Lingvistai: lietuvių kalba atkeliavo iš Turkijos

(186)
Naujosios Zelandijos mokslininkai paskelbė, jog indoeuropiečių kalbų šeima (jai priklauso anglų, prancūzų, vokiečių, indų, lietuvių ir daugelis kitų kalbų) susiformavo prieš maždaug 9,5 tūkst. metų Vakarų Azijoje – teritorijose, kurios dabar priklauso Turkijai.
© A.Stackevič nuotr.

Tyrėjus indoeuropiečių kalbų raidos pėdsakai atvedė į Anatolija vadintą istorinį regioną, kuris dengia didžiąją modernios Turkijos teritorijos dalį.

Anglų – kaip ir lietuvių – kalba priklauso tai pačiai kalbų grupei, kurioje priskaičiuojama daugiau kaip 400 kalbų: vokiečių, prancūzų, ispanų, rusų, lenkų, persų, indų, graikų ir kt. Manoma, kad visos indoeuropietiškos kalbos kilo iš bendros prokalbės.

Lingvistai yra linkę manyti, jog indoeuropiečių kalbos po Euraziją iš Vidurio Rytų pasklido kartu su žemdirbyste. Oklendo universiteto (Naujoji Zelandija) tyrėjo Remco Bouckaert vadovaujama mokslininkų grupė indoeuropiečių kalbų kilmę nustatė naudodamiesi iš evoliucinės biologijos ekspertų pasiskolintu metodu.

Užuot lyginę „įvairių rūšių DNR“, tyrėjai pasirinko bendrašaknius žodžius, bylojančius apie bendrą tų žodžių kilmę. Vienas iš tokių žodžių indoeuropiečių kalbose yra „motina“ (vokiškai – „mutter“, angliškai – „mother“, ispaniškai – „madre“, rusiškai – „мать“). Šie žodžiai visose kalbose yra tokie panašūs, jog juos veikiau turėtų sieti glaudus istorinis ryšys, nei atsitiktinis panašumas.

Modeliuodami, kaip šimtai žodžių evoliucionavo bėgant laikui, tyrėjai priėjo išvadą, jog visų indoeuropiečių kalbų gimtinė yra dabartinės Turkijos teritorijoje. Tyrimo rezultatai publikuoti žurnale „Science“.

Paskelbta apie VU ir Taivano mokslininkų bendrą atradimą (1)

Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto (VU TFAI) vyriausieji mokslo darbuotojai Julius Ruseckas ir Gediminas Juzeliūnas kartu su Taivano nacionalinio Tsing Hua universiteto profesoriumi Ite Yu pasiūlė naują būdą tirti sąveikai tarp vadinamųjų Rydbergo atomų juos paveikus šviesos pluoštais.

Protestų JAV reikalavimas: „Padaryk Ameriką vėl sumanią“ (3)

Šimtai mokslininkų, aplinkosaugos propaguotojų ir jų šalininkų sekmadienį Bostone surengė mitingą, kurio metu protestavo prieš, jų nuomone, didėjančias grėsmes mokslui ir tyrimams JAV.

Laukia Saulės aktyvumo mažėjimas: įspėja apie katastrofas (90)

Britų ir amerikiečių tyrėjai iš Readingo universiteto ištyrė pastarųjų 400 metų Saulės stebėjimus, palygino su naujausiais duomenimis ir priėjo prie išvados, kad stovime ant eilinio Saulės magnetinio aktyvumo minimumo slenksčio. Aktyvumo sumažėjimas bus didžiausias per pastaruosius šimtmečius.

Astronomai pastebėjo juodąją bedugnę, kurios apetitas praplečia fizikos ribas (30)

Astronomai atrado didžiulę juodąją bedugnę, kuri yra tokia alkana, kad ilgiau nei dešimtmetį ryja vieną žvaigždę – šis reiškinys trunka 10 kartų ilgiau nei visi pastebėti iki šiol.

NASA traukia studentus iš Lietuvos: mato rekordinį populiarumą (4)

Galimybe stažuotis JAV Nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijoje (NASA) šiemet susidomėjo rekordinis skaičius Lietuvos studentų ir universitetų atstovai vardija ne vieną to priežastį.