Lietuviškas palydovas „LitSat-1“ paskutinį kartą išbandomas Žemėje

(25)
"LitSat-1" palydovo bandymai
© Projekto plėtotojų iliustr.

Kauno technologijos universiteto Elektronikos fakultete šiomis dienomis dažniau nei pastatą renovuojančius statybininkus galima sutikti palydovą „LitSat-1“ kuriančios komandos narius. Nors iki palydovo kelionės į JAV liko dar daugiau nei mėnuo, jis jau siunčia signalus į specialius prietaisus. Tiesa, kol kas jie stovi vos už keliasdešimties centimetrų nuo palydovo, tačiau analogišku principu LitSat-1 bus stebimas ir būdamas 400 kilometrų aukštyje.

„Mechaninė palydovo gamybos dalis jau beveik baigta, iš aviacinio aliuminio pagamintas korpusas, komponentai jungiami į vieną visumą. Dabar komanda susitinka atlikti sukimo testų, magnetinės orientacijos bandymų,“ – pasakoja Domantas Bručas, projekto techninės dalies vadovas.

Vos prieš keletą dienų minėtame fakultete buvo tikrinamas ryšys su palydovu: testų metu iš palydovo gaunami signalai magnetometro, akselerometro ir giroskopo pagalba atspindi palydovo poziciją, jo vartimosi ir judėjimo trajektoriją. „Paprasčiau kalbant, šie testai yra būtini norint užtikrinti, kad ir tuomet, kai palydovas bus nematomas plika akimi, komandos nariai apie jį žinos viską. Sklandus ryšys yra būtina sąlyga, kad apie Misijos Lituanica 80 įvykdymą sužinotų ir visa tauta – tai patvirtins pirmieji iš kosmoso atskrieję lietuviški žodžiai,“– aiškina vienas iš palydovo kūrime dalyvaujančių studentų, nuo rudens mechanikos magistrantūroje studijuosiantis Algis Karpavičius.

Jaunuolis palydovo projektui aukojo visą vasarą, tačiau neslepia, kad galimybė nuo „sausos teorijos“ pereiti prie „riebios praktikos“ motyvuoja pakankamai. Artimiausiu metu kartu su kitais komandos nariais jis susitiks atlikti ir kitą, palydovo padėties nustatymui taip pat labai svarbų GPS modulio išbandymą, o kai visos palydovo dalys bus sudėtos, lauks paskutiniai stiprumo – smūgio vibracijų ir kt. testai, rašoma pranešime.

Planuojama, kad palydovas „LitSat-1“ galutinai pabaigtas bus rugsėjo viduryje, o Orbital Cygnus transportinis laivas nuo žemės jį pakels gruodžio 8-ąją. Tai patvirtino už paleidimą į kosmosą atsakingos JAV kompanijos „Nanoracks“ vadovybė, su kuria šią savaitę susitiko Lietuvos kosmoso asociacijos vadovas Vidmantas Tomkus. Iki pakilimo iš Valopo salos, Johnson Space centre Hjustone, bus atliekami kontroliniai patikrinimai: ar palydovas išsiskleidžia, ar jo elementai nekliūva ir netrukdys paleidimui, ar tvarkinga dokumentacija.

Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

90 proc. visų galaktikų – netinkamos gyventi (86)

2014 lapkričio mėn. 25 d. 16:55
Tikėtina, kad Visatoje esame gerokai vienišesni nei manyta iki šiol: iki maždaug 100 mlrd. galaktikų, esančių stebimos Visatos erdvėje, gal tik dešimtadalyje gali būti tokių sudėtingų gyvybės formų, kaip Žemėje, tvirtina du astrofizikai. Visur kitur bet kokius gyvybės želmenis, sudėtingesnius už mikrobus, išsvilina žvaigždžių sprogimų sukeliami gama spindulių pliūpsniai. Dėl tų pačių žvaigždžių sprogimų pirmą milijardą Visatos gyvavimo metų jokia gyvybė apskritai nebuvo galima, rašo sciencemag.org.

Nepavyksta susirasti antros pusės? Kaltinkite savo DNR! (8)

2014 lapkričio mėn. 25 d. 13:25
Mokslininkai nustatė, kad egzistuoja „vienatvės genas“, kurį turintiems žmonėms tikimybė likti vienišiams išauga net 20 procentų. Manoma, kad tai priklauso nuo „geros savijautos“ hormono – serotonino. Genetiškai paveldėtas mažesnis jo lygis smegenyse nulemia, kad žmogus jaučiasi nepatogiai megzdamas artimus santykius su kitu asmeniu.

Duomenys iš Didžiojo hadronų greitintuvo nuo šiol laisvai prieinami kiekvienam norinčiam (9)

2014 lapkričio mėn. 24 d. 16:42
Praėjusią savaitę pradėjo veikti Europos dalelių fizikos laboratorijos CERN svetainė „Open Data Portal“, kuriame publikuojami realūs moksliniai duomenys iš protonų srautų susidūrimų Didžiajame hadronų greitintuve (LHC).

Kokia yra aukščiausia įmanoma temperatūra Visatoje? (28)

2014 lapkričio mėn. 24 d. 12:44
Karštis
AOP nuotr.
Atsakymas juk turėtų būti labai aiškus ir trumpas. Deja, šiuos atveju jis nei aiškus, nei trumpas – 142 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kelvinų ± dar vienas kitas nulis…

Rusijoje atsivėrę vartai į pragarą kėsinasi praryti 109 tūkst. gyventojų miestą (107)

2014 lapkričio mėn. 24 d. 12:27
Permės rajone lapkričio 18 d. pastebėta gigantiška smegduobė, kurios anksčiau ten nebuvo, skelbia Rusijos naujienų tarnybos. Vietos gyventojai pagrįstai baiminasi, kad skradžiai žemę prasmegti gali visas Solikamsko miestas, kuriame gyvena 109 tūkst. žmonių.