvių, maždaug 3 cm dydžio akmuo, kuriame – net 30 000 mažutėlaičių deimantų.

Atostogaujantis neurologas nufilmavo, kas nutinka įmynus į lavos upę (17)

2014 gruodžio mėn. 18 d. 15:35
Lava
AOP nuotr.
Didžiojoje Havajų saloje išsiveržus Kilauea ugnikalniui, raudonai pilka pukšinčios lavos upė lėtai, bet užtikrintai slenka link vieno prekybos centro, o vietos gyventojai brandina planus trauktis jai iš kelio. IKas gi nutiktų užlipus ant raudono lavos srauto? Havajuose atostogaujantis neurologas iš Masačiusetso (JAV) Alexas Rivestas nusprendė paieškoti atsakymų – jo ekskursijų gidas pasiūlė prieiti prie išsilydžiusių uolų.

Netoli Egipto sostinės – mega-nekropolis su milijonu mumijų (18)

2014 gruodžio mėn. 18 d. 15:10
96 km į pietus nuo Egipto sostinės Kairo archeologai atrado milžinišką kapavietę, kurioje – daugiau kaip 1 mln. mumifikuotų žmonių palaikų.

Kaip suprasti gilųjį laiką? (3)

2014 gruodžio mėn. 18 d. 12:27
Senas žadintuvas
AOP nuotr.
1788 m. birželį škotų geologas Jamesas Huttonas pakvietė kolegas Johną Playfairą ir Jamesą Hallą į Siccar Pointą Bervikšyro pakrantėje. Paprasto mirtingojo akiai šis uolėtas kyšulys pasirodytų esąs amžinas ir nekintantis. Bet J. Huttonas ir jo bendrakeleiviai išmanė geriau. Kaip vėliau rašė J. Playfairas, „Atrodė, galva ima svaigti, žvelgiant į tokią gilią laiko bedugnę.“

Po raketos sprogimo amerikiečiai sovietinius variklius pakeis į rusiškus (26)

2014 gruodžio mėn. 18 d. 11:35
Bendrovė „Orbital Sciences“ tiesiogiai iš Rusijos įmonės „Energomash“ pirks naujus raketinius variklius, kuriais pakeis senus sovietinius variklius, spėjama, kaltus dėl nesėkmingo spalio 28 d. starto, kuomet praėjus kelioms sekundėms po pakilimo teko susprogdinti raketą „Antares“, gabenusią Tarptautinei kosminei stočiai (TKS) skirtą krovinį, rašo aviationweek.com.