JAV startavo komercinis laivas: kilo kaip prieš 55 metus

(31)
Jungtinėse Valstijose atlikta viena iš NASA kosminio transporto operacijų, kai atsargos gabenamos į Tarptautinę kosmoso stotį (TKS). Jos metu pagerbtas astronautas Johnas Glennas.
JAV startavo komercinis laivas „John Glenn“
© Reuters / Scanpix

Galinga nešančioji raketa „Atlas“ su „Cygnus“ tipo laivu „S.S. John Glenn“ pakilo į dangų lygiai taip kaip prieš 55 metus į kosminę misiją leidosi J.Glennas.

Raketa „Atlas“ ir ant jos viršaus įtaisytas „S.S. John Glenn“ su kroviniu be žmonių pajudėjo nuo platformos 11 val. 11 min. vietos (18 val. 11 min. Lietuvos) laiku.

Neilgai trukus, „Cygnus“ sėkmingai atsiskyrė nuo nešančiosios raketos ir nuskriejo orbita aplink Žemę.

Po J.Glenno mirties gruodį NASA kosminio laivyno firma „Orbital ATK“ paprašė velionio našlės Annie leidimo pavadinti vieną kosminį laivą šio legendinio astronauto vardu.

J. Glennas, būdamas aparato „Mercury 7“ astronautu, tapo pirmuoju amerikiečiu, apskriejusiu Žemę kosmine orbita 1962 metais.

Vėliau į orbitą jis dar kilo 1998 metais erdvėlaiviu „Discovery“, būdamas 77-erių; jis yra seniausias pasaulyje kosmose pabuvojęs žmogus.

J. Glennas palaidotas Arlingtono nacionalinėse kapinėse prieš dvi savaites.

Komercinis krovininis laivas „S.S. John Glenn“ į TKS gabena apie pusketvirtos tonos maisto, įrangos, tyrimams reikalingų medžiagų.

Stotį jis turėtų pasiekti šeštadienį, praėjus dviem dienoms po naujų astronautų atvykimo.

Didelė dovana Johnui, kad jo vardas vėl tiesiogiai minimas orbitoje“, – sakė buvęs astronautas Frankas Culbertsonas, dabar vadovaująs „Orbital ATK“ erdvės sistemų grupei.

Erdvėlaivis į TKS gabena ne tik atsargas, bet ir plakatą, kuriame pavaizduotas oranžinį kosminį kostiumą vilkintis J.Glennas. Būtent šį vaizdą pirmiausia pamatys TKS įgula, atidariusi atvykusio laivo liuką.

Į TKS atkeliaus ir J.Glenno artimiesiems atmintinų daiktų.

„Mokslo ekspresas“: molekulinių mašinų konstruktoriai (3)

Mėgdžiodami gamtą, Lietuvos mokslininkai pirmieji suformavo dirbtines ląstelių membranas, kurios gali būti naudojamos kaip jutikliai greitai nustatyti įvairių ligų sukėlėjus arba genetinius defektus. Sugebėjimas valdyti fermentų aktyvumą ir kitas molekulines struktūras leidžia sukurti itin efektyvius skalbiamuosius miltelius ir struktūras, padedančias vaistų molekulėms pasiekti taikinį organizme.

Pasaulyje prasidėjo mitingai už mokslą (1)

Australijoje ir Naujojoje Zelandijoje tūkstančiai žmonių šeštadienį reiškė paramą mokslui: tai buvo pirmieji iš daugiau kaip 500 visame pasaulyje suplanuotų mitingų, kuriuos išprovokavo susirūpinimas „alternatyvių faktų“ kilimu.

Įvyko žygis už mokslą: prieš acto garinimą, binto rūkymą ir kitas nesąmones (41)

Balandžio 22 d., Pasaulinę žemės dieną, pasaulio ir Lietuvos mokslininkai pakilo į Žygį už mokslą (angl. March for Science). Jo tikslas atkreipti į mokslo žinias, jų svarbą bei priminti, kad melaginga informacija dažnai yra interpretuojama kaip mokslo žinios, nors to galima išvengti.

16 metų vykdyto tyrimo išvada: paneigtas nutukimo paradoksas (41)

Aptukusiems ir nutukusiems suaugusiems žmonėms labiau negu tiems, kurių svoris laikomas normaliu, gali grėsti ankstyva mirtis, su neseniai atlikto tyrimo išvadomis mokslo naujienų portale livescience.com supažindina žurnalistė Rachael Rettner.

Mokslininkai kviečia eiti kartu už mokslą rytoj 14 val. (11)

Pasaulinę Žemės dieną – 2017 m. balandžio 22 d. – pasaulio ir Lietuvos mokslininkai kyla į Maršą už mokslą (angl. March for Science). Ši taiki akcija yra pirmasis globalaus judėjimo, skelbiančio gyvybiškai svarbią mokslo reikšmę mūsų sveikatai, saugumui, ekonomikai ir valdymui, žingsnis.