Lietuviškas palydovas „LitSat-1“ paskutinį kartą išbandomas Žemėje

(25)
"LitSat-1" palydovo bandymai
© Projekto plėtotojų iliustr.

Kauno technologijos universiteto Elektronikos fakultete šiomis dienomis dažniau nei pastatą renovuojančius statybininkus galima sutikti palydovą „LitSat-1“ kuriančios komandos narius. Nors iki palydovo kelionės į JAV liko dar daugiau nei mėnuo, jis jau siunčia signalus į specialius prietaisus. Tiesa, kol kas jie stovi vos už keliasdešimties centimetrų nuo palydovo, tačiau analogišku principu LitSat-1 bus stebimas ir būdamas 400 kilometrų aukštyje.

„Mechaninė palydovo gamybos dalis jau beveik baigta, iš aviacinio aliuminio pagamintas korpusas, komponentai jungiami į vieną visumą. Dabar komanda susitinka atlikti sukimo testų, magnetinės orientacijos bandymų,“ – pasakoja Domantas Bručas, projekto techninės dalies vadovas.

Vos prieš keletą dienų minėtame fakultete buvo tikrinamas ryšys su palydovu: testų metu iš palydovo gaunami signalai magnetometro, akselerometro ir giroskopo pagalba atspindi palydovo poziciją, jo vartimosi ir judėjimo trajektoriją. „Paprasčiau kalbant, šie testai yra būtini norint užtikrinti, kad ir tuomet, kai palydovas bus nematomas plika akimi, komandos nariai apie jį žinos viską. Sklandus ryšys yra būtina sąlyga, kad apie Misijos Lituanica 80 įvykdymą sužinotų ir visa tauta – tai patvirtins pirmieji iš kosmoso atskrieję lietuviški žodžiai,“– aiškina vienas iš palydovo kūrime dalyvaujančių studentų, nuo rudens mechanikos magistrantūroje studijuosiantis Algis Karpavičius.

Jaunuolis palydovo projektui aukojo visą vasarą, tačiau neslepia, kad galimybė nuo „sausos teorijos“ pereiti prie „riebios praktikos“ motyvuoja pakankamai. Artimiausiu metu kartu su kitais komandos nariais jis susitiks atlikti ir kitą, palydovo padėties nustatymui taip pat labai svarbų GPS modulio išbandymą, o kai visos palydovo dalys bus sudėtos, lauks paskutiniai stiprumo – smūgio vibracijų ir kt. testai, rašoma pranešime.

Planuojama, kad palydovas „LitSat-1“ galutinai pabaigtas bus rugsėjo viduryje, o Orbital Cygnus transportinis laivas nuo žemės jį pakels gruodžio 8-ąją. Tai patvirtino už paleidimą į kosmosą atsakingos JAV kompanijos „Nanoracks“ vadovybė, su kuria šią savaitę susitiko Lietuvos kosmoso asociacijos vadovas Vidmantas Tomkus. Iki pakilimo iš Valopo salos, Johnson Space centre Hjustone, bus atliekami kontroliniai patikrinimai: ar palydovas išsiskleidžia, ar jo elementai nekliūva ir netrukdys paleidimui, ar tvarkinga dokumentacija.

Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Astronautams darbuojantis atvirame kosmose, prie TKS užfiksuotas neaiškus objektas (59)

2014 spalio mėn. 22 d. 15:05
Neaiški dėmė ties Tarptautine kosmine stotimi
Stopkadras/Youtube.com
Spalio 7 d., kai Tarptautinės kosminės stoties (TKS) astronautai darbavosi atvirame kosmose, netyčia buvo nufilmuotas neatpažintas skraidantis objektas (NSO). Jis labai aiškiai matosi filmuojamo vaizdo fone, tarp Žemės ir TKS. Vaizdas Žemėn buvo transliuojamas tiesiogiai.

Nustebink draugus: kaip kiaurai pradurti balioną, kad oras neišsileistų? (II) (49)

2014 spalio mėn. 22 d. 10:21
Būsimieji diplomuoti fizikai iš Kauno technologijos universiteto (KTU) pristato dar vieną paprastą, tačiau įdomų bandymą. Ar įmanoma kiaurai pradurti balioną ir tai padaryti taip, kad jis neišsileistų? Būsimieji mokslininkai pademonstruos, kad tai tikrai įmanoma. Tai galima nesunkiai padaryti ir namuose.

Venesueloje aptikta nauja dinozaurų rūšis (2)

2014 spalio mėn. 21 d. 19:12
Tarptautinė mokslininkų grupė vakarinėje Venesuelos dalyje aptiko unikalaus mėsėdžio dinozauro liekanas. Blauzdikaulio ir šlaunikaulio liekanos, priklausiusios diznozaurui Tachiraptor admirabilis, Venesueloje buvo atkastos po 20 metų trukusių tyrinėjimų, anksčiau šį mėnesį pranešė Karališkosios draugijos žurnalas „Royal Society Open Science Journal“.

Mokslininkų rankose ląstelės tampa laboratorijomis (3)

2014 spalio mėn. 21 d. 18:20
Miniatiūrizacija tampa madinga daugelyje sričių. Ir ne be pagrindo. Chemikai mažuose mėgintuvėliuose sintetina sumanias medžiagas, o biochemikai turi dar daugiau ambicijų.

Sukurtas tikros levituojančios riedlentės prototipas (22)

2014 spalio mėn. 21 d. 19:07
Nuo pat to laiko, kai pasirodė filmo „Atgal į ateitį“ antra dalis, visi riedlentininkai kartkartėmis pasvajoja apie levituojančią lentą, kuri be jokių ratukų ir sąlyčio su paviršiumi galėtų skrieti virš kelio, virš krūmų ir virš vandens.